אבוקדו – מארז צמחי של רכיבים טובים לבריאות הלב

פרי האבוקדו שנעשה זה מכבר לאורח קבוע במטבח הישראלי, נחשב בקרב מומחי התזונה לאחד הפירות הבולטים בשפע היתרונות הבריאותיים המצויים בהם.
מה עושה את האבוקדו ראוי להגדרה הנ"ל?

שומן חד בלתי רווי – אחת מתכונותיו הבולטות של הפרי הוא שיעור גבוה של שומן חד בלתי רווי אשר מעניק לו את מרקמו הקרמי והחלקלק. סוג זה של שומן, בדומה לשמן הזית, תורם לגופנו רבות בשמירה על רכיב ה-HDL שהוא רכיב הכולסטרול הטוב.

נוגדי חמצון – האבוקדו מכיל שפע של נוגדי חמצון, ובהם ויטמין E המגן על כלי הדם, הלב ומערכת העצבים ומחזק את המערכת החיסונית, ויטמין A השומר על הרקמות הריריות בפה, בעיניים ובמערכת העיכול, באברי המין ובשיער, ולוטאין התורם לראייה ולמניעת קטרקט.

חומצה פולית – חיונית לשיקום וגדילת תאי הגוף, ליצירת כדוריות הדם האדומות ולמניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר עוד בתקופת ההריון.

סיבים תזונתיים – תורמים להפחתת הכולסטרול ולהאטת הספיגה של סוכרים בדם, ופעילותם תורמת לאיזון רמת השומנים בדם.

אשלגן  – רכיב התורם לאיזון לחץ הדם, לאיזון נוזלי הגוף ולתפקוד הלב. כמות האשלגן שבאבוקדו גבוהה כמעט פי 2 לעומת מזונות צמחיים אחרים.

פיטוסטרולים – רכיב דמוי כולסטרול אשר חוסם את ספיגת הכולסטרול במעי, ומסייע להורדת רמות הכולסטרול בדם.

זאת ועוד, מחקר שנעשה ביפן בדק את השפעת הצריכה של 22 מיני פירות על עכברי מעבדה שחלו במחלת כבד. במחקר נמצא כי האבוקדו הוא בעל היכולת הגבוהה ביותר לדכא את נזקי הכבד שנגרמו לעכברים, וזאת כתוצאה של סוגי חומצות שומניות יחידות בעלות יכולת הגנה על תאי הכבד הנמצאות באבוקדו.

ניתן להגדיר את האבוקדו כמארז של רכיבים טובים לבריאות המסייעים במיוחד לבריאות הלב . אני ממליצה לצרוך אבוקדו בכמות של כ-50 גר' ביום, שהם כחצי אבוקדו. כמות זו מספקת לגוף כ-90 קלוריות.

הזנים המובילים
מטעי האבוקדו מתפרסים על פני כ-50 אלף דונם, והענף הוא מספר אחד ביצוא הישראלי של פירות. המו"פ והשיפורים הטכנולוגיים שהוטמעו בענף בשנים האחרונות, הובילו לגידול פרי איכותי המבוקש ביעדי היצוא בעולם.
שני הזנים המובילים בגידול בארץ הם: "אטינגר" – זן המקדים בהבשלתו ומתאפיין בקליפה חלקה ומבריקה, ו"האס"- זן של אמצע העונה בעל קליפה מחוספסת וטעם אגוזי.
זנים נוספים שמשווקים בארץ הם "פינקרטון" בעל קליפה מחוספסת וגודל בינוני, "ארדיט" המופיע על המדפים בסביבות פברואר, ו"ריד" המופיע בסוף העונה ומתאפיין במראה עגלגל ובאחוזי שומן נמוכים מיתר הזנים.

האבוקדו ניתן לצריכה במגוון רב של מאכלים כגון סלטים, מרקים, רטבים ותוספות שונות. הוא משמש גם כרכיב בתעשיית הקוסמטיקה לייצור תכשירי שיער וקרמים.

טיפ:
מומלץ להניח את הפרי בעודו קשה מחוץ למקרר בתוך שקית נייר. אם תניחו אותו ליד תפו"א או בננה המפיצים אצטון, הם יגרמו לזירוז ההבשלה. כאשר האבוקדו מתרכך, ניתן להחזיקו במקרר הביתי במשך 10 ימים.






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה