איך היו יינות בורדו מבציר 2006?

מרתון יינות קלאסיים מיקבים מהשורה הקדמית של יינות בורדו, כולם מבציר 2006. צילום יגאל ברנע
יינות פומרול רק הרוויחו מהתנאים המורכבים (וכפי שנראה בהמשך, זה גם בא לידי ביטוי בטעימה שלנו), וגם יינות פויאק קיבלו מורכבות ארומטית טובה מאוד.

במפגש ה- 149 של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה) התקיים מרתון יינות קלאסיים מיקבים מהשורה הקדמית של יינות בורדו, כולם  מבציר 2006. זכינו לטעום נציגים הן מהגדה השמאלית והן מהגדה הימנית. הפעם ניצח בערב זה הימין – בדמותו של בקבוק Pomerol  מעולה.

בהתייחסות כללית לבציר 2006 – זו לא הייתה שנה קלה, ואיכות יינות בורדו משנה זו היא די הטרוגנית עקב מורכבות לא פשוטה של מזג האויר, שנע בין גשמים נכבדים בחודש מרץ, טמפרטורות מעל הנורמות במהלך אפריל-יולי, חודש אוגוסט קריר וגשום שעיכב את תהליך ההבשלה, וספטמבר-אוקטובר שפחות או יותר הצילו את העונה. כללית, יינות פומרול רק הרוויחו מהתנאים המורכבים (וכפי שנראה בהמשך, זה גם בא לידי ביטוי בטעימה שלנו), וגם יינות פויאק קיבלו מורכבות ארומטית טובה מאוד. בקיצור – ליינות שנועדו לשמירה והמתנה ארוכה, זה רק עשה טוב בדיעבד.

וכדי לסבר את האוזן והחך מבחינת האוכל, אפרט בקצרה אודות המטעמים שליוו את היין – פטה כבד, מרק שום-שקדים נפלא, צלי בקר מוצלח, וקינוח לתפארת. אין פירוט מעבר לכך, כי אנו נוהגים לעסוק בערבי יולו בניתוח ותיאור היין, ובאשר לאוכל – פשוט מסתפקים בלהתענג עליו.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Domaine de Chevalier, Pessac Leognan 2006

450 דונם כרמים, מהם 50 דונם של ענבים לבנים (סוביניון בלאן, סמיון), ו- 400 דונם אדומים – קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, וכמובן פטי וורדו. התרשמותנו מהיין: צבעו אדום עמוק. אף עשיר, מלא אדמה, עור, פרי שחור. בפה – בעיקר פרי שחור, גוונים של פטל. חמיצות מצוינת, מאוזן מאוד, גוף בינוני. למרות גילו הצעיר יחסית, הוא מוכן לשתייה ונעים מאוד בפה. הסיומת בינונית. מעט מרירות בקצה. ציון יולו –  15.6 (91). מחירו בעת רכישתו המקורית 40 אירו.

Chateau Haut Bailly, Pessac Leognan 2006

נציג נוסף מאותו אזור, שהרשים אותנו יותר מקודמו. יקב מהוותיקים והאיכותיים באזור בורדו, בלב אזור פסאק לאוניאן. רשמי הטעימה:  צבע היין אדום עמוק מאוד. אף נדיב, עשיר, עם ארומות מרשימות של פרי שחור, עור, אדמה, קפה, קקאו וניחוח טבק עדין. בפה – יין בשל, מאוזן להפליא, עוצמתי ועם זאת אלגנטי. טאנינים בולטים, פירותי ומשולב בחמיצות טובה ונעימה לחך. סיומת ארוכה ומעולה ההולכת ומתפשטת בחלל הפה. ציון יולו – 16.2 (92). מחירו המקורי 300 ₪.

Grand Puy Lacoste, Pauilllac 2006   

נציג מכובד מאוד של פויאק; אזור שסגנון יינותיו מאוד אהוב עלי באופן אישי. היין הספציפי הוא בלנד המורכב מ- 78% קברנה סוביניון ו- 22% מרלו. רשמי הטעימה: צבעו אדום עמוק וצלול. אף עשיר קלאסי של פויאק – פטריות, טחב, פירות יער, אדמה תחוחה, פרחוני ומעט מבושם. בפה – יין מורכב, עשיר ובכל זאת רך ואלגנטי, קטיפתי ומלטף את הפה. בסופו סיומת ארוכה ונעימה עם מעט מרירות עדינה. ציון יולו –  16.4 (93). מחירו המקורי 230 ₪.

Chateau Leoville Barton, St Julien 2006

יין השנה ל- 2019 ב- Wine Spectator, הוא לאוויל ברטון 2016. כך שקיבלנו כאן נציג מאוד מכובד מיקב מאוד מכובד, ולא התאכזבנו. מניסיוננו, זהו יין שניתן ליישן אותו לאורך שנים רבות, ושווה לחכות לפתיחתו לפחות 20 שנה ממועד הבציר. אבל אנחנו קצת חסרי סבלנות, ושמחנו לשתות אותו כבר עתה. ואמנם, למרות שהוא טרם נפתח במלואו, התענוג היה נפלא. ולרשמי הטעימה שלנו: צבע שחור מקסים. אף מרתק ועשיר – פרי שחור משולב בפירות אדומים, מתובל במגוון תבלינים, שהבולט בהם הוא הפלפל השחור ולצידו ריח אורנים. גם הוא מאופיין כמו קודמו במגוון ניחוחות אדמתיים. בפה – היין עדיין צעיר, למרות הגעתו לגיל מצוות. גוף מלא, פרי עשיר, ועם זאת בעל סגנון מאופק. החמיצות מעולה ומפעילה את החך. הסיומת מצוינת. כאמור מרגישים שהוא עדיין לא נפתח במלואו, וניתן יהיה ליהנות ממנו עוד יותר עם טיפה סבלנות. ציון יולו – 16.8 (94). מחירו המקורי 320 ₪.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Cos d'Estournel, St Estephe 2006

ליקב זה כ- 900 דונם כרמים, מהם מיוצר יין עשיר, טאניני, עוצמתי ובעל פרי עשיר; בין היתר בזכות אחוז מרלו גבוה יחסית בתמהיל. רשמי טעימה: צבעו שחור בוהק. האף עשיר, ועם זאת עדין – פרחוני, דובדבנים, קפה, אורנים. כבר במפגש עם האף כולנו הרגשנו שהגענו ליין "גדול". בפה זכינו לפגוש רובדי טעמים מגוונים, פרי עשיר ומתובל, טאניני כפי שאכן מובטח בתיאורים בהם עיינתי לאחר הטעימה. היין עגול, בשל ומוכן. הסיומת נהדרת ולא נגמרת. נפלא. ציון יולו – 17.2 (94). מחירו המקורי 500 ₪.

צילום יגאל ברנע
צילום יגאל ברנע

Vieux Chateau Certan, Pomerol 2006

הנציג האחרון והמנצח לערב זה. לא אכביר במילים: אף פתוח, אקספרסיבי מאוד. עור, אדמה, פלפל לבן, פירות אדומים. היין עוצמתי, עשיר, מורכב, ועם זאת הרמוני מאוד. עדיין קצת צעיר ומייבש. הסיומת ארוכה מאוד ומעוררת את כל חלל הפה. תענוג. ציון יולו – 17.8 (96). מחירו המקורי 600 ₪.

עד כאן לערב זה. המפגש הבא יהיה ה- 150 במניין מפגשינו, ומובטחת לנו חגיגת יינות חריגה אנחנו נדווח בכתבה הבאה.

צלי בשר עם קונכיות פסטה. צילום יגאל ברנע
צלי בשר עם קונכיות פסטה. צילום יגאל ברנע

מה זה YOLO?

YOLO – you only live once – הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכ- 10 מפגשים שנתיים. המארח קובע את תכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום עד 7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון ע”י שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר