איך לתכנן ארוחת חג מוצלחת ולהישאר בחיים

עונת החגים מתקרבת והחג הראשון בשרשרת הוא ראש השנה. לעיתים אירוח המשפחה לסעודת החג הופך לחוויה קשה, ומלחיצה עד כדי כך שהמארחים מגיעים סחוטים ומרוטי עצבים לחג עצמו. אפשר להפוך את האירוע לחוויה מוצלחת וקלילה אבל זה דורש תכנון והערכות מראש

עונת החגים מתקרבת והחג הראשון בשרשרת הוא ראש השנה, שחל הפעם לקראת סוף החודש, ב- 28 בספטמבר. זהו אחד החגים המרכזיים שלנו שבו נהוג שאחד מבני המשפחה לוקח על עצמו את האירוח ומארגן סעודה עשירה, גדולה ומורכבת.

לעתים זה הופך לחוויה קשה ומלחיצה עד כדי כך שהמארחים מגיעים סחוטים ומרוטי עצבים לחג עצמו. וכך, מה שאמור להיות רגע יפה של התחלה חדשה ושנה חדשה, עלול להפוך לרגעי לחץ עם תופעות לוואי קשות.

אפשר להפוך את האירוע לחוויה מוצלחת וקלילה אבל זה דורש תכנון והערכות מראש.
אני ממליצה לתכנן מראש את הרכב הדודים, הדודנים, והמנות. הנה כמה טיפים להכנת סעודת חג נפלאה, שיעזרו לכם להישאר רגועים, נינוחים, ושלווים ברגע האמת:

רשימות
למה לשמור בראש את כל הפרטים שקשורים לארוחת חג מורכבת? הכינו רשימות, ובדקו אותן לפחות פעמיים כדי לוודא ששום דבר לא נשכח. התחילו עם הרשימות לפחות שבועיים לפני מועד הארוחה, מפני שזה יאפשר לכם להוסיף עוד ועוד פרטים כשפתאום נזכרים בהם. הנה כמה הצעות:
רשימת אורחים – רשמו את שמות האורחים כדי שתדעו בדיוק מה מספר המנות שעליכם להכין. לאחר מכן הוסיפו למספר זה עוד כמה מנות (אקסטרה) בשביל תוספות או למקרה שיפתיעו אתכם אורחים נוספים ברגע האחרון. וכאשר אתם בוחרים מתכונים, אל תשכחו לבדוק לכמה מנות הם מיועדים.
תפריט – אחת הרשימות שהכי כייף להכין! הכינו רשימה של כל מאכלי החג המסורתיים והאהובים, וגם של כל מנה חדשנית שתרצו לנסות. לאחר הארוחה, חיזרו לרשימות והוסיפו הערות, כך שבשנה הבאה תוכלו ליישם את המסקנות ולהצטיין אף יותר.
רשימת קניות – כעת כאשר יש לכם תפריט מתוכנן ומתכונים, רשימת הקניות תיעשה בקלות. ואל תשכחו לבדוק מה מצב התבלינים. תבלינים מיובשים מאבדים את הטריות שלהם תוך 6 חודשים מהיום שבו הם נפתחים, לכן צריך להחליף אותם בתבלינים טריים יותר.
רשימת משימות – רשימה זו צריכה לכלול סעיפים כמו "לקנות נרות דקורטיביים לשולחן", "להזמין 10 כסאות", או "לגהץ מפה לבנה". רשמו את המשימות לפי סדר הביצוע שלהן.
תוכנית בישול – הכינו תוכנית בישול למשך יומיים-שלושה. התחילו עם המאכלים שניתן להכין כמה ימים מראש מבלי שיאבדו מאיכותם. קחו בחשבון את הזמן הדרוש להפשרה או להשריה במרינאדה.

הכינו מבעוד מועד
בישול מראש הוא סוג של גלגל הצלה. קינוחים הם בדרך כלל המנות היותר מתאימות להכנה מראש, וזה נכון כמעט לגבי כל דבר שמוגש קר. בבישול ירקות אפשר לעשות הרבה הכנות לפני הבישול עצמו. תפוחי אדמה, גזרים, ושורש סלרי אפשר לשמור במים קרים כדי לשמור על פריכותם וצבעם. שמרו במקרר את כל ירקות השורש האחרים במיכלי פלסטיק עם סגירה הרמטית.

הסכימו להצעות לעזרה
אם אתם מארחים את הארוחה הגדולה, זה לא אומר שעליכם להכין הכל בכוחות עצמכם. ארוחות ערב חגיגיות מתנהלות באווירה הרבה יותר נעימה כאשר חולקים (נותנים-ומקבלים) עם המשפחה אוכל טוב. הנה כמה דרכים להקל על נטל הבישולים:
"להביא משהו?" – אם האורחים שואלים אם אפשר להביא משהו, כדאי שתענו בחיוב. אם הם מומחים במנה מסוימת ורוצים להביא אותה – מושלם. אם הם מציעים לקנות פשטידה או בקבוק יין – נפלא.
לקנות מנות – דרך נוספת לעזור לעצמכם היא לבשל רק חלק מהמנות ולקנות מנות אחרות. ניתן לקנות את המנה העיקרית ולבשל את התוספות, או להפך. כדאי להתמקד במנות שבהן אתם מצטיינים ואת השאר תוכלו לקנות.
קשה באימונים, קל בקרב – אם אתם מתכננים להכין תבשיל אקזוטי שמעולם לא בישלתם, זה ממש בגדר חובה להתאמן קודם לכן. אל תנסו מתכונים חדשים בשעת לחץ אלא אם כן אתם מאוד מנוסים ובטוחים בעצמכם במטבח. אם הכנתם דגים אפויים בשמן זית מיליון פעם, הכנת גרסה חדשה של המנה לא אמורה להכניס אתכם לצרות ביום הגדול. הכוונה היא לאותם מתכונים עם המון מרכיבים, ושלבי הכנה,או לקינוח מתוחכם (על "הקונקורד" ממאסטר-שף שמעתם?).
אורחים עם דיאטות מיוחדות – יש סיכוי סביר שרשימת האורחים שלכם כוללת לפחות אדם אחד עם צרכים דיאטטיים מיוחדים — מצמחונים, ועד לרגישים לגלוטן. בסעודות חג גדולות יש כל כך הרבה מנות שזה ממש לא בעיה להכין משהו לכל אחד. בדקו עם האורחים מראש כדי לוודא שאתם מודעים לצרכים שלהם. טיפים לבישול מיוחד ניתן למצוא כמעט בכל אחד מאתרי הבישול באינטרנט.

בהצלחה, ושתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר