אורח בדרך היין: פרנקו קונטרנו איש הברולו

דרך היין וטל שקד אירחו את פרנקו קונטרנו, אחד משלושה אחים המנהלים את היקב המשפחתי Poderi Aldo Conterno – מיצרני הברולו החשובים באזור פיימונטה

דרך היין וטל שקד, ממנהלי חברת היבוא ורשת החנויות, אירחו לסדרת מפגשים וטעימות את פרנקו קונטרנו, אחד משלושה אחים המנהלים את היקב המשפחתיטל שקד מציג את פרנקו קונטרנו Poderi Aldo Conterno שהינו אחד היקבים החשובים לייצור יינות ברולו באזור פיימונטה, בקרבת העיר אלבה הידועה גם כמרכז גידול פטריית הכמהין (טרוף) הלבנה.
האחים פועלים תחת שרביטו של האב אלדו, שנראה כי היום מתמקד יותר בפילוסופיה בכלל ובפילוסופיה של גידול ענבים וייצור יין, אותה הנחיל לבניו.

הענבים מהם מיוצר יין הברולו של Poderi Aldo Conterno מגיעים מכרמים בני 20 שנים לפחות, הנטועים סמוך ליקב, צופים על העיירה ברולו בלוקליטה בוסיה, והם חלק מהכרמים החשובים ביותר באזור. הכרמים נטועים בגובה של כ-400 מטר עם חשיפה לשמש ברובה דרום–דרום מערבית. הקרקע בכרמים הינה ברובה חול, אדמת חימר עם חרסית וקרקע עשירה בברזל וסידן.

את האזור בפיימונטה בו המשפחה מגדלת את הענבים ומייצרת את היין, משווה קונטרנו לבורגון בצרפת, בעוד את טוסקנה הוא משווה לבורדו.
לדבריו, ההבדל בין יינות פיימונטה השונים – ברולו, ברברסקו ורוארו, הוא הטרואר, כי כל היינות עשויים מענבי נביולו.פרנקו קונטרנו

משפחת קונטרנו עסקה בייצור יינות לאורך דורות, והייתה בין הראשונים ששיווקו יין בצורה מסחרית. ומאחר שמדובר באבא פילוסוף, הרי הפילוסופיה היא שהמשפחה היא הליבה של העשייה. איכות ללא פשרות. זהות אופי וטרואר באים לידי ביטוי ביינות המשפחה זה הדור החמישי. שילוב של מסורת עם חדשנות.

אלדו קונטרנו מכונה באיטליה "מלך הברולו". בשנות החמישים של המאה הקודמת הוא היגר לארה"ב, במטרה להקים יקב בעזרת דוד אשר חי בקליפורניה. במהלך השהות שלו בקליפורניה למד אלדו רבות, אך החליט לחזור לפיאמונטה וליקב המשפחתי לאחר זמן מה. בשנת 1961 העביר אביו, ג'יאקומו, את השליטה ביקב המשפחתי לשני בניו. הניסיון בארה"ב עורר באלדו תשוקה להקים יקב משלו, ולאחר מספר שנים של עבודה משותפת עם אחיו הוא פנה לדרך עצמאית. בשנת 1969 הוא רכש את אחוזת "Favot" והקים את יקב אלדו קונטרנו.

פרנקו קונטרנו, מוביל הטעימה, אומר: "פילוסופיית המשפחה שעברה אלינו בירושה היא שאם יש לך ענבים טובים, הרי אם תרצה תוכל לעשות מהם יין גרוע, אבל המשמעות של חומר גלם טוב היא יין טוב. מצד שני, אם יש לך חומר גלם גרוע, לא תוכל לעולם לעשות ממנו יין טוב. לכן הענבים הם הכי חשובים – המיקום, הגידול, וייצור ברולו רק בבצירים הטובים באמת, לא כל שנה".
פרנקו קונטרנו
"ברולו הוא יין שנועד להשתבח ולהתיישן. זה יין שבקלות יחזיק 20 שנה. אם היין לא מוצלח ולא עומד בקריטריונים הללו, אנחנו פשוט לא יוצאים איתו, מורידים את הדירוג ושלו מוכרים אותו ליקבים אחרים כיין שולחני.
להפיק ברולו טוב, אתה יכול רק בבציר טוב ולא בכל בציר. ב-2002 היה יותר מדי גשום והבציר לא היה מספיק טוב בכדי לעשות ברולו. ב- 2003 היה יותר מדי שמש בלי גשם והבציר לא היה מספיק טוב לעשות ברולו. כך עברו שנתיים בלי שייצרנו יין. זה אולי יישמע לרבים לא כלכלי, אבל היין שלנו הוא יין אישי ואני יכול בקלות להסביר למה אני מאמין בו, ולמה הברולו הפך להיות מותג שכל כך מזוהה עם השם והמסורת שלנו".

יינות הטעימה
Bussiador CHARDONNAY LANGHE DOC 2006
יין לבן מענבי שרדונה מכרמים באזור בוסיה, סמוך לכפר מונפורטה ד'אלבה בברולו. היין תסס במיכלי נירוסטה, בהמשך עבר תסיסה בחביות, ואז הועבר והתיישן בחביות עץ אלון באריק במשך 12 חודש.
צבעו כעין הקש צהוב זהבהב באף ארומה מורכבת של משמש ואננס פרי מרוכז על הפאלט לימוניות ועשבוניות טרייה סיומת יבשה ואגוזית משהו. יין שעושה שם טוב לשרדונה, וניתן ליישון
מחיר לצרכן 249 ₪

Masante Langhe Dolcetto DOC 2008
זן ענבים: דולצ'טו מאזור גידול בוסיה. היין תסס ושהה במיכלי נירוסטה כ-8 חודשים, ללא חביות עץ כלל. הנגזרת של השם Dolcetto מרמזת על מתיקות אך אותה לא תמצאו כלל ביין. מדובר ביין אדום יבש עם מצג פירותי שופע של פירות יער בשלים. הסיומת ארוכה ופירותית. יין קליל לא יומרני ובהחלט מהנה.
מחיר לצרכן 99.90 ₪

Conca Tre Pile Barbera d'Alba DOC 2006
זן ענבים: ברברה, אזור גידול: בוסיה סופרנה. זהו אזור הררי שהגפנים בו בנות 45 שנה. היין שהה במיכלי נירוסטה למשך כמה חודשים, ולאחריהם הועבר להתיישן בחביות עץ אלון צרפתי חדשות באריק למשך 12 חודשים.
ליין גוף מלא, שפע של פירות יער שחורים ובשלים, עם נגיעות של ליקוריץ ודובדבן אדום. טאנינים איתנים וחומציות בולטת ותומכת, הסיומת ארוכה ומושכת.
מחיר לצרכן 179.90 ₪

Barolo DOCG 2005
זן: ענבי נביולו שנוצרו מקלון של זני מישט ולמפיה. הכרמים בני 20 שנים לפחות באזור בוסיה, מונפורטה ד'אלבה. לאחר השרייה ותסיסה אלכוהולית במכלי נירוסטה עם בקרת טמפרטורה למשך של כ- 4-5 חודשים, היין הועבר להתיישן בחביות עץ אלון סלובני בנות 2500 ליטר כ-26 עד 28 חודשים.
גוף בינוני עד מלא. יין עגול ומורכב המציג שלל ארומות של ליקוריץ ונגיעות תבלין, עור חדש וקפה, פירות יער ותות שדה. הרמוניה שבין חמיצות ורעננות לבין איזון נפלא. הרעננות לוקחת את היין לקראת סיומת פירותית ומלטפת.
מחיר לצרכן 379 ₪

Colonnello Barolo DOCG 2005
היין עשוי מענבי נביולו, בעיקר קלון של זן המישט. הענבים מכרם קולונלו (שכנראה קיבל את שמו מקולונל צרפתי בצבא נפוליאון, שהתאהב באזור והשתלט על הכרם) בבוסיה, גיל הגפנים עומד על כ-45 שנים. הכרם שוכן על הגבול בין ברולו למונפורטה ד'אלבה, ובקרקע יש אחוז יחסית גבוה של חול. היין הושרה במיכלי נירוסטה לכ- 3-5 חודשים, ולאחריהם הועבר להתיישן בחביות עץ אלון סלובני בנפח 2500 ליטר כ-28-30 חודשים.
באף דובדבן ותות שדה. על הפאלט, מרקם סמיך משהו עם רמיזות לשוקולד. היין מורכב ומשיי, עם חומציות מאוזנת ותומכת. הטאנינים מרמזים על מתיקות מדומה. האיזון ביין הזה נמצא במיטבו. הסיומת מלטפת ומושכת.
מחיר לצרכן 599 ₪

Romirasco Barolo DOCG 2005
זן ענבים: נביולו, בעיקר מקלון של זן למפיה. אזור גידול: כרם רומירסקו שבבוסיה, גיל הגפנים עומד על כ-55-50 שנה בממוצע. היין שהה במיכלי נירוסטה כ-3-5 חודשים, ולאחריהם הועבר להתישן בחביות עץ אלון סלובני בנפח 2500 ליטר כ-30-28 חודשים.
באף, פירות יער שחורים אוכמניות ודובדבן שחור, רמיזות לתבלין מפולפל משהו וליקוריץ שחור. על הפאלט גוף מלא ושופע פרי עם מתיקות מדומה. היין עמוק, אלגנטי, מורכב, מסקרן ועוצמתי עם טאנינים נוכחים, ההנאה נמשכת ככל שהיין שוהה בכוס. הסיומת ארוכה, פירותית ומלטפת.
מחיר לצרכן 699 ₪

Colonnello Barolo DOCG 1999
זן: נביולו, בעיקר קלון של זן ענבי המישט; מאותו כרם קולונלו בבוסיה. גיל הגפנים כ- 45 שנה. הכרם שוכן על הגבול בין ברולו למונפורטה ד'אלבה, ובקרקע יש אחוז יחסית גבוה של חול.
באף עושר של ארומות פירות יער אדומים, שזיף בשל, נגיעות טבק, גוף מלא, עמוק ודחוס. שלד מוצק עם טאנינים נוכחים. הפרי חם מאוד בשל ואלכוהולי משהו. היין התיישן בחביות עץ אלון סלובני בנות 2500 ליטר כ- 30-28 חודשים. זהו יין מורכב ומאוזן במיטבו הסיומת מאוד ארוכה.
מחיר לצרכן 999 ₪

Granbussia Barolo Reserva DOCG 2000
היין עשוי מענבי נביולו, מקלון של זני מישט ולמפיה. הענבים גדלים בכרמי רומירסקו, צ'יקלה וקולונלו.
ברולו רזרבה גראנבוסיה מיוצר רק בשנים הגדולות של הבציר, ולאחר שנבחרו ונבחנו כל התנאים ההכרחיים לעשייתו של יין זה כמיטב של הטוב ביותר שהיקב יודע לייצר.
היין עשוי מבלנד משתנה עם השנים, שבבסיסו ענבי רומירסקו (70%), צ'יקלה (15%) וקולונלו (15%). שימו לב שהיין שוהה בתחילת ימיו 3-5 חודשים במיכלי נירוסטה, לאחריהם הוא מועבר להתיישן 36 חודש בחביות עץ אלון סלובני בנפח 2500 ליטר. היין ממשיך להתיישן בבקבוקים בתנאים אידיאליים ביקב כ- 7 שנים לפני יציאתו למכירה.
באף פרי אדום ובשל, מאוד ארומטי. עשיר ומבושם. הגוף בינוני עד מלא, עם טאנינים קטיפתיים. היין מביא עמו מצג של רעננות מלאת חיים. תבלין ונגיעות תות שדה בשל. המרקם חלק והאיזון במיטבו. הטאנינים מתקתקים משהו, לוקחים את הסיומת להיות ארוכה עד מאוד, מפתה עם המון טעם של עוד.
זה היין שהיה החביב עלי ביותר בטעימה. גילו לא ניכר עליו – נהפוך הוא. הרעננות שלו אפילו מפתיעה, ומלמדת כי הוא רק בתחילת הדרך. לטעמי יין נפלא.
מחיר לצרכן 849 ₪

Cicala Barolo DOCG 2001
זן ענבים: נביולו, בעיקר מקלון של זן הלמפיה. אזור גידול: כרם צ'יקלה שבבוסיה, גיל הגפנים עומד על כ-40-45 שנה בממוצע. בציר 2001 נחשב לאחד הבצירים הגדולים באזור. מזג האוויר היה נוח במהלך השנה ובמהלך החודש האחרון לקראת הבציר, הבדלי הטמפרטורה המשמעותיים בין יום ולילה תרמו ליצירת יינות נהדרים. היין שהה במיכלי נירוסטה 3-5 חודשים, ולאחריהם הועבר להתיישן 28-30 חודשים בחביות עץ אלון סלובני בנפח 2500 ליטר.
באף המון פרי, תות שדה, ליקוריץ, פירות יער שחורים ותבלין. טאנינים קטיפתיים, אלגנטיות והרמוניות ואיזון במיטבו. היין רחב מאוד על הפאלט, והחומציות תומכת במתיקות המדומה הבאה מהפרי השופע. זהו יין שהייתי מכנה אותו "שרירי" בשלדה, והסיומת פירותית להפליא.
מחיר לצרכן 749 ₪

צילומי האורח: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר