ראשי מתכונים מסעדות יין חדש על המדף בתי קפה ברים זה טבעי כתבות אורח
 
 
מבצעים טעם עולמי פרסום הכרסום ספרי בישול תיירות Chip & Chips
 
 
למקצוענים צור קשר
 
חיפוש מסעדות     חיפוש באתר 
מתכונים
כתבות
  ראשי --> כתבות אורח
מתכונים לחנוכה
כתבות אורח

"10 הדיברות" לחיים מאושרים יותר

מאת ערן שטרן


עודכן בתאריך: 14.12.2008

מי מאיתנו לא היה רוצה להיות מאושר?
לעיתים נראה, כי קל יותר לומר זאת מאשר לעשות זאת. למה?

אנו נתקלים לא פעם באנשים האומרים: "יום אחד אני אהיה...", "כשיהיה לי את... אז אהיה...", "אני צריך... כדי להיות מאושר", "מה שחסר לי כדי להיות באמת מאושר, זה..." וכו'.

רצוי שנזכור כי אנו חיים רק פעם אחת, ולמרות שאולי קצת לא נעים לשמוע, תקופת החיים הנוכחית שלנו מוגבלת.
כאשר אנו מבינים שאנו כאן לתקופה מוגבלת, האין זה בזבוז לא לחיות יום יום חיים מאושרים?

בראיית העולם שלי – כל יום שאני לא מאושר בו, שאיני מרגיש מוגשם, אוהב, נאהב ושלם עם עצמי – הוא יום שבוזבז.
הבחירה האם להיות מאושר ולהרגיש מאושר – היא בידינו. בידי כל אחת ואחד מכם הקוראים עכשיו שורות אלה.

לבטח יהיו ביניכם אנשים שלא יסכימו עם אמירה זו, כי לעתים מסתובבים סביבנו אנשים, או שקיימות נסיבות, או אירועים שמרגיזים ומעצבנים אותנו, משפיעים על הרגשתנו, ומונעים מאתנו להיות מאושרים.

אני טוען שאם אני נותן למישהו להרגיז אותי, אני בעצם מאפשר לו שליטה על חיי ועל רגשותיי, אני נותן למישהו אחר לקבוע עבורי כיצד אני ארגיש. מבחינתי מצב כזה אינו בא בחשבון. אני אחראי לרגשות שלי ולאיך שאני מרגיש – אני בוחר אם להתעצבן או לא.
ברור שקיימים אירועים מעציבים, ולעיתים גם המצב בסביבה אינו מסייע, אבל כשאני מבין שהבחירה היא בידי, קל לי יותר לשלוט באירועים ובסביבה שלי.

להלן "10 הדיברות" שלי, שיישומן יקל על חייכם ויאפשרו לכם לחיות באושר וליהנות מכל יום ויום שעובר.

1. צמצמו את החשיפה שלכם לחדשות ולתוכניות טלוויזיה. השקיעו בהכנת ארוחה טעימה.
חשבתם פעם כמה זמן אתם מבזבזים על צפייה בטלוויזיה, בחדשות ובקריאת עיתונים? וכשאתם צופים בחדשות וקוראים עיתונים – מה אתם קוראים? האם אלה חדשות טובות, משמחות, מעוררות השראה ואושר? הלוואי.
לרוב, מה שאתם קוראים בעיתון וצופים בטלוויזיה הן חדשות על אסונות, שחיתויות, פשעים וכדומה. כשזה מה שאנו נחשפים לו, קשה מאד להרגיש מאושרים.

אין זה אומר כי עליכם לחיות במנוכר ובמנותק למה שקורה מסביבכם, אבל כשאתם מודעים להשפעה ההרסנית שיש לתוכן הזה על איכות החיים שלכם ולאושר שלכם, ככל שתמעיטו בחשיפה לתוכן הזה – כך תרגישו טוב יותר. כשאתם רואים חדשות רעות, הן משפיעות על מחשבותיכם ועל רגשותיכם, בין אם אתם מודעים לכך או לא.

אחת הסיבות שאנו צופים כל כך הרבה בטלוויזיה, היא פשוט בגלל שהיא שם. הצפייה בטלוויזיה הפכה למעין "ברירת מחדל" עבורנו. ישנם הרבה מאד עיסוקים אחרים שתוכלו לעשות וליהנות מהם בהם בזמן אותו תפנו מצפייה בטלוויזיה, כמו הכנת ארוחה טעימה במשותף עם יתר בני המשפחה. בחרו מתכון מדליק, שאינו מחייב השקעה מרובה, חלקו בין בני המשפחה את העבודה: אחד יקלף , השני יקצוץ, השלישי יכין יתר החומרים הנדרשים; כך שבמהלך ההכנה גם תוכלו להחליף ביניכם דברים.
סדרו יפה את השולחן, הניחו עליו כלים נאים, ושבו לאכול. כך תרוויחו גם את חווית ה"ביחד" עם יתר בני המשפחה, או החברים.

2. בחרו את האנשים שאתם נמצאים בסביבתם. אכלו ושתו בחברת אנשים הגורמים לכם שמחה.
למדו לזהות את סוג האנשים המקיף אתכם. ישנם שני סוגים של אנשים – כאלה שהשהייה במחיצתם גורמת לנו שמחה, אושר, גדילה והתפתחות; וכאלה הגורמים לנו לחוש כאילו הם "שואבים" מאתנו את האנרגיה – אנשים כבויים, מתלוננים סדרתיים, כעוסים, ציניים וקנטרנים. עם אנשים כאלה לבטח לא תשבו לשולחן לאכול ולא תצאו עימם לבר לשתייה.
אכילה היא חוויה, ולכן מומלץ להסב לשולחן וליהנות מהארוחה בחברת אנשים הגורמים לכם שמחה.
אני משתדל מאד לחפש את קירבתם של האנשים מהסוג הראשון, ולהמעיט את זמני בנוכחות "שואבי האנרגיה". הסיבה לכך דומה מאד לסיבה עליה אני ממליץ להתרחק מהטלוויזיה: ההשפעה שיש לכך על מחשבותיכם ורגשותיכם.

3. הוקירו תודה על המזון שאתם אוכלים, והוקירו את עצמכם על שאתם מסוגלים להכינו בעצמכם מדי יום.
לנו, בני האדם, יש נטייה להסתכל כל הזמן על "חצי הכוס הריקה", לחפש מה לא טוב. מה חסר, מה אין לי עדיין. אתם ודאי יודעים שאם אתם קוראים את המאמר הזה עכשיו על צג המחשב, אתם נמנים על מיעוט האנשים המאושרים בעולם שיודעים לקרוא, שיש להם חשמל בביתם, ויודעים להפעיל מחשב.

מדוע לא להסתכל על מה שטוב בחייכם? על מה שכבר יש, ולהוקיר על כל השפע הסובב אתכם.
הוקירו גם את עצמכם על יכולותיכם להביא מזון הביתה, בקבוק יין טוב, על שאתם מסוגלים להכין ממנו ארוחה טעימה להנאתכם ולהנאת בני משפחתכם. הוציאו לחופש את "השופט" – אותו קול פנימי שיש לו הרבה מה לומר על כל מה שאתם עושים.
אני הייתי בעל חוש ביקורת עצמית מפותח ביותר (יתר על המידה). פיטרתי את "השופט" שלי לפני קצת יותר משנה, לאחר שהבנתי שכל מה שיש לו לומר לי זו ביקורת. אף פעם לא שמעתי ממנו מילה טובה.

בכל לילה לפני שאתם הולכים לישון, חפשו שני דברים שעשיתם טוב באותו היום והוקירו את עצמכם עליהם. בבוקר כשאתם קמים, הוקירו את כל מה שיש לכם - קורת גג מעל ראשכם, מיטה לישון בה, בן/בת זוג, ילדים, עבודה,  בגד ללבוש, אוכל לאכול, כסף וכו'. פעולה קטנה זו תביא הרבה אושר ושפע לחייכם.

4. לימדו דברים חדשים – "השחיזו את המסור". פתחו את הידע הקולינרי שלכם.
בספרו "שבעת ההרגלים של האנשים האפקטיביים ביותר", טבע סטיבן קובי את המונח "השחיזו את המסור". הכוונה לפיתוח הכישורים, הידע וההתפתחות האישית שלכם בכלל.
איני מכיר מישהו שאינו אוהב ללמוד דברים חדשים, ואני מניח שגם אתם כך. השאלה היא, אם כן, האם אתם מקדישים לכך זמן? האם אתם מקדישים זמן לפיתוח הכישורים והידע שלכם, או סתם להרחיב את האופקים?

הירשמו לקורסים מעניינים או סדנאות לבישול או אפייהם, קראו או רכשו ספרים מעניינים בתחום הקולינרי. היפגשו עם אנשים חדשים שיודעים ואוהבים לאכול ולשתות. כל אלה פעולות שירחיבו את האופקים שלכם ו"יעוררו" אתכם.

5. בצעו "טיפולים מונעים" ו"תחזוקה שוטפת" במכונה שהיא אתם. אל תפריזו. אכלו נכון ובריא.
כל מי שהוא בעל רכב יודע שאחת לכל תקופה מסוימת או לאחר נסיעה של מרחק מסוים, יש להכניס את הרכב לטיפול (טיפול 10,000 בלשון העם).
מה יקרה לרכב אם לא נעשה כך?
מן הסתם לטווח הקצר הוא ימשיך לנסוע כרגיל, אך תקופה מסוימת הוא יתקלקל. במקרה כזה עלות התיקון תהיה בדרך כלל גבוהה בצורה משמעותית מעלות הטיפול המונע. הדבר נכון גם למכונות בקו הייצור וגם לנו כאנשים.
אם לא תקדישו זמן ומשאבים לטפל בעצמכם (כלומר במכונה שהיא אתם) – המכונה תתקלקל.

זכורים לי ימים בעברי, בתקופות של עבודה מאומצת לאורך זמן הייתי "תופס שפעת" שהייתה משביתה אותי לשבועיים ואף לשלושה. זה היה האיתות של הגוף שאמר – עד כאן. המכונה לא יכולה להחזיק יותר, צריך לטפל בה.
מן הסתם,  אם הייתי מקפיד בתקופות אלה לנוח, לשנות אווירה, לאכול נכון ובריא, לעשות גם דברים אחרים עבור עצמי – לא הייתי חולה בצורה כל כך קשה. מן הסתם גם הזמן שהייתי כביכול "מבזבז" על טיפול בעצמי היה קצר יותר.

קחו זמן לעצמכם: אכלו בזמן, אכלו אוכל בריא ואל תפריזו. אתם הדבר החשוב ביותר. אם לא תרגישו טוב ולא תהיו בשיא כוחכם, לא תוכלו לטפל בילדים, בעבודה, באישה/בעל או בעסק. טפלו במכונה.

6. זהו והעלימו את גנבי הזמן שלכם. עת לאכול בדיוק כמו עת לעבוד.
אין לכם משאב יקר יותר מאשר הזמן שלכם. הזמן הוא המשאב שלא ניתן להשיגו בשום מקום. לצערנו לא קיים בנק שמלווה "זמן". חשבתם פעם, כמה זמן אתם מבזבזים על כל מיני גנבי זמן כאלו ואחרים, ובגללם נותרים רעבים, מנשנשים משהו על הדרך ומשמינים?

בין אם זה זמן בעבודה, בעסק או בבית – בדקו על מה אתם מוציאים את הזמן שלכם. מהם אותם גנבי הזמן שמבזבזים את זמנכם?
האם אלו אותם מיילים מצחיקים ששולחים לכם כל החברים (מצטער אמא שאין לי זמן לקרוא את כל הבדיחות שאת שולחת לי), האם אלו שיחות הסרק בעבודה או בטלפון שאחר כך עליכם לשבת עד הלילה בבית ולהשלים עבודה כשקיבתכם מקרקרת? האם אלו מריבות מיותרות עם בני/ות זוג, ילדים, חברים, משפחה (מחקו את המיותר)? זהו אותם והעלימו אותם מחייכם. הקדישו זמן לאוכל. שבו לאכול בדיוק כפי שאתם מקדישים זמן לישיבה חשובה.

7. אל תתפשרו על מה שאתם עושים. בא לכם ללמוד לבשל, לעשות יין, להפוך לשוקולטיירים? עשו.
בוב דילן אמר פעם: "אדם הוא סיפור הצלחה אם הוא קם בבוקר והולך לישון בלילה, ובין קימה לשינה הוא עושה רק את מה שהוא רוצה לעשות".
בלי להתייחס לעניין מהי ההצלחה (והרי זה עניין יחסי לכל אחד), כל יום בו איננו עושים את מה שאנו אוהבים לעשות ושגורם לנו אושר, הוא יום מבוזבז.
האחריות היא תמיד שלנו. כל אחת ואחד מכם אחראי לאיכות החיים שלו. חלק בלתי נפרד מכך הוא העיסוק ומה שאנו עושים בחיינו. בא לכם לצאת לבלות במסעדה או בבר? בלו . בא לכם לבשל בבית לחברים ולבני המשפחה? בשלו. בא לכם ללמוד לעשות יין? לימדו.

אני יודע שזה מפחיד לקום ולעזוב מקום עבודה שאתם לא מרגישים בו מסופקים (עשיתי זאת בעצמי), אבל בעיני זוהי אינה סיבה טובה מספיק להתפשר על החיים. זוכרים? חיים רק פעם אחת.

8. היו נדיבים, תתרמו לאחר. יש לכם מתכון מעניין לארוחה? טיפ לאפיה? רעיון מקורי לעיצוב שולחן?
תהיו נדיבים. ואין כאן הכוונה רק בכסף. תנו מעצמכם לאחרים. הנותן – מקבל. אל תחפשו את האינטרס שלכם, או מה יוצא לי מזה.
אדם יקר אמר לי פעם לחשוב על כך כאילו יש נר שדולק בתוכי, ואם אני משתמש בו כדי להדליק את הנרות שבליבם של אחרים, הרי שזה אינו לוקח במאומה מהאש ומהנר שאצלי. אבל איזה הבדל זה עושה אצל האחר. כך גם כשהנר שלכם אולי קצת יחלש, יהיו מי שידאגו להדליק לכם אותו בחזרה.

9. השתמשו בדמיון לעתים קרובות. אין כמו דמיון לארוחה טעימה.
יכולת הדמיון והחלום הן מהיכולות המופלאות שניתנו לנו כבני אדם. לדמיין משהו זהו השלב הראשון בתכנון וביצירה של אותו "משהו" במציאות. ובכל זאת, כל כך הרבה אנשים מפחדים או חוששים לחלום. לעולם אל תהססו לגוון ארוחה, לקשט שולחן כיד הדמיון הטובה עליכם.

דמיינו, השתמשו בדמיון לתאר את מה שאתם רוצים בחייכם. ככל שתעשו זאת לעתים קרובות יותר, ככל שתהיה לכם בראשכם תמונה ברורה ומפורטת של מה שאתם רוצים, כך הדברים גם יתממשו במציאות שלכם. אל תפחדו לחלום – זה בחינם.

10. הפסיקו להתנהל מתוך "איך אני נראה בעיני אחרים". אתם אוהבים לאכול ולשתות? אל תעשו חשבון.
פעמים כה רבות אנו פועלים מתוך "מה יחשבו עלי", "מה אחרים יגידו", "חשוב לי להראות טוב בעיני האחרים" וכדומה. נשמע מוכר?

כמה אנרגיה אנו מבזבזים על ה"להראות טוב" בעיני אחרים. וכשאנו עושים כך, הרי שאנו בעצם שחקנים החיים בהצגה מתמדת, ומתנהגים כך בגלל הפחד הלא מובן הזה של "מה יחשבו או יגידו עלי" .
תחיו בחופש – תעשו מה שאתם רוצים לעשות, את מי זה מעניין מה יגידו עליכם או יחשבו עליכם?

כשתעשו ותפעלו על פי "10 הדיברות" האלו, אין לי ספק שתחוו אושר גדול יותר ותחיו את חייכם בעוצמה.


ערן שטרן הוא מאמן אישי, עסקי ויזם, ומנכ"ל חברת "יוצא מהכלל", בעל תואר שני במנהל עסקים, נציגו הרשמי ושותפו העסקי בישראל של בוב פרוקטור (מהסרט "הסוד").
www.out-standing.co.il









     

תגובות מבית פנאיקס

פרסם איתנו | צור קשר | תנאי שימוש | הוסף למועדפים | קבע כדף הבית |
דורן תקשורת -כל הזכויות שמורות ל©