אכלתם באירופה והרגשתם טעם של בית? אין פלא!

הייצוא מישראל נשען על תוצרת חקלאית כי הצלחנו ליצור לעצמנו תדמית חיובית ולספק ירקות ופירות עם חיי מדף ארוכים
תוצרת חקלאית וחומרי גלם למזון מייצגים את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של הייצוא הישראלי בשנים האחרונות. במאמר הבא נציג את החומרים העיקריים שיוצאים מישראל, ונסביר למה ככל הנראה כבר פגשתם אותם על אדמת אירופה וארצות הברית

 ייצוא המזון הישראלי לארצות הברית ואירופה עלה בשנים האחרונות באופן משמעותי. הסיבה העיקרית לכך קשורה לא רק לתהליכי שינוע חדשים, אלא גם לאופן בו קהל המטרה מקבל את התוצרת החקלאית. כמו כן, מסעדות, בתי קפה ורשתות שיווק בכל רחבי העולם מזהות את הפוטנציאל של היבוא מישראל, ונותנות אמון בתוצרת החקלאית שמזוהה איתה.

ההשלכות של הצלחת תהליך הייצוא, הן בין היתר זיהוי של חומרי גלם ישראליים בהרבה מקומות ברחבי העולם. כך, לדוגמא, סביר להניח שאם לאחרונה אכלתם במסעדה באירופה והרגשתם בבית, זה בגלל שתפוחי האדמה הגיעו מישראל, וכך גם הגזר והפלפלים. בנוסף, כמעט מיותר לציין שרוב התמרים בארצות הברית מגיעים מארץ הקודש, ואותו דבר קורה במזרח הרחוק עם אבוקדו ורימונים.

יש מדינות בעולם בהן תוצרת חקלאית שנחשבה יקרה, כמו מנגו, מהווה גם כן חלק בלתי נפרד מהקשר עם ישראל. בתוך כך, ערך הייצוא ממשיך לעלות, וזאת על אף ירידות מחירים בשווקי היעד החשובים ברוסיה ובאיחוד האירופי, והיחלשות היורו שגרמה לפגיעה ביצואנים שמתמקדים באירופה.

למה יבואנים מעדיפים את ישראל?

ישראל נחשבת לאחת היצרניות והמייצאות המובילות בעולם בפירות הדר כבר מאמצע המאה הקודמת. הפירות המיוצאים כוללים תפוזים, אשכוליות, קלמנטינות ופומלית, ויש סיכוי גבוה מאוד לפגוש אותם על המדפים בשווקים הגדולים, ובעיקר באירופה ובארצות הברית. עם זאת, לא רבים מודעים לשלב בו הפכה התוצרת החקלאית למנוע צמיחה עיקרית של הייצוא הישראלי. האמת היא שהכל התחיל עם פיתוח זנים מיוחדים של עגבניות, שמבשילות בקצב איטי יותר מעגבניות רגילות ומותאמות לאקלים חם.

צוות חוקרים מישראל זיהה בשנת 1973 את האפשרות להכליא עגבניות עם זני מאכל מקובלים, וכך לטפח עגבניות בעלות חיי מדף ארוכים. זה עודד יבואנים לתת עדיפות לתוצרת החקלאית, ולפיתוח הזן הייתה השפעה עולמית כי הוא אפשר ייצור בקנה מידה גדול יותר מאשר בעבר.

העתיד נמצא בגידולים אורגניים

יצואנים מישראל מנסים כיום להשקיע בפיתוח מואץ של גידולים אורגניים, וזאת לאור ביקוש הולך וגדל בשווקים. ערך היצוא של חקלאות אורגנית עומד על בערך 10% מסך היצוא החקלאי, והוא צפוי לעלות בצורה דרמטית כבר בשנים הקרובות. זו עדות נוספת לגמישות של ענף החקלאות המקומי, ולאופן בו הוא מתאים את עצמו לשינויים ברחבי העולם.

לסיכום, הייצוא מישראל נשען על תוצרת חקלאית כי הצלחנו ליצור לעצמנו תדמית חיובית, ולספק ירקות ופירות עם חיי מדף ארוכים. העתיד צפוי להיות דומה, ובו נתמקד בחקלאות אורגנית ותוצריה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר