איך לעבור את החורף בשלום

רובנו מחפשים בחורף ארוחה שתביא להרגשה מרגיעה ונעימה, אשר תחמם את הגוף. מכאן, נטייתנו היא להעדיף מאכלים מבושלים, מאכלי קדרה, מנות שהן ארוחה, מרקים ודייסות. למען הבריאות, כדאי לדאוג שארוחות אלו תהיינה בעלות ערך תזונתי מוסף.
להלן ריכוז מנות החורף המובחרות שיעזרו לנו לעבור את החורף בשלום:

מרק שהוא ארוחה
מרק הוא המאכל המוביל של החורף.
המרק מרווה, מזין, מכיל רכיבי תזונה חיוניים וכמובן מחמם את הגוף ומביא עימו הרגשה נעימה.
אפשר להכין מרק כך שישמש כארוחה מלאה ומשביעה:
שלבו במרק חלבון (נתח רזה של בשר בקר או עוף) קטניות (סויה, אפונה, שעועית, עדשים), דגנים (כוסמת, שיבולת שועל, קינואה), פחמימות במידה (אורז, פסטה, תפוח אדמה). זכרו שאם אתם נמצאים בדיאטה להרזיה הירקות צריכים לשלוט במרק.

חורף הוא לא סיבה להוריד את צריכת הירקות
ירקות – השילוב המושלם של בריאות עם הנאה. הירקות מהווים מקור למים, לוויטמינים ולמינרלים חיוניים, לסיבים תזונתיים ולרכיבי תזונה פעילים. לירקות נפח גדול יחסית לתכולה קלורית נמוכה ולכן תורמים לתחושת שובע, ומסייעים בשמירה על משקל גוף תקין.
הנטייה להעדיף בחורף מזונות מבושלים גורמת לנו לעיתים להוריד את צריכת הירקות וחבל.
המשיכו לשלב בתפריט היומי ירקות גם בחורף במרקים, מוצרי הירקות (שניצלי ירקות, קציצות ירק וחטיפי ירקות), פשטידות על בסיס ירקות וסלטים חמים.

דייסה
קערת דייסה מהבילה הינה ארוחת חורף טעימה ומזינה.
הכינו דייסות על בסיס חלב. למקפידים על המשקל מומלץ להשתמש בחלב דל שומן. אל תוותרו על מוצרי החלב בחורף: מוצרי החלב הינם נכס תזונתי המספק לגוף, בנוסף לסידן, עוד מרכיבי תזונה חיוניים לבריאות כמו חלבון איכותי, ויטמינים ומינרלים. מחקרים מראים כי צריכה של לפחות 3 מוצרי חלב ליום כיעילה להפחתת הסיכון לשמנה, ליתר לחץ דם, לאוסטאופורוזיס ושברים, למחלות לב וכלי דם ולסוגים מסוימים של סרטן.

מיתוס החלב ושברו
עם בוא החורף מגיעות אלינו גם מחלות דרכי הנשימה ורבים מתחילים להוריד לשווא מתפריטם מוצרי חלב. חשוב שתדעו זהו מיתוס שגוי . אין שום הוכחה מדעית למיתוס בדבר הקשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין מחלות דרכי הנשימה העליונות (נזלת, דלקות אוזניים, אסטמה) בקרב אנשים שאינם אלרגיים לחלב.

חמין
תבשיל החורף הישראלי. החמין הינו תבשיל משביע ומחמם ולא לחינם הפך לנחלת כל בית בישראל בשבתות הקרות בחורף, בהן אנו בבית. כדי לעלות את הערך התזונתי ולהופכו לארוחה מאוזנת מומלץ לשלב: מקור חלבון (נתחי בשר בקר רזה, עוף), דגנים (כגון גריסי פנינה, חיטה), פחמימות (אורז מלא, תפוח אדמה), קטניות (סויה, שעועית, חומוס גרגרים) וירקות (גזר, כרישה, בצל, סלק). כך מתקבל שילוב מזין של חלבון מלא, פחמימות, סיבים תזונתיים ומינרלים חשובים.

לשתות הרבה – גם בחורף
העובדה היא שבחורף אנו מרגישים פחות את תחושת הצמא, אולם הגוף לא זקוק לפחות נוזלים! שהייה בחדר מחומם ויבש מגבירה את אידוי הנוזלים של הגוף דרך העור וכך אנו מאבדים נוזלים.
חשוב לשתות מים אשר חיוניים לתפקוד הגוף: בחורף אפשר לגוון עם תה צמחים ללא קפאין, להוסיף לימון או צמחי תבלין למים חמים.
סגלו לעצמכם הרגל בריא – שתיית כוס בכל שעה.

שרית עטיה שמואלי היא דיאטנית קלינית של "טבעול"






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה