אחסון ושימור יין

איש אינו רוצה להימצא בסיטואציה בה מזמינים אורחים לארוחת הערב, ולאחר הסבר מעמיק על איכותו יוצאת הדופן של היין והיותו מבציר משובח, ימזג היין לכוסות ויתגלה כי למעשה הוא חמוץ ובלתי ראוי לשתיה

הטמפרטורות השוררות בארץ מחייבות מציאת פתרון אחסון לבקבוקי היין הנמצאים בבית על מנת שלא יתקלקלו. איש אינו רוצה להימצא בסיטואציה בה מזמינים אורחים לארוחת הערב, ולאחר הסבר מעמיק על איכותו יוצאת הדופן של היין והיותו מבציר משובח, ימזג היין לכוסות ויתגלה כי למעשה הוא חמוץ ובלתי ראוי לשתיה.
דבר כזה יכול לקרות כאשר בקבוק היין נשמר מספר חודשים בארון המטבח בטמפרטורת חדר של קיץ ישראלי, שיכולה להגיע אף ל-25-30 מעלות במשך היום.

כאשר היין בתוך הבקבוק חשוף לעליית הטמפרטורה, הנוזל מתרחב בתוך הבקבוק במידה רבה, כך שהוא דוחף אויר החוצה (אפילו עד לכדי דחיפת הפקק החוצה) . כאשר הטמפרטורה יורדת התהליך הפוך, וישנה יניקה של חמצן לתוך הבקבוק. לפיכך, מקום האחסון הגרוע ביותר ליין הינו חדר בו תנודות הטמפרטורה קיצוניות במשך היום ובמטבח במיוחד (בישול וכד').

מהי, אם כן, הדרך המומלצת לשמור על בקבוקי היין המאוחסנים בבית/מלון/מסעדה?
כדי לענות של שאלה זו צריך קודם כל לדעת מהם התנאים האופטימיים לשימור יין לטווח ארוך (אפילו לחודש ימים בקיץ הישראלי):
* טמפרטורת השימור של יין לבן ויין אדום נעה בין 12 – 16 מעלות צלסיוס.
* יין נשמר לטווח ארוך בסביבה שהלחות בה נעה בין 50-70%, זאת כדי למנוע התייבשות של הפקק, על מנת שהיין ינשום ולא יתקלקל.
* חשיפה מתמדת לאור מחמצנת את היין.
* תנודות קיצוניות בטמפרטורה פוגעות באיכות היין.

רעידות ותזוזה מתמדת פוגעות באיכות היין, ישנה מסורת שטוענת שרעידות מפריעות להתבגרות של היין, אין מדע שתומך בעקרון זה, אבל מקובל למנוע ככל האפשר זעזוע של היין בזמן שהוא מאוחסן.

כיום יש בעולם ובישראל מגוון רב של פתרונות לשימור יין לטווח ארוך, אם באמצעות מקררי יין או באמצעות מרתפי יין הפונים יותר לאספני יין.
אם בעבר היה מדובר בתחביב לעשירים בלבד, הרי היום מדובר בתופעה שאינה נהוגה רק בקרב אוכלוסיה מצומצמת בארץ, אלא בציבור נרחב של חובבי יין המעונינים להגן ולשמור על איכות היין ועל השקעתם.

מגוון מקררי היין רחב, ונע בין מקררים המיועדים ל-30 בקבוקים ועד מקררים המיועדים ל-500 בקבוקים. המקררים מגיעים במגוון גימורים ואיבזורים, מעץ מלא ועד פח מגולוון, ובמידות שונות, כך שניתן להתאים אותם לרהיטים בבית או כחלק אינטגרלי מאבזור המטבח.
ישנם מקררים המגיעים עם דלת זכוכית, ואחרים עם דלת אטומה, מדפים נשלפים ו/או קבועים. האפשרויות רבות, כשהמטרה היא מתן מענה לרצון ודרישת הלקוח.

בין אם את/ה חדש/ה בתחום היין או חובב ותיק, מקרר היין יאפשר לך ליהנות הרבה יותר מן היין שברשותך. מקרר היין משלב היבטים של שימור וארגון עם אסתטיקה, ובכך מאפשר לך לקנות יין איכותי, לשמרו לתקופה ארוכה עד ליום ההגשה, בו יהיה היין באיכות אופטימאלית.

לאלה מכם המעוניינים בבניית מרתף יין בבית, יש לשים לב למספר עקרונות חשובים:
1. יש לאטום ולבודד את כל קירות החדר. במידה והחדר לא יהיה מבודד, הלחות תחדור לקיר ותעבור לחדר הצמוד.
2. יש לאטום ולבודד את דלת הכניסה לחדר היין, כדי שחום לא יכנס ולחות לא תברח החוצה.
3. שימוש במדפים שאינם מעץ סופח לחות, עמיד בפני טחב ואינו פולט ריחות. אסור לצבוע את העץ – על מנת לאפשר לו לנשום. יש להשאירו בצבעו הטבעי (לדג' אדום בהיר במקרה של עץ קליפורניה אדום).
4. התקנת יחידת קירור מיוחדת למרתפי יין השומרת על טמפרטורה אחידה בחדר של 14 מעלות צלסיוס, ועל רמת לחות הנעה בין 60-70%.

כל שנותר הוא ליהנות משתיית היין שנשמר בתנאים הטובים ביותר לאורך זמן, וטעמו נשאר נפלא גם לאחר תקופה ארוכה.


גיא סביון הוא הבעלים של חברת "יש מיין", שסיסמתה: "הכל ליין חוץ מיין".
מטרת החברה – לספק ללקוחותיה מגוון מוצרים ושירותים במטרה להוסיף ולהשלים את ההנאה משתיית יין ולהוות גוף מקצועי לתמיכה וקידום נושא "סביב היין" בישראל.
החברה מייבאת כ-100 סוגים של מקררי יין מקנדה, איטליה וצרפת, יחידות מודולריות לאחסון יין ותכנון וביצוע מרתפי יין. כמו כן, לחברה מבחר מגוון של אבזרי יין וספרות מקצועית, שיהפכו את חווית שתיית היין לתענוג.
WWW.WINECULTURE.CO.IL

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר