אכלתי גלידה ו"קפא לי השכל" – מדוע זה קורה ואיך למנוע זאת?

באנגלית זכתה התופעה המעצבנת לכינוי Brain Freeze. בעברית, בהעדר ניסוח יותר מעודן אומרים ש"קפא לי השכל". כולנו מכירים את זה – אותו כאב חד, הנובע מאכילה או שתייה של מוצר קר מאוד. למה זה קורה ואיך מונעים זאת?

באנגלית זכתה התופעה המעצבנת לכינוי Brain Freeze. בעברית, בהעדר ניסוח יותר מעודן אומרים ש"קפא לי השכל".
כולנו מכירים את זה – אותו כאב חד, הנובע מאכילה או שתייה של מוצר קר מאוד.
למה זה קורה ואיך מונעים זאת?

הגורמים לתופעה:
כשמשהו קר נוגע ב"גג" הלוע, כלי הדם מתכווצים בבת אחת, במטרה למנוע איבוד של חום הגוף. עם התפוגגות מכת הקור, כלי הדם שהיו מכווצים "נרגעים" וחוזרים למצבם הטבעי, ומזרימים במהירות לא סטנדרטית דם למוח. "שחרור" מהיר זה של כלי הדם הוא הגורם לכאב החד.

אז איך מונעים זאת?
ברור שהימנעות ממגע של מוצרים קרים, תמנע לגמרי את התופעה, אך אין זה הפתרון במדינה חמה כמו ישראל. לכן, כדי למנוע את "קפיאת המוח" יש להניח על הלשון "ביס" או "שלוק" של מוצר חמים, לפני שמוצר קר נוגע ב"גג" של הלוע, ולהימנע שלא לבלוע כמות גדולה של אוכל קר בבת אחת. כמו שכל הדיאטנים ממליצים לנו: כדאי ליהנות מהטעם ולנשום בין ביס לביס.

מה עושים כדי להתגבר מהר על הכאב אם בכל זאת קפאנו?
1. מחממים במהירות את החלק העליון של החך. אם תעשו זאת במהירות, תוכלו להקל על נחשול זרימת הדם אל המוח, שייקל את הכאב באופן מיידי.
2. אם בחרתם לחמם את החך עם הלשון, רצוי לא לגעת עם החלק החיצוני של הלשון, שכבר קר בעצמו מן המאכל או המשקה הקר, אלא עם החלק התחתון של הלשון.
3. לשתות לאט מים בטמפרטורת החדר.
4. עשו מעין "מסכה" באמצעות כפות הידיים וכסו את הפה והאף. נשמו מהר והעלו את הטמפרטורה בתוך הפה.
5. לחצו עם האגודל על החך. רצוי כמובן שהאגודל יהיה חמים יחסית.
6.חכו. ה-Brain Freeze יחלוף מעצמו בתוך 30 – 60 שניות. לפעמים, מתוך הכאב, נראה שעובר הרבה מאוד זמן עד שהוא חולף. אם תתכוננו מראש ותדעו שבתוך דקה לכל היותר הכאב יעלם, תרגישו הקלה רבה ולא תחוו טראומה.
7. אם יש לכם קצפת בסביבה, מהר מהר הכניסו לפה. זה יעביר את הכאב.

'גלידות פלדמן' נוסדה בשנת 1945 ונמצאת בבעלות משפחת פלדמן – שלו.
לחברה קו מוצרים רחב המונה מעל 200 מוצרים ומיועד לשוק הפרטי, לבתי עסק ולשוק המוסדי. ל'גלידות פלדמן' רשת של 32 חנויות ברחבי הארץ, המציעות את מגוון הגלידות והשלגונים במחירי המפעל.
את מוצרי 'גלידות פלדמן' ניתן להשיג בכל סניפי "שופר-סל", "קו אופ", חצי חינם, רשת חנויות המפעל, ובחנויות מובחרות ברחבי בארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר