איך לעבור את החגים בשלום

מי שהפרוטה מצויה בכיסו ואינו סובל מאוברדראפט כרוני, יכול להרשות לעצמו לחגוג וליהנות, עם כל העלות המתלווה לכך. אולם למי שאינו שייך לקטגוריה הנ"ל, המלצתי החד משמעית היא לכלכל את פעילותו הכלכלית בתקופת החגים בזהירות

ראש השנה הוא חג של אופטימיות, התחדשות, התחלות ותקוות חדשות.
חז"ל אמרו כי "מזונותיו של אדם נקבעים לו מראש השנה ועד ראש השנה, ואל לו לאדם להוציא בתחילת השנה יותר, שמא יחסר לו בהמשך השנה". הזמנים השתנו אבל העקרונות נשארו דומים.

בעידן המודרני, ראש השנה מסמן את תחילתו של חודש הקניות הגדול, ומזוית הראיה של כלכלת המשפחה, חודש תשרי בא בעיתוי אומלל: עוד לא עיכלנו את ההוצאות המטורפות של החופש הגדול, עוד לא בלענו את הוצאות תחילת שנת הלימודים, והנה החגים בפתח.

כולנו נאכל ארוחות חג מסורתיות, נלבש בגדים חדשים, נארח ונתארח, נצא לטיול או לנופש, ולהורים שבינינו מצפה עוד שבוע של חופשה מבית הספר. חגיגה בלב אבל משבר בכיס.

למשפחה ישראלית ממוצעת שגודלה זוג הורים ושלושה ילדים, והכנסתה החודשית הממוצעת כ- 10,000 ₪, צפויה, בחודש תשרי, הוצאה נוספת של עוד כ-3,000 –4,000 ₪.
באם המשפחה "תקפוץ" לאנטליה, תצא לאילת לספוג את ימי הקיץ האחרונים או סתם תצא לטיולים בארץ, ההוצאה עוד תגדל בהרבה.

מי שהפרוטה מצויה בכיסו ואינו סובל מאוברדראפט כרוני, יכול להרשות לעצמו לחגוג וליהנות, עם כל העלות המתלווה לכך.
אולם למי שאינו שייך לקטגוריה הנ"ל, המלצתי החד משמעית היא לכלכל את פעילותו הכלכלית בתקופת החגים בזהירות:

אנו צפויים, לפני החגים, למתקפת שיווק אגרסיבית ומתוחכמת שתכליתה להגביר את פעילותינו הצרכנית. חשוב מאד לזכור ששום דבר לא ניתן בחינם, וגם אם דוחים לנו את התשלום בחודשיים, או פורסים את ההוצאה לחמישה תשלומים, הרי בסופו של יום התשלום יגיע ונצטרך לשלם אותו מכסף שאין לנו.

בבחירה בין בילוי של שלושה ימים בחג, להתמודדות של חודשים עם אוברדראפט מטריד שנוצר כתוצאה מהבילוי, הכף נוטה להימנעות מהבילוי. תחושת המועקה של חסרון הכיס תישאר הרבה אחרי שהטעם הטוב של הבילוי ישכח. לקראת השנה הבאה נערך נכון יותר, ונחסוך מעט כסף לטובת הבילוי.

ניתן ליהנות מאוירת חג גם מבלי שמשקיעים בכך 40 אחוז מההכנסה החודשית שלנו:
· בגדים לחג – לקנות לפי היכולת ולא לפי היכולת של השכנה.
· ארוחת חג – להכין בכמות ריאלית. כמות האוכל שנזרקת במהלך החג יכולה לפרנס אזרחי מדינה אפריקאית ממוצעת למשך חודשים אחדים. ניתן גם לקיים את הארוחות המסורתיות כשכל משפחה תורמת את חלקה הקולינארי לתפריט הכללי.
· מתנות לחג – לתת מהלב. את החלפת הסרויסים ההדדית שעולה הון, אפשר להמיר במשהו סימלי שמעיד על כוונה אמיתית.
· חופש לילדים – לתכנן מראש את התעסוקה למשך החופש. הטעם של החופש הגדול עדיין טרי, ואפשר לבלות עם הילדים בילויים סולידיים ודלי תקציב.

חשוב לזכור, כי ההוצאות החורגות שלנו בתקופת החגים יעיקו עלינו עוד חודשים רבים, וגם זמן ה"תשלומים" יגיע.

ראש השנה הוא חג של אופטימיות, התחדשות, התחלות ותקוות חדשות. ראוי שנחגוג אותו לפי יכולתנו הכלכלית, ונכנס לשנת תשס"ז ברגל ימין ובצעד בוטח.


יוסי אש, מומחה לכלכלת הפרט והמשפחה, מרצה במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס

אודות המרכז להשכלה פיננסית
המרכז להשכלה פיננסית הנו מכללה מקצועית ללימודי פיננסיים והשקעות לציבור הרחב, המציידת את בוגריה בידע נרחב, הבנה ויכולת קבלת החלטות וביצוע פעולות בכל הנוגע לעולם שוק ההון וההשקעות.
תוכנית הלימודים בנויה כך שניתן יהיה ליישם את הידע הנרכש במסגרת הלימודים, גם בתחומי ההשקעה במטבע חוץ, בנדל"ן ובאפיקי ההשקעות המתקדמים והמתוחכמים ששוק ההון מציע.

המרכז להשכלה פיננסית מציע מגוון קורסים מתקדמים, כאשר כל אחד מהם ממתמקד בהקניית ידע תיאורטי ובהתנסות מעשית בשטח במגוון תחומי הפיננסים, ההשקעות ושוק ההון.
בין הקורסים המוצעים: מסחר בשוק המטבעות הבינלאומי, בניית תיק השקעות על פי שיטת MPT, ניהול תיק השקעות עצמאי, מסחר מעשי בשוק המטבעות הבינלאומי, אופציות מעו"ף, ניתוח טכני מתקדם, כלכלת המשפחה ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר