איך להימנע משבירת דיאטה

כיצד לא להיכנע לבישולי האימא או החמות, איך לא להפוך דייט של כוס קפה לארוחת שחיתות, כיצד שתיית אלכוהול בפאב עם חברים מטשטשת שיפוט והופכת לזלילה, איך להדוף חברתם של דוחפי מזון מקצועיים?

כמה פעמים אנו מאשימים את הסביבה בכך שאנחנו שמנים. את האימא שמבשלת לנו אוכל טוב ומזמינה אותנו "לקפוץ", את החמות או את הסבתא שאי אפשר לעמוד בפני הבישולים שלהן, ואת החברים שמפנקים אותנו בארוחות שחיתות בשעות בלתי סבירות בעליל?

"הרסתם לי את הדיאטה"- הוא משפט שכולנו מכירים, והוא נשמע בדרך כלל כמו תירוץ רע, אבל מה אם יש בו משהו? מה אם הסביבה באמת אחראית לחלק ממחדלי הדיאטה שלנו? כיצד נימנע מכך?

כולם מכירים את המצב הבא: אנחנו נמצאים בדיאטה, ואנחנו נחושים מאד הפעם, אנחנו כבר ביום השני לדיאטה, ולמרות שמתקרב לו רעב קל, אנחנו מרגישים שאו טו טו אנו מגיעים למצב הנחוש הזה שבו שום דבר לא יסיט אותנו ממנו.

ואז מגיע הטלפון ממישהו שאוהב אותנו ורוצה להיפגש לקפה. הקפה הופך לארוחת שחיתות, שבסיומה אנחנו מביטים בתיעוב על המכר שגרם לנו לחרוג מן הדיאטה. טופחים על הכרס ומבטנו רווי שנאה. הרסת לי את הדיאטה, אנחנו אומרים. והמכר או קרוב המשפחה יביט בנו בפליאה, הוא לא עשה כלום – בסך הכל רצה להיטיב איתנו.

איך אפשר בעצם להימנע משבירת הדיאטה? ובכן, מסתבר שאפשרי. להלן כמה עצות אשר יסייעו לכם באמת להיות חזקים יותר, ולהימנע משבירת הדיאטה שלכם:

· אמרו לא ל"שעת השמחה" happy hour, שעה של שתייה בפאב עם חברים, לא רק שהיא מלאה בערכים קלוריים גבוהים ומיותרים של משקאות חריפים, אלא שהאלכוהול מטשטש את יכולת השיפוט שלכם ואת כושר העמידות שלכם להמשיך בדיאטה, מכאן ועד אכילה מרובה בצירוף האלכוהול, הדרך קצרה.

· סרבו לסעוד ארוחות משותפות עם שותפים לדירה שאינם נמצאים בדיאטה. הם עלולים להזמין במרבית המקרים משהו בעל ערכים קלוריים גבוהים שלא תכננתם לאכול, ול"התעקש" על כך שתאכלו "רק כמה ביסים".

· הימנעו מארוחת צהריים מוגזמת בעבודה. אל תגיעו רעבים מדי לעבודה, ובעיקר לא לשעת ארוחת הצהריים. נסו לאכול משהו קטן לפני, והימנעו מארוחת צהרים כבדה. היא תישאר איתכם במהלך כל היום. באם אינכם מבצעים פעילות פיזית רבה בעבודה, הרי שמדובר בצריכת קלוריות מיותרת ולא הכרחית. יש לכם תלושים ממקום העבודה למסעדות טובות? זו בדיוק הסיבה מדוע לא צריך להשתמש בהם בכל יום.

· אם אתם הולכים עם הילדים לסופרמרקט , אל תקנו להם כל מה שהם רוצים, ואל תתנו להם לבחור. עשו איתם ביחד רשימת משאלות, שרק אותה יהיה להם מותר לממש. ודאגו לעשות זאת לפני שאתם יוצאים מן הבית אל הסופר. אם לא תעשו כך, סביר להניח שאתם פשוט תקנו יותר ממה שתכננתם, והילדים יעמיסו לכם ממתקים מיותרים לעגלה.

· חמותכם הזמינה אתכם לארוחה ואתם בדיאטה? אי אפשר הרי לסרב. התקשרו והציעו שגם אתם תביאו אתכם משהו. דאגו לבשל פריט דיאטתי ולהביא אותו אתכם. איכלו ממנו את מרבית המנה, ודאגו לכך שאת האוכל המשמין של החמות אתם טועמים בכדי לא להעליב אותה, אבל אתם לוקחים רק את הטעימה ההכרחית, ולא הופכים אותה לארוחה שלמה.

· עוד מסיבת יום הולדת לעמית בעבודה? אחת הצרות המסוכנות של מקומות עבודה מאורגנים. דאגו לאכול משהו קטן לפני מסיבת יום ההולדת הזו, אל תגיעו אליה רעבים. הסיכוי שתצרכו כמות קלוריות מופרכת ללא שום סיבה טובה הוא גדול. התמקדו בלעשות שמח לעמיתכם – ולא באכילה.

· אתם בפגישה רומנטית ובן או בת הזוג שלכם לא מבינים למה אתם לא אוכלים איתם ביחד? הימנעו מלהביך אותם, אל תספרו להם שאתם בדיאטה, ואיכלו משהו קל ודל קלוריות. השתמשו בתירוץ שאכלתם לא מזמן, בדיוק לפני שנפגשתם איתם, כי הייתם נורא רעבים מרוב התרגשות.

· לחץ משפחתי? המשפחה הקרובה מודאגת מכך שאינכם אוכלים. כאן עליכם להרגיש מוגנים, ולהסביר לכולם שאתם פשוט בדיאטה, וכי אם הם אוהבים אתכם עליהם לסייע לכם לשמור על המשקל במקום לשדל אתכם לאכול. נקיפות המצפון יופיעו מייד על פניהם של אלו שבאמת אוהבים אתכם.

· הימנעו מחברתם של דוחפי מזון מקצועיים, אלו שכל מפגש איתם חייב לכלול ארוחה, ואין להם שום עניין בשמירה על משקלם או בריאותם. אם הם אוהבים אתכם, הם יבינו בסופו של דבר שלא כל מפגש חייב לכלול ארוחת שחיתות, והם ישנו את תפיסתם לגבי המפגשים החברתיים הקבועים שלכם אחרי שלא תותירו בידם ברירות אחרות. היו נחושים.

כל העצות הללו, קטנות כגדולות יעשו לכם את ההבדל בצריכה של קלוריות מיותרות. שינוי הרגלים כבר אמרנו?


ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל, במתחם אסותא ת"א.
מלב"י הוא מרכז לרפואת השמנה שהוקם בידי רופאים ואנשי מקצוע בתחום לאור העלייה הדרמטית בהשמנת היתר בישראל בשנים האחרונות והצורך הגובר במידע רפואי אמין הנמצא תחת קורת גג אחת, שיעניק את מגוון הטיפולים המתקדמים המוצעים כיום ברפואה המודרנית.
טל. 03-5228088
www.hashmana.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר