ראשי מתכונים מסעדות יין חדש על המדף בתי קפה ברים זה טבעי כתבות אורח
 
 
מבצעים טעם עולמי פרסום הכרסום ספרי בישול תיירות Chip & Chips
 
 
למקצוענים צור קשר
 
חיפוש מסעדות     חיפוש באתר 
מתכונים
כתבות
  ראשי --> כתבות אורח
מתכונים לראש השנה
כתבות אורח

למה כדאי לשלב קיווי בתפריט היומי

מאת ד"ר ברוריה טל – דיאטנית קלינית


עודכן בתאריך: 16.11.2007

הקיווי הוא יליד דרום סין, שם הוכתר כפרי הלאומי של תושבי הרפובליקה הסינית. גם בניו זילנד חלקו לו כבוד, וקראו את שמו קיווי על שם הציפור הלאומית שלהם שפלומתה החומה הזכירה להם את הקליפה השעירה של הפרי.
תרגום שמו הסיני של הפרי הוא "הפרי המוזר", יתכן בגלל ההבדל המפתיע בין החוץ לפנים.
ברפואה ובפולקלור הסיני יוחסו לקיווי סגולות שונות לריפוי ולאיכות חיים.
לאחר שהסרנו את הקליפה וגילינו את רוחב הלב התזונתי, נגלה את האמת התזונתית מתחת לחזות השעירה.

קיווי – וויטמין C
הקיווי הוא אחד הפירות העשירים בוויטמין C.
קיווי גדול מספק כ 95 מ"ג ויטמין C, המהווה את כל כמות הוויטמין C המומלצת ליום.

קיווי – לאיזון נוזלי הגוף
הקיווי עשיר במיוחד במינרל האשלגן. לאשלגן תרומה באיזון נוזלי הגוף, הפרשת עודפי נוזלים ואיזון לחץ הדם.
קיווי גדול מכיל כ 300 מ"ג אשלגן.

קיווי ומצב רוח טוב
על מצב הרוח משפיעים גורמים חיצוניים, כמו מי שימח אותנו היום, איזה מקרה גרם לנו להיות מאושרים, או גורמים פיזיולוגיים - ביניהם מצב הורמונלי.
אחד ההורמונים המשפיעים על מצב הרוח מכונה סרוטונין.
במסגרת דיאטה ייחודית הקשורה לבדיקת רמת הסרוטונין הנפרש בשתן, נבדקה כמות הסרוטונין במזונות השונים.
המטרה הייתה לדעת מאילו מזונות העשירים בסרוטונין להימנע, כך שבדיקת רמת הסרוטונין הנפרשת בשתן, תהייה נקייה מהשפעתו של המזון.
נמצא שמבין הפירות, הקיווי תפס מקום שלישי בתכולת הסרוטונין, כאשר את המקום הראשון תפסה הבננה ואת המקום השני האננס.

תפקידיו העיקריים של הסרוטונין בגוף הם לשפר ולאזן את מצב הרוח, לשפר את תפקוד מערכת העיכול, להקל על תחושת כאב ורעב.
ההשארה שצריכת מזונות העשירים בסרוטונין, יכולה לתרום לרמת הפעילות החיובית של הורמון זה.
אכילת קיווי מדי יום, יכולה כפי הנראה לשפר את מפלס מצב הרוח ותפקוד הגוף.

קיווי קל לעיכול
מסיפורים שעברו מפה לאוזן נודע כי הקיווי מכיל רכיבים טבעיים עם השפעה מעוררת ומשפרת את פעילות מערכת העיכול.
במחקר שבדק כיצד צריכה יומית קבועה של קיווי משפיעה על פעילות מערכת העיכול, השתתפו 38 נחקרים שצרכו במשך שלושה שבועות כ- 3 מנות קיווי ביום במסגרת התזונה הרגילה שלהם.
בתום המחקר חזרו הנחקרים לצרוך אותה התזונה ללא תוספת הקיווי.
נמצא שבתקופת צריכת הקיווי זורזה בצורה דרמטית פעילות התנקות המעי, ועלה הנפח של תוכן המעי לעומת התקופה בה לא נצרך הקיווי.
הקיווי מכיל באופן טבעי אנזימי עיכול, המשפרים דרמטית את איכות עיכול המזון במעי.
אנזימי העיכול מפחיתים נפיחות ותסיסה במעי ומזרזים את מעבר המזון במעי והתנקות המעי.
מחקר זה שופך אור על הפוטנציאל הטבעי המרפא של הקיווי והשפעתו המיטיבה על מערכת העיכול.

קיווי למניעת קטרקט
על פי מחקרים ידוע שאכילת פירות וירקות העשירים בחומרים פעילים הנקראים לוטאין וזאקסנטין, תורמת לאיכות הראיה ולירידת השכיחות של כתמים האופייניים המופיעים על העין ומפריעים לראיה תקינה בגיל מבוגר.
במחקר שבדק את כמות הלוטאין והזיאקסנטין במזונות, נמצא שמבין הפירות הקיווי הוא העשיר ביותר בחומרים פעילים אלו.
לאנשים בריאים ולאלו המועדים להפרעות ראיה, מומלץ לצרוך קיווי בינוני ביום.

קיווי לחיזוק המערכת החיסונית
פירות מכילים רכיבים צמחים שונים, שהינם בעלי פעילות ביולוגית החזקה לעיתים אף יותר מזו הידועה של ויטמינים. חומרים פעילים אלו מכונים נוגדי חמצון.
נמצא שהקיווי עשיר בנוגדי חמצון בעלי עוצמה מסוג פוליפנולים, קטכינים, המצויים גם בתה הירוק ופרואנטציאנידינים מהמשפחה המצויה גם בענבים וחמוציות.
נוגדי חמצון חזקים אלו הופכים את הפרי הקטן לכלי גדול של אנטי אייג'ינג, לשותף ולחייל מגן על בריאותינו, למניעת מחלות סרטן ומחלות לב.

קיווי שם לב
קיווי מכיל מגוון של נוגדי חימצון כמו ויטמין סי, קרוטנואידים ופוליפנולים הידועים בהשפעתם המגינה בפני מחלות לב.
במחקר נבדקו כיווני השפעה המגנה של הקיווי במבחנה, על הפחתת חמצון, נטרול רעלים, תגובת לחץ דם, הפחתת כולסטרול והפחתת קרישיתיות בדם.
נמצא כי לקיווי כתלות בריכוז, היו השפעות משמעותיות על הפחתת חמצון, נטרול רעלים, עיכוב גורמים המעלים לחץ דם, עיכוב האנזים האחראי ליצור כולסטרול בכבד, ויכולת להפחית גורמים המשפעים על יתר קרישיתיות של הדם .
המחקר מסכם כי לפרי הקיווי יש פוטנציאל הגנה כנגד גורמי סיכון שונים למחלות לב.

לסיכום: שילוב של קיווי בתפריט היומי יכול לתרום למצב הרוח, לשיפור פעילות מערכת העיכול, לחיזוק המערכת החיסונית, ולאנטי אייג'ינג.


ד"ר ברוריה טל – דיאטנית קלינית, יועצת תזונה למועצת הצמחים, טל הבריאות – המרכז לתזונה נכונה, רמת אביב.








     

תגובות מבית פנאיקס

פרסם איתנו | צור קשר | תנאי שימוש | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית |
דורן תקשורת -כל הזכויות שמורות ל©