אחד על אחד עם מוטי גולדמן מיקב וילה וילהלמה

דני רובין הגיע הפעם למושב בני עטרות הקרוב לנתב"ג, השוכן במקום בו הייתה מושבת הטמפלרים וילהלמה, שתושביה הגרמנים הוגלו במלחמת העולם השנייה לאוסטרליה. היעד: מפגש אחד על אחד עם מוטי גולדמן, שותף ובעלים של יקב וילה וילהלמה

מה החזון של יקב וילה וילהלמה?
אוי, אתה שואל שאלה קשה. יינות שעשויים בצורה מודרנית אבל מיושנים כיינות של העולם הקלאסי. יין ברמה גבוהה מאוד. אנו טובים מאוד. אין זו חוכמה להסתובב עם שלט בחוצי חוצות ולהתהדר בעובדה שאנו טובים ואפילו הכי טובים. היין שלנו מדבר בעד עצמו.

מה מאפיין את פעולת היקב?
היקב מתחיל להתארגן על שלושה משכי התיישנות בחביות: 25, 30 ו- 36 חודש, כשזה אומר עוד כשנה נוספת בבקבוק לאחר החבית.
היינן עמרם סורסקי הוא אבי הקונספט הזה. אחרי ניסיון של שנים רבות בהן ייצר עמרם מאות אלפי בקבוקי יין, הוא הגיע ליקב שמייצר כמויות הרבה יותר קטנות, משהו כמו 16,000 בקבוקים. אלו כמויות אחרות מאלה להן הורגל. קנה המידה הקטן עבורו יחסית, מדבר כאן. כל כיוון עשיית היין הולך כאן לכיוון האישי של עמרם.
צריך לזכור שאין כאן לחץ מטעם השיווק על הראש, והדבר שמנחה אותנו זה להוציא את היין הכי טוב שאנחנו יכולים, ואז בא עמרם ואומר עוד 4 חודשים, עוד חצי שנה, ככה בלי לחץ, ואז אנחנו יוצאים לשוק עם יין שהתיישן אצלנו בחביות; יין שאתה הלקוח תהנה ממנו. אני לא רוצה לשמוע אמירות כמו 'היין צעיר מדי', או 'היין לא התיישן מספיק'. אני רוצה יין שיביא לידי ביטוי את ההשקעה המושלמת שלנו בו. ולכן, בעוד שהיום הסגנון המודרני שולט, הווה אומר דגש חזק מאוד על הארומה, אצלנו תוכלו למצוא גם בוקה יפה בבקבוק כתוספת על הארומה הפירותית.

האם אין חשש שזמן ההתיישנות בחביות יעמיס יותר מדי עץ על היין?
"ממש לא. ואין בעיה לטעום ולחוש את זה. הרי אנו מציגים יין שהתיישן 30 חודש. ואם תרצה ללכת לכיוון קצת יותר מדעי, תחשוב לרגע אסוציאטיבית על שקיק של תיון תה בתוך הכוס, שאם תשים אותו תקבל "בומבה", וככל שתשים אותו בכוס זה מתעצם אבל לא בצורה ליניארית, הרי בפועל, ככל שהתיון יהיה, תרומתו לסך הכול הכללי הולכת ופוחתת. אנחנו מזהים שזמן השהייה בחביות תורם ליין נקודות זכות בעיקר בעומק, המורכבות, ברובדי הטעם והארומה.

עד כמה זה טוב מסחרית?
שאלה טובה. בהיבט המסחרי זה לא טוב. אבל יש דרכים אחרות לעשות כסף, ואם הייתי חושב לעשות כסף, זו לא הדרך. יקב זה לא מקום של כסף. דבר ראשון באנו לכאן ליהנות. באנו לעשות יין טוב. אפילו יין טוב מאוד. ולכן אנחנו עושים גם הרבה סוגים של יין. אנחנו עושים גם את זה וגם את זה וגם את זה. זו ההנאה שלנו. זה שבמבחן התוצאה זה לא כלכלי? חד משמעית זה נכון. כשאתה מחזיק מלאי של יין נניח שנתיים, ואתה משקיע מקום, חשמל, אנרגיה, ובקבוקים ופקקים, וציוד וחומרים ועבודה, זה לא כלכלי. אבל זה משהו שאנחנו כן רוצים לעשות. ואת זה אנחנו יודעים לעשות ואוהבים לעשות.

מהם המאפיינים הייחודיים של יקב וילה וילהלמה?
יין מיושן עשוי בצורה מודרנית בסגנון עולם ישן. יין מורכב, בעיקר בטעם. המון רובדי טעם, וזה מאפיין את כל היינות של היקב. יינות אלגנטיים ולא צועקים. בוא ונגיד את זה ככה, זו מוסיקה קלאסית, זו לא מוסיקה מודרנית.

מהם המותגים המובילים של היקב ?
ללא ספק מדוקברנה – יין בסגנון מדוק בבורדו. זהו בלנד של קברנה סוביניון ומרלו, ומהווה את המותג בה' הידיעה של היקב. אחריו הגרנד שרדונה, והמוסקט קינוח.

היכן לדעתך ממוצב יקב וילה וילהלמה בין שורת יקבי הבוטיק בישראל?
זו שאלה קשה, כי כרגע, זה כמעט תלוי באוויר. אנחנו כמעט לא עשינו אף פעולה שיווקית. אבל מהבחינה המקצועית והתוצרת יש לנו להציג, ואני שם דגש על כך את 50 שנות הניסיון של עמרם סורסקי יינן היקב, והיכולת שבזכותה אנו רואים עצמנו ממוקמים בשורת יקבי הבוטיק המובילים בישראל, עם כרמים וציוד. אנחנו בין קסטל לבין מרגלית בסגנון.

באילו תפקידים קודמים כיהנת לפני התפקיד הנוכחי?
אני מורה לפיסיקה עדיין, אני עצמאי, אני עוסק בתיירות, אבל אין לשכוח שאני גם כורם בן של כורם, עם רקע של 40 שנה. ובאשר לעמרם שותפי, ההיסטוריה ניצבת מאחוריו בגאווה רבה.

עם אילו משימות שיווקיות אתה מתמודד ביום–יום?
משימות שיווקיות כרגע כמעט ולא. אנחנו מאמינים בלהביא את האנשים אלינו, והם רצויים כאן מאוד. יש לנו הפצה של היינות שלנו במספר מסעדות, עם חלקן אנו בימים אלו ממש במשא ומתן. אנו נמצאים גם במספר חנויות יין כמו ספיישל רזרב בחיפה, פרי הגפן, ובירושלים תמצאו את היינות המתוקים שלנו אצל "באשר" מהגבינות בשוק מחנה יהודה.
אנחנו כשנה וחצי בשוק, וכששואלים עלינו ועל היין שלנו, האנשים מחפשים חוות דעת נוספת, מאחר והם מעט שבויים ביינות שהם מכירים, וקשה להם לצאת משם.

מה הכי קשה לך?
להוציא כסף על השקעות. אנחנו לא מרוויחים כרגע מהיקב.

מה אתה הכי אוהב?
לפגוש אנשים.

איזה סוג של קהל יעד פונה ליינות וילה וילהלמה?
אנשים שאוהבים יין טוב. אנשים שאוהבים ליהנות, לפרגן ולהעריך יין טוב. שיודעים להיות בני אדם.

מהו המסר של היקב לקהל היעד?
אנחנו מייצרים יינות מצוינים, ואפשר תמיד לדבר איתנו על הכול.

באיזה אפיקי פרסום עיקריים אתה משקיע?
שילוט חוצות בפריפריה הקרובה כמו סביון ושוהם, ומעט בעיתונות לקהל יוקרתי. זה קהל היעד שלנו. והכי חשוב להוציא את היינות שלנו לקחת חלק בתחרויות יין. זה מביא לחשיפה, זה מביא למיתוג,ולדימוי עם קבלות בזכות תעודות ומדליות.

שוק יינות הבוטיק רווי, ומדי פעם נולד לו יקב בוטיק חדש בארץ. בעיקר בחגים רוכש הציבור הישראלי יין מסדרות נמוכות ובמחירי רצפה בסופרמרקט, ודי נרתע ואפילו נמנע לרכוש יינות איכות כיינות של יקב וילה וילהלמה. האם אתה מוטרד מכך?
כן. כי אתה רואה את החגיגה בצריכת היין בחגים, ואתה שותף לה בקטן. לא. זה בפירוש לא הקהל יעד שלי. אנשים שמעריכים יין טוב אינם שותפים בחגיגת הקניות של שלושה במאה, וזו כמובן הסיבה למה איני מוטרד.

מי מבחינתך נחשב יקב שקול ובר-תחרות על אותו פלח שוק של לקוחות היקב שלך?
אני חושב שהרשימה די ארוכה, אבל למעלה יושבים קסטל, קלו דה גת ומרגלית. אני מאוד מכבד את היינות מהסדרות הגבוהות של ססלוב וגם טוליפ. לפעמים גם יקב פלטר עושה דברים יפים, ויקב פלם עם הסדרות הגבוהות שלו.

האם עודף ביינות היקבים המסחריים, כניסתם של יינות ייבוא והתחרות בין יקבי הבוטיק, עושים עבורך את העבודה לקשה יותר?
עוד פעם אענה לך שהתשובה היא כן ולא. שוק הייבוא לא מהותי, כי אם מגיעים יינות יוקרה במחירים גבוהים, אנחנו לא שם ואין כאן כול תחרות. היקבים הגדולים נמצאים במגמת השתפרות ומשתפרים מאוד ולטובה, ולכן מהווים גורם תחרות – וזה בסדר. בזכות זה גם הציבור שחובב יין לומד להעריך יין טוב, ואז אני כיצרן של יין טוב נהנה מזה בפעם השנייה. בסך הכול ענף היין עולה ופורח, ויש בינתיים מקום לכולם.
היקבים הגדולים הרימו את הכפפה, והיום גם משם מגיעים יינות באיכות גבוהה מאוד. ראה את ברקן, כרמל ויקבי רמת הגולן – וזה רק לטובה.
אני חושב שליקבי הבוטיק היה תפקיד היסטורי בשינוי הכיוון והאיכות של תעשיית היין הישראלי. ברגע שהיקבים הגדולים ישלימו את המהלך והמהפכה לשדרג את יינותיהם להרבה יקבי, בוטיק ברמה הבינונית ומטה לא יהיה יותר מה להציע.
חד משמעית ישנה עליית מדרגה בתעשיית היין הישראלי, וזה משליך על כולם ולטובה. זה סיפור אחר לגמרי.

על מה אתה עובד עכשיו, ומה יש בחביות?
יש שני חלקים לתשובה. מבחינה שיווקית, אנחנו יוצאים בתוכנית שיווקית חדשה של היקב. המטרה למתג את היקב ולהגדיל את חשיפתו לקהל. מבחינה יצרנית, אנחנו עם הבץ' השני של המדוקברנה 2005 אחרי 30 חודשי חבית. על הבץ' אחריו אנחנו עדיין לא סגורים, והוא יהיה כ- 36 חודשים בחבית, בסך הכול יהיו 6,000 בקבוקי מדוקברנה 2005. כרגע אנחנו מבקבקים ונערכים לבציר.

האם בכוונת היקב בעתיד להגדיל את סל מוצריו?
לא. אנחנו במגמה להקטין. אנחנו מייצרים כיום כעשרה סוגי יינות, ואנחנו בהחלט מתכוונים להקטין את הסל לשתי רמות. אחת חיצונית עם כ- 3-4 יינות, ואחת פנימית עם כ- 2-3 יינות. אנחנו גם מקדישים תשומת לב מיוחדת לליקר שלנו.

מה עוד חשוב לך לציין?
שנמשיך לשתות יין. לצחוק, לאהוב, ובעיקר לפגוש אנשים ולשתות איתם כוס יין.


יקב וילה וילהלמה
מושב בני עטרות (צומת הטייסים)
טל. 054-4564526, 03-9721988



צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר