איך לעבור את צום יום הכיפורים בשלום

לפניכם מספר עצות טובות שייקלו על הצום, ויאפשרו לכם לעבור אותו בשלום:

בימים שלפני הצום מומלץ להקפיד על שתיית מים מרובה. במשך היום שלפני הצום מומלץ לשתות לפחות 10 כוסות מים.
קפאין מגביר איבוד, נוזלים ולכן לא מומלץ לשתות משקאות מכילי קפאין כמו קפה, קפה שחור, קולה ועוד. בנוסף, למי שגופו "מכור" לקפאין ורגיל לשתות מספר כוסות קפה ביום, מומלץ להוריד בהדרגתיות את שתיית הקפה בימים שלפני הצום, ולהרגיל את הגוף לכמויות נמוכות יותר של קפאין.
לפני הצום נוהגים לאכול ארוחה מפסקת, וראוי שתהיי מזינה אך לא כבדה מדי, הכוללת פחמימות מורכבות (פחמימות המתפרקות לאט וגורמות לתחושת שובע לאורך זמן) כגון אורז, פסטה ודגנים מלאים. בנוסף, רצוי לאכול מנה חלבונית קלה לעיכול כמו עוף או דג (לא מטוגנים).
עדיף לא לאכול אוכל מלוח, חריף ומתובל מאוד לפני הצום, על מנת שלא לעורר תחושת צמא. 
חשוב לזכור שכל מי שסובל מבעיות מיוחדות ונוטל תרופות באופן קבוע, חייב להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הדרך הנכונה והבטוחה לצום.
חשוב לזכור כי פיקוח נפש חשוב יותר מכל מצווה אחרת, ועל כן קיימות בהלכה היהודית מספר עצות לאנשים חולים שנוהגים לצום, וכך הם יכולים לקיים את המצווה כהלכתה מבלי לפגוע בבריאותם. כדאי להתייעץ עם איש הלכה לצורך העניין.

אחרי הצום:
עדיף לשבור את הצום עם שתייה (חמה או קרה) ומזון קל שיכיל פחמימה וסוכר (עוגיה, קרקר עם דבש), ורק לאחר כחצי שעה מומלץ לאכול ארוחה יותר גדולה ומזינה.
כחצי שעה לאחר הצום מומלץ לאכול ארוחה הכוללת מנה חלבונית כמו עוף או דג, או כמו ביצה או גבינות, ופחמימה – לחם, תפוחי אדמה, אורז ופסטה. 
רצוי להימנע מאכילת מזון שמן ומטוגן, כדי לא להכביד על מערכת העיכול.
אכילה איטית חשובה מאוד: איטיות משפרת את עיכול המזון (חשוב אחרי צום) ומגבירה את תחושת השובע.
יש לזכור: אין צורך לאחר הצום לנסות להחזיר את כמות המזון של יום הצום. אך בהחלט רצוי לשתות כ-8 כוסות, להחזרת הנוזלים.

מיכל נאה היא דיאטנית במכבי שירותי בריאות






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה