אילו מאכלים כדאי לאכול ומאילו כדאי להימנע בכל הנוגע לבריאות הפה?

על מנת לתחזק פה בריא לאורך זמן חשוב לקיים אורח חיים הכולל מספר פעולות ודגשים שיש לתת עליהם את הדעת
ביקור אצל רופא השיניים כולל בתוכו גם את המלצותיו בכל הנוגע לשמירה על בריאות הפה. חלק ניכר מכך נוגע כמובן למאכלים אותם אנו צורכים, ולבטח לאופן שבו אנו מתנהלים ושומרים על בריאות הפה והשיניים שלנו

לשמירה על בריאות הפה יש השפעה רחבה הנוגעת לאיכות חיינו. שמירה על בריאות הפה יש בה להשפיע על תפקודנו היומיומי, תזונתנו, קיום שיח עם הסובבים אותנו, בקיומם של קשרים חברתיים, כמו גם במניעת כאב וחוסר נוחות. בנוסף לכך, מחקרים לאורך השנים הצביעו על קשר ישיר בין שמירה על בריאות הפה לקיומן של מחלות לב, שבץ מוחי וסכרת.

על מנת לתחזק פה בריא לאורך זמן, חשוב לקיים אורח חיים הכולל מספר פעולות ודגשים שיש לתת עליהם את הדעת. בראש ובראשונה, חשוב לדאוג לשמירה על היגיינת הפה באופן יומיומי, תוך הקפדה על צחצוח שיניים פעמיים ביום בעזרת מברשת רכה ומשחת שיניים המכילה פלואוריד (משמש לשיפור עמידות אמייל השן לעששת).

רבים מרופאי השיניים ממליצים על שימוש במברשת שיניים חשמלית. אלו מגיעות עם סיבים ארוכים ומגוונים, ובדרגות חוזק שונות אשר מותאמות בצורה מקיפה לצחצוח השיניים בפה. אורכם ועוביים של הסיבים תורם לניקוי יסודי ועמוק יותר של שיירי מזון שנשארו תקועים בין השיניים. בנוסף למברשת שיניים חשמלית רצוי השימוש היומיומי בחוט דנטלי, במיוחד לאחר ארוחות דשנות, ובכך למנוע משיירי מזון להיתקע ולהרקיב לאורך שעות וימים בין השיניים.

על אוכלוסיית המעשנים להכיר בעובדה שהעישון מחמיר ו"תורם" להחמרת בעיות חניכיים, ואף עלול לגרום לסרטן בחלל הפה. צריכת אלכוהול מרובה גם היא יכולה להוות גורם מסכן לסרטן בחלל הפה. מן הצד השני, צריכה עשירה בירקות ופירות טריים מהווה גורם מגן, התורם להגנה נגד סרטן חלל הפה.

הקפדה חשובה הנוגעת לבריאות הפה היא בהגעה לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים שלנו לפחות פעם בשנה, ולבטח כשקיים חשש או כאב מסוים שמצריך בדיקה. בפגישות עם רופא השיניים חשוב כמובן לעדכנו אודות שינויים במצבנו הבריאותי הכללי מאז הפגישה האחרונה עמו, תרופות חדשות אותן אנו נוטלים, שינויים בהרגלי האכילה, צריכת עישון ואלכוהול, או כל פרט אחר שיש בו להיות רלוונטי.

אשת מקצוע נוספת שחשוב שנפגוש במרפאת השיניים, היא השיננית. לרוב הטיפול התקופתי המומלץ אצל שיננית הנו פעם בחצי שנה. קיימים מקרים ויש ונידרש אף להגיע לשיננית פעם בשלושה חודשים.

טיפול תקופתי קבוע אצל שיננית תורם רבות למניעת רוב מחלות הפה, כמו: עששת (באמצעות שימוש בפלואורידים ואיטום חריצים), דלקות חניכיים, דימומים וריח רע מהפה. במסגרת טיפולה של השיננית אנו נזכה להסרת אבנית, כתמים ומשקעים מעל ומתחת החניכיים, וליטוש השיניים.

בנוסף לטיפול היסודי, ניתן לקבל מהשיננית הדרכה אישית הנוגעת להרגלים נכונים בשמירה יומיומית על בריאות הפה והשיניים, בין אם בהמלצות על טכניקות צחצוח שיניים, המלצה על מברשות שיניים רגילות או חשמליות, שימוש בחוט דנטלי, קיסמים רפואיים ושאר עזרים, הפחתה ומינון במזונות המשפיעים על ריח הפה (שום, בצל) וצבע השיניים (קפה, כורכום).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר