איך לצלוח את חג הביכורים מבלי להשמין?

בלי עוגות גבינה ובלינצ'ס כמיטב המסורת הרי אי אפשר, איזה חלופות יש לנו לבצק, או לגבינות עתירות השומן? כיצד ניתן לצלוח את חגיגת הקלוריות הלבנה בלי להיאבק מחדש בקילוגרמים העודפים לאחר מכן? והאם שילוב מוצרי חלב בתזונה יכול לסייע לנו בתהליכי דיאטה?

אחד מסימני ההיכר הבולטים של חג השבועות הנקרא גם חג הביכורים וחג מתן תורה, הינו המנהג לאכול מאכלים חלביים.
הישראלים ידועים כצרכני חלב ומוצריו. חג השבועות, על מעדניו הכוללים בלינצ'ס, עוגות גבינה, מאפי גבינה למיניהם ופשטידות מבוססות מוצרי חלב, יכול להיות אויב מסוכן לכל תהליך הרזייה. בסיומה של חגיגת הגבינות נמצא את עצמנו נאבקים מחדש בקילוגרמים עודפים. למה, אם כן, כדאי לשים לב, וכיצד להיערך כדי לצלוח את חגיגת הקלוריות הלבנה?

יש לזכור כי על פי מחקרים, אכילת שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ליום, כחלק מתזונה מאוזנת מופחתת קלוריות, יכולה לעזור בהשגת תוצאות טובות יותר בירידה במשקל. אנשים שנמצאו בדיאטת הרזיה וצרכו שלוש מנות ליום הפחיתו יותר משקל, הורידו יותר מסת שומן, ושמרו על המשקל המושג לאורך יותר זמן – לעומת אלה שלא צרכו חלב ומוצריו.

ובשבועות, בלי עוגות גבינה כמיטב המסורת, הרי אי אפשר. בעת ההכנה מומלץ להשתמש בגבינות רזות עד כמה שאפשר, המכילות סידן. גבינת ריקוטה, למשל, מכילה 5% שומן וכ- 1000 מ"ג סידן לגביע של 200 גרם. הגבינה מתאימה מאד לאפייה, וכך גם נחסוך קלוריות וגם נרוויח סידן. אפשר ורצוי להשתמש גם בגבינות רזות (חצי אחוז שומן או 0% שומן). אם במתכון מוסיפים שמנת לעוגה, ניתן בקלות להחליפה ביוגורט או בשמנת קלה.

החלק המשמין בעוגות הגבינה הוא הבצק הפריך העשיר בשומן (חמאה או מרגרינה). ניתן לוותר עליו, או להחליפו בביסקוויטים טבולים בסירופ או נס קפה. אופציה נוספת היא לבחור טורט גבינה ללא בצק, גם טעים וגם חוסך בקלוריות.

למנות גדושות פחמימות כגון פסטה, מומלץ להחליף את השמנת המתוקה ברוטב עגבניות ושמן זית. כמו כן ניתן להכין רוטב מגבינות: קוטג', גבינה בולגרית 5% שומן, שתי כפות פרמזן וכף חמאה.

כדאי לנצל את שפע הירקות שארצנו התברכה בהם, ולסעודת החג עתירת הגבינות להכין למנה ראשונה או סתם לנשנוש, מגש עם מקלוני גזר, מלפפונים ופלפל. ניתן להכין מיטבל רוטב שבסיסו יוגורט בתוספת שמיר, עשבי תיבול, שום ומעט מלח.

שבועות הוא גם חג הביכורים: כוס סלט פירות מכילה חמישית מהקלוריות שבפרוסת עוגת גבינה. אפשר להכין סלטי פירות המשלבים גם גבינות שונות עד 5% שומן. על מדפי הסופר קיים מבחר עשיר של גבינות דלות שומן, כגון גבינה צפתית, בולגרית, כדורי גבינה בעשבי תיבול שעשויים מגבינות לבנות עד 5% שומן.

"אוכלים תחילה עם העיניים", לכן, בחרו בתחילת הארוחה מה תאכלו ומה יהיה גודל המנה שתאכלו. כאשר יושבים מול שולחן עמוס, קל מאוד להיסחף ולאכול מכל הבא ליד. מלאו לעצמכם צלחת לאחר חשיבה והחלטה מראש, ואל תתפתו לתוספות.

ועצה קטנה ותמיד מועילה: כשמדובר בארוחות חגיגיות – לא להגיע מורעבים, על מנת לא לאבד שליטה ולאכול מכל הבא ליד. מספיקה טעימה קטנה ממטעמי חג השבועות, ומומלץ מאד לפצות על התענוג בטיול רגלי או פעילות ספורטיבית.


ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית ומומחית בניתוחי הרזייה, היא המנהלת הרפואית של מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל. טל. 03-5228088, www.hashmana.co.il.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר