אורנה צ'ילג הגיעה ליין כי זה הכי רחוק מפוליטיקה

אורנה לא נולדה וגדלה ביין. היא פוליטיקאית לשעבר – שמאלנית מבטן ומלידה, אשר הקימה את תנועת הנוער של רץ והייתה שותפה לניצחון מפלגת העבודה עם רבין ב- 92, ואחראית ההסברה של מרץ. אורנה לא משכה ידה גם מפוליטיקה בינלאומית כחברה במפלגה הרדיקלית האל-לאומית שמרכזיה ברומא ובריסל

ככל הידוע לנו, אורנה צ'ילג היא בעלת היקב היחידה בארצנו, ואחת מקבוצת יינניות מצומצמת, מהן אחת ראשית: נעמה מועלם בדלתון.

אורנה לא נולדה וגדלה ביין. מה שכן, היא פוליטיקאית לשעבר – שמאלנית מבטן ומלידה, אשר הקימה את תנועת הנוער של רץ והייתה שותפה לניצחון מפלגת העבודה עם רבין ב- 92, ואחראית ההסברה של מרץ. אורנה לא משכה ידה גם מפוליטיקה בינלאומית כחברה במפלגה הרדיקלית האל-לאומית שמרכזיה ברומא ובריסל, ופעלה למען זכויות אדם ואזרח נגד עונש מוות, בעד איכות הסביבה.
אורנה נולדה בבוקרשט, עלתה לארץ בגיל תשע, וגדלה בתל-אביב – בשכונת נווה שרת הענייה, בה למדה בשכבה של אורית ארביב, חברתו של הרצל אביטן.
באוניברסיטת ת"א היא למדה תרבות, עם התמחות בתרבות פשיסטית באיטליה, ואז למדה איטלקית.
כשנמאס לאורנה מהפוליטיקה, היא נסעה לאיטליה, לאוניברסיטה הקתולית של מילנו, שהפקולטה לחקלאות שלה נמצאת בפיאנצ'ינסה – כמו רחובות של ירושלים.

למה יין? כי זה הכי רחוק מפוליטיקה שאפשר.
אורנה אהבה יין, וכל הטיולים בחו"ל היו ביקבים וכללו טעימת יינות, אך חקלאות הייתה ממנה והלאה. "היתרון היה שזה רחוק מפוליטיקה, זהו תחום גברי ואני אראה להם, וזה פשוט כייף, קרוב לאמנות, מעשה בריאה", אומרת אורנה צ'ילג. "אחרי יום בציר או סחיטה יש התחושה הכי טובה. בלילה הגוף שואג מכאבים – והנפש בתחושה עילאית של נירוונה. זהו רוגע עם עייפות מדהימה, תחושה נהדרת. שלא לדבר על שלב הבלנד – שהא מצד אחד מהנה ומצד שני חרדת קודש, כי ברגע שנוצר הבלנד והוחלט איך לערבב – זהו, ככה יזכרו אותי. זה כמו מצבה או מבנה ארכיטקטוני. אי אפשר לפתוח את הבקבוקים וללכת אחורה. ביין, בכל שלב ובכל מיליגרם עבודה יכולות להיות אינספור אפשרויות, וזה משנה את התוצר הסופי".

נחזור לתולדות כניסתה של אורנה צ'ילג לעולם ייצור היין: "באתי לראש החוג ואמרתי לו שאין לי איפה לגור. אשתו פנתה למנזר, ואני קיבלתי מגורים עם שלוש פליטות לבנוניות בדירה בתוך המנזר שנבנתה עבור פליטים".
הלימודים נמשכו שנתיים. אורנה חזרה ארצה אחרי סטאז' באנטינורי. היא אמנם יכלה להישאר שם ולעבוד – אך בן זוגה לא רצה להישאר.
מ- 1999 עושה אורנה יין בארץ. ב- 2001, בעקבות פעולותיה בתחומי יין ונשים, קיבלה אורנה צ'ילג דרגת אבירות Castelana בארמון של Suave בנוכחות 2,000 בני אצולה בדימוס.

יקב עם טאץ' מיוחד
אורנה צ'ילג מייצרת כ- 20,000 בקבוקים ביקב שלה, ועוד 15,000 בקבוקים יין כשר ליצוא בלבד – המיוצר במקום אחר.
יינותיה מסווגים לשתי סדרות: פרימו וג'ובאנה. שתיהן מבוססות על זני מרלו וקברנה סוביניון, אך הג'ובאנה – הסדרה הצעירה – שוהה בחביות עץ אלון במשך 6 חודשים, ואילו הפרימו חי בחבית שנה וחצי ויותר.
יקב צ'ילג היה למעשה דייר משנה בתוך יקב ססלוב עד השנה. לפני כחודשיים נחנך היקב החדש באזור התעשייה ביהוד, והוא גדוש בטאץ' נשי עם אסתטיקה – שילוב של צבעוניות, תמונות, וחביות חתוכות עם צמחיה.

על ייננות ונשים
אומרת אורנה: "אני חברה באיגוד נשים ביין באיטליה. בדרך כלל חברות בו נשים ובנות של בעלי יקבים, אחראיות שיווק , יחסי ציבור וכו'. יש מעט מאוד נשים שמייצרות יין באמת – וכך גם בארץ, כאשר נשים רבות עומדות מאחורי בעלי היקבים הגברים ודוחפות ותומכות.

אני לא העזתי ללכת לקנות 50 ק"ג ענבים ולעשות יין בלי תואר מאסטר בייננות. הגברים, רובם לא למדו בכלל או למדו תחומים משיקים, ורוב הייננים המוסמכים עובדים ביקבים הגדולים.
לטובת הנשים: לשוננו טובה יותר, ועם זאת – אולי נטל האחריות מונע מנשים לעסוק ביין, ואם יש נשים, אז הן לא בקדמת הבמה".

פילוסופיית הכרמים וקינת המחקר של צ'ילג
"כשאני עושה יין, אני משתדלת לפגוע כמה שפחות בגפנים. הכרמים הכי טובים בעולם, או ביניהם, נמצאים בישראל. יש לנו אקלים שלא מתאכזר אלינו. לא יהיה לנו ברד או גשם לפני בציר, מה שפוגע ביצרניות יין הטובות בעולם כמו צרפת ואיטליה, שם בוצרים לפי מזג האוויר ולא לפי רמת יחס סוכר/חומציות.
אני בוצרת בנס הרים מרלו וקצת פטיט סירה. יש לי כרם של קברנה סוביניון בכרם בן זמרה, 800-750 מ' גובה במדרון, פחות מטון לדונם, השקייה מצומצמת מאוד, ובציר ידני.

אני בוצרת בדיוק כשאני מחליטה, ואפילו לא מתייחסת לאילוצי חגים כמו היקבים הגדולים. אני מאמינה שאם ירצו הגורמים הרלבנטיים להשקיע סכום לא גדול, ניתן יהיה לבדוק את הזנים הכי מתאימים לישראל. לא כמו היום עם זנים צרפתיים שמגיעים מעמק הנאפה דרך דייוויס.
זה כמו תרומת זרע משונה. אנחנו צריכים מחקר שיביא לזנים וקלונים. אין לנו מחקר. מכון היין גוסס, הפקולטה לחקלאות לא משקיעה.

אני מתסיסה בשיטה מיוחדת של קירור לפני תסיסה, לפי מחקרי אוניברסיטת פירנצה. אני לא יושבת בטוסקנה ובכל זאת יצאו לי תוצאות טובות, אך הייתי שמחה להתייעץ עם חוקרים בישראל.
אני בוצרת פטיט ורדו ניסיוני מעמק האלה, אך את זה צריכה לעשות הפקולטה בעזרת המדען הראשי.
נטעתי סירה לפני שלוש שנים בכרם בן זמרה, במרווח של 70 ס"מ בין שתיל לשתיל כמו באיטליה. שיערתי עוד השערות – אך הייתי רוצה בסיס מחקרי וניסויי, או שילוו אותי בניסויים".

שיווק והפצה
השיווק וההפצה של יקב צ'ילג מבוצעים ע"י חברת הכרם בשנה וחצי האחרונה. קודם לכם בוצעו לבד ע"י היקב. בחנויות Comme Il Faut מכרה אורנה את 300 הבקבוקים הראשונים מהחבית הראשונה שלה.
אורנה עושה קצת יצוא לרוסיה, אנגליה, ארה"ב וצרפת של יין כשר לא כשר. את היין הכשר היא מייצאת דרך כרמל, ואת היין הלא כשר לבד ליבואנים בחו"ל. אורנה מוכרת יין לאיטליה – ביתה השניה, והיא גאה על כך מאוד.

צ'ילג, שהשתתפה פעמיים בווינאיטלי, בווינאקספו בצרפת ובעוד תערוכות באירופה, חושבת שצריך ביתן ישראלי בתערוכות אסיה-דרום קוריאה, ולא בווינאקספו.
"למכור יין לצרפתים זה מאוד מסובך ולא הגיוני, כי הם לוקאל פטריוטיים, וכך גם לאיטלקים" היא אומרת. "יש לנו מה למכור בדרום מזרח אסיה. יפן היא שוק מצוין, אך היא כבר תפוסה. התנפלו עליה עם יינות גרועים במחירים מופקעים, ולכן השוק היפני קשה מאוד לחדירה כיום.
כמי שלמדה באיטליה, אני מקנאה בכך שברגע שראש ממשלה איטלקי יוצא לסיור בין מדינות הוא מקדם את היין האיטלקי, ויש כסף שהמדינה נותנת לפיתוח שווקים חדשים. בישראל – אין כלום".

אני אומר לאורנה: היה לך חלום
והיא עונה: "אני לא רואה זאת כחלום, אלא כמשימה, מטרה, משהו שאני רוצה לעשות".
עוד ניסיון לסנטימנטליות דביקה: האמנת שייצא כמו שיצא?
"לא יודעת. אגיד לך עוד שנתיים. קניתי פרס, קניתי משאבות, ונראה".

דני רובין מוסיף:
הטעימה הראשונה וההיכרות הראשונה שהייתה לי עם יינות יקב צ'ילג, הייתה בבית הטבק והיין בראשון לציון לפני כשנה. היה זה באחד מאותם ערבי טעימה של חלק מיינות חברת הכרם.
פגשתי בו, ביין של צ'ילג, ולשמחתי המטעימה הייתה לא אחרת מאשר הייננית ובעלת היקב אורנה צ'ילג.

ביקשתי מאורנה כי תספר לי על היינות שהיא הטעימה, והיא נאותה לעשות זאת בהתלהבות רבה.
בטרם פתחה והחלה מספרת לי את סיפור היין שבבקבוקים, היא מילאה לעצמה את הכוס, הביאה אותה אל אפה, הריחה עמוקות את תוכנה, לגמה, העבירה את היין בתוך פיה מצד לצד וביקשה כמה שניות ריכוז לעצמה. אז מזגה לכוסי מידת יין זהה לשלה לטעימה, החלה לדבר.

הבנתי כי לפני ניצבת דמות מיוחדת המשלבת יצרנית יין, אשת מכירות, ומישהי שמבינה דבר מה ביין; המבקשת ליישר קו מולי כאדם הניצב מולה, שטועם מיינותיה, ולבטח עשוי בעוד דקה קלה לשאול על היין או להביע את רשמיו מהטעימה, והיא מצדה תהיה מוכנה ונכונה להשיב מעמדה של טעימה זהה; אך כזו היודעת בדיוק מה ביקשה לקבל בייצור היין ומה התוצאה שהשיגה.

מאז היה לי הכבוד לפגוש שוב את אורנה, וללגום מיינות צי'לג עוד מספר פעמים.
לא מכבר נכנסה אורנה למשכן היקב במבנה החדש ביהוד. באתי לבקר, לאחל הצלחה, ולהיחשף ליינות הנמצאים עדיין בחביות; יינות שאורנה עצמה נמצאת בשלב בו טרם החליטה מקצועית מה ייצא מהם לבסוף.

היו בחביות קברנה ומרלו 2005 השוהים בהן כבר כשנה וקצת, והיו בחביות פטיט סירה ופטיט וורדו שהותססו יחדיו ונמצאים בחביות מאז סוף אוגוסט.
אגב, בטעימת חביות אלה זו לא שוכנעתי שהיינות כפי שהם עתה, בהכרח יתאימו לחך הישראלי; כך שמן הסתם תוסיף להם אורנה קצת קברנה או מרלו. זאת למרות שהתרשמתי שהיא עצמה הייתה מעדיפה להתקדם עם החבית הזו כפי שהיא עתה.

טעמתי גם מרלו 2005 וקברנה 2005. שניהם עדיין צעירים, סגורים בחביות, וכל אחד מהם עוד עשוי למצוא את עצמו בצורה כזו או אחרת מתחבר כבלנד לאחר.
לבסוף טעמתי מה"פרימו" קברנה סוביניון, שהוא בהחלט יין טוב ומעניין מהסדרה המובחרת של היקב הראוי לשתייה עכשווית, עם גוף מלא ואף טוב, עם ארומת תיבול.

כאשר אתם טועמים יין מיינות צ'ילג ומבקשים לעבור ליין הבא, מבצעת אורנה "תהליך" של שטיפת הכוס באמצעות היין אותו אתם הולכים לטעום עכשיו. "תהליך" זה מכונה באיטלקית "אבינרה", או בעברית ליינן". למדתי זאת מאורנה, ואני מאמץ שיטה זאת כבר תקופה ארוכה.

יינות צ'ילג אינם בעלי טעם אותו ניתן אולי להגדיר "ישראלי".
שיטת הייצור של אורנה צ'ילג, השואפת לשמור על הפירותיות ביין, על פי בית מדרשה ללימוד היין בפירנצה באיטליה, ואפילו השמרים המתורבתים הבאים ממונטליצ'נו, מקור הברונלו, אומרים כי מדובר ביין איטלקי שאינו דומה או מזכיר יין ישראלי.
חרף העובדה שאורנה עושה שימוש בחביות "אלייר" צרפתיות, היא מאמינה שאסור לה לחבית להשתלט על טעמו של היין, ודרך העשייה היא יין של עולם ישן.

אפשר בקלות להתאהב באורנה צ'ילג בזכות היותה אישה נעימה ובת שיחה לבבית, והייננית היחידה בישראל שהינה גם בעלת היקב.
את היין של אורנה צ'ילג אתם יכולים לאהוב או שלא, אבל אתם חייבים לעצמכם לטעום אותו.


יקב צ'ילג
רח' שבזי א.ת. יהוד
(תזהו את הבניין לפי השלט "אלקטרון צ'ילג" בחזיתו)
טל. 054-4562057
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר