אדום צרפתי ולבן ישראלי במפגש יולו 103

המפגש ה- 103 במניין של מועדון יולו – YOLO, הוקדש למגוון יינות לבנים ואדומים מבתי היוצר הצרפתים, ולצדם יין לבן ישראלי מרמת הגולן מיקב פלטר. מצטיין הערב קיבל ציון 94 בטעימה עיוורת

המפגש ה- 103 במניין של מועדון יולו – YOLO, הוקדש למגוון יינות לבנים ואדומים מבתי היוצר הצרפתים, ולצדם יין לבן ישראלי מרמת הגולן מיקב פלטר.
מבחינת התאמת האוכל והיין – מנה של Moules Marinieres מלווה בשני היינות הלבנים הראשונים שיוצגו בהמשך, מנה של שוק טלה מלווה ביינות האדומים, ולסיום גבינות ומנת אגסים ברוטב טופי, מלווים ביין Hermitage לבן איכותי שטעמו עדיין נשאר בזכרוני.

יקב פלטר, מטר, שרדונה 2013
היין נרכש ביקב פלטר זמן קצר טרם הטעימה. 100% שרדונה. הענבים מגיעים מצפון רמת הגולן ומאזור הרי ירושלים. היין הוגש לנוכחים לטעימה עיוורת.
רשמי טעימה – היינות הלבנים של פלטר מאופיינים בצבע מאוד בהיר, קרוב ללבן, וצלול מאוד. גם יין זה עונה על הקריטריון. האף מאופיין בניחוח פרי הדר, פירותי ופרחוני, מעט לימוני. בפה – חמיצות נעימה, טעמי הדר משולבים בגוונים סובטרופיים, הנותנים שילוב נעים של חמיצות ומתיקות.סיומת נעימה גם אם מעט חמצמצה. יין בהחלט נעים לשתייה.
ציון יולו – 13.75 (88).מחירו 130 ₪

 

Chateau de Chasseloir,Compteleloup, Muscadet Sevre et Maine 2010
יינות מאזור הלואר בצרפת, דוגמת היין הזה או יינות Sancerre, אידיאליים בעיני לצד קערת מולים בסגנון הבלגי כפי שקיבלנו.
במקרה הנוכחי נבחר יין זה הודות למוצאו ומאפייניו, כיין תואם שלא יאפיל על מנת האוכל, אלא להיפך – ישתלב עמה היטב. זה באמת הצליח. יין במחיר נוח שעשה את העבודה.
רשמי טעימה – צבע קש בהיר. אף טרופי ריחני מעט מתקתק. בפה מורגש יין פשוט, לא מתוחכם, נעים מאוד לשתייה, מאופיין בטעם הדרים, בעל סיומת נעימה וקצרה.
ציון יולו – 13.45 (87). מחירו 80 ₪ בדרך היין. היחס בין המחיר לתמורה הגון מאוד

 

Joseph Roty, Gevrey Chambertin, Les Fontenys 1er cru 2004

היין, מגפנים שגילן נע בין 30 ל- 80 שנה, מיוצר באזור Cotes de Nuit שבחבל Bourgogne. היקב בעל מסורת של 11 דורות ייצור יין.
רשמי טעימה – כמובן פה כבר עברנו ליין אדום. צבע בורגון אדום בהיר מאוד קלאסי. אף פירותי ואדמתי, מתובל בניחוחות של פירות יבשים, אגוזים, שקדים ותאנים. בפה – יין מורכב ואלגנטי, בעל חמיצות מעט בולטת מדי, וסיומת ארוכה עם גוון של מרירות בקצה. הדעות היו חלוקות לגבי יין זה. חלקו אהבו, וחלק ראו בו יין תוקפן ובעל גוון מעושן ומריר מדי.

ציון יולו – 14.45 (89). מחירו 700 ₪
אני אישית אהבתי אותו, וחושב שבסקאלת הציונים הוא בהחלט ראוי לציון גבוה יותר. יחד עם זאת מחירו בהחלט גבוה ביחס לתמורה.

 

Joseph Drouhin, Echezeaux Grand Cru 2006
עוד פינו נואר איכותי מאזור קוט דה נוי. יש לשים לב ולהבחין בין Echezeaux לבין Grands Echezeaux הנחשב אזור איכותי יותר. היין סובל מתנודות איכות בהתאם לשנות הבציר. 2006 הייתה שנה מאתגרת באזור, והיה חשש רב ליבולים. בדיעבד כנראה החשש היה קצת מוגזם. היין נרכש לפני מספר שנים בארץ והשתמר במקרר של מארח הערב, ומאוד נהנינו ממנו כפי שתראו בהמשך.
רשמי טעימה – צבע בורגון מקסים, מלווה באף עוד יותר מקסים ופירותי. יין מאוזן להפליא, משלב טעמי פירות אדומים מתובלים מלווים בגוון של שוקולד ועטופים בחמיצות נעימה לחך. הסיומת ארוכה ונעימה לשתייה.
ציון יולו – 16.55 (93). מחירו בחו"ל נע בין 150 ל- 200 דולר. כיף אמיתי לשתות אותו

Chateau Lalande Borie, St Julien 2005
עברנו לאזור בורדו. את היין הזה טעמנו בטעימה עיוורת. רוברט פארקר העניק לו הציון 90, וציין אותו כבציר הטוב ביותר שטעם מיקב זה. גם אנחנו אהבנו את היין. 65% קברנה סוביניון, 25% מרלו, 10% קברנה פרנק. בקיצור בלנד בורדולזי. חברי יולו אכן זיהו אותו, למרות "העיוורון", כיין מאזור בורדו.
רשמי טעימה – צבע סגלגל מעט אטום. אף מלא בפירות אדומים, עם ניחוח אדמה רטובה כבדה, מלווה בתבלין הפלפל. בתחילתו האף סגור, ובהמשך נפתח ונותן הנאה רבה. בפה – יין חי ובועט. מעט עוצמתי. הסבלנות משתלמת, וככל שנותנים לו זמן בכוס, כך מקבלים תמורה טובה יותר. עדיין צעיר וטאניני. סיומת ארוכה וטובה.
ציון יולו – 15.6 (91). מחירו המקורי בעבר היה סביב 200 ₪ בחו"ל

 

Chateau Leoville Barton, St Julien 2004
גם יין זה נמזג לטעימה עיוורת, על מנת ששמו (המוכר היטב לחברי המועדון) לא ישפיע על השיפוט ועל הציון, ותתאפשר טעימה נטולת פניות. חברי יולו זיהו את האיכות ואת מוצאו הבורדולזי, ונתנו לו ללא היסוס את הציון הממוצע הגבוה בערב זה, ולהערכתי הוא גם ראוי לכך.
רשמי טעימה – צבע סגול כהה מרשים מאוד. אף עשיר. פירותי מאוד, עם גוונים בולטים של אדמה רטובה, טחב ועור. יין נהדר ועשיר בטעמים, מורכב ועם זאת עגול וקטיפתי. עושר של פירות שחורים ואדומים מתובלים היטב, וסיומת ארוכה שלא נגמרת. מדהים.
ציון יולו – 17(94). ראוי לציין שהציון ניתן כמעט פה אחד.
גם יין זה נרכש במקור בחו"ל לפני שנים, וחיכה במקרר היין של המארח עד ערב זה. מחירו המקורי עמד על כ- 300 ₪ בחו"ל.
אין פספוס עם היין הזה. הבעיה העיקרית איתו שאם קנית ממנו, אתה תמיד צריך להתגבר על עצמך ולהמתין להבשלת היין במשך לפחות עשור כדי ליהנות ממנו. חיים קשים.

 

Domaine J.L.Chave, L'Hermitage Blanc 2009
יין איכותי לבן מעמק הרון, שנרכש בכספי קופת המועדון. 80% ענבי מרסאן, 20% רוסאן. משפחה מהוותיקות בעולם היין, והולכת אחורה בתחום זה עד המאה ה- 15. תודו שזה ותק מצטבר נאה.
היין הספציפי שלנו זוכה ממבקרי יין מוכרים לציונים בין 96 ל- 100. גם אנחנו מאוד נהנינו ממנו, אבל לא ראינו בו כזו שלמות כמו המבקרים. יתכן שעמדה לרעתו העובדה שהוא הגיע אחרי יינות אדומים כבדים.
רשמי טעימה – צבע זהוב מקסים. אף דבשי משולב בניחוחות משמש ומנגו. היין ממלא את הפה. שמנוני וחמאתי. פירותי ומעט מתקתק, ועם זאת מאוד מינרלי. גם בפה מקבלים מגוון טעמי אפרסק ומשמש מעוטרים בפירות יבשים. גוון הווניל מורגש מאוד ביין.
ציון יולו – 16.05 (92).
היין סבל מחילוקי דעות חריגים ביחס למה שאנו רגילים לו במועדון, וחלקנו אכן ראו בו יין הזכאי לציון 18(96). אני מאוד נהניתי ממנו.

מערב זה, לפניכם מתכון ה- moules marinieres מהן מאוד נהנינו
חומרים:
קחו בחשבון כ -400 גרם מולים לאדם. החומרים המפורטים להלן מתייחסים ל- 1 ק"ג מולים. תעשו לבד את המכפלות
1 בצל גדול יבש
1 כרישה
1 גזר
2 גבעולי סלרי אמריקאי
פטרוזיליה
שליש בקבוק יין לבן יבש
50 גרם חמאה

אופן ההכנה:
קוצצים הירקות לפרוסות. שמים בסיר גדול את החמאה עם הירקות הקצוצים. מטגנים בסיר עד שהירקות נעשים שקופים, על אש גבוהה ( כ- 10 דקות).
לאחר מכן מוסיפים היין. ברגע שהתערובת שנוצרה רותחת, מכניסים פנימה את המולים ומכסים את הסיר. אחרי כ- 8 דקות מסירים המכסה ומסתכלים. אם המולים נפתחו – הם מוכנים להגשה. אם לא נפתחו – תנו להם עוד 2-3 דקות ואז הם מוכנים ללא ספק.
בתיאבון

 

מה זה YOLO
YOLO – you only live once, הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין וותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים.
המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.
המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון ע"י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.
אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר