אלו מאכלי פורים בריאים כדאי לכם להכיר?

חוץ מאוזני המן, יש מזונות נוספים שכדאי שנכיר. הם גם בריאים ובעלי ערך תזונתי טוב יותר, לא על אוזן המן לבדו. אילו מזונות בריאים וסמליים לחג הפורים קיימים?

מילויים מומלצים: פרג, אגוזי מלך, תמרים
מילויים מומלצים: פרג, אגוזי מלך, תמרים. צילום דניאל שכטר

חוץ מאוזני המן, יש מזונות נוספים שכדאי שנכיר. הם גם בריאים ובעלי ערך תזונתי טוב יותר, לא על אוזן המן לבדו. אילו מזונות בריאים וסמליים לחג הפורים קיימים?

תרנגול הודו

יש הנוהגים לאכול בחג הפורים בשר הודו, המזכיר את אחשוורוש המלך ששלט מהודו ועד כוש. ההודו הוא בין המזונות העשירים ביותר בחלבון ודל בשומן (מכיל רק  1% שומן). בשל תכולת החלבון הגבוהה, צריכה של בשר הודו תורמת לתחושת שובע בארוחה, ומחקרים אף מראים כי תכולת החלבון הגבוהה בו מסייעת לשמור על רמות סוכר מאוזנות לאחר הארוחה. יתרה מזאת, בשר הודו האדום ממין נקבה עשיר במינרל ברזל, ולכן מומלץ לשלבו בתפריט היומי למניעת אנמיה ולשמירה על רמות תקינות של ברזל בדם.

קטניות וביניהן פול

יש קהילות בהו נהוג לאכול מאכלי קטניות או פולים, מנהג המציין את אסתר המלכה שנמנעה מצריכה של מאכלי בשר בבית אחשוורוש, ואכלה רק קטניות. אלה מהוות תחליף לבשר עבור הצמחונים או טבעונים שבינינו, ומומלצות מאוד לצריכה כחלק מהתפריט היומי. לקטניות יתרונות רבים: הן דלות בשומן, לכן טובות לשמירה ולירידה במשקל ולמניעת מחלות לב וכלי דם. הן מכילות כמות גדולה של חלבון צמחי, ושילוב של קטנית יחד עם דגן בתזונה היומית, הוא תחליף לבשר העתיר בשומן רווי.

הקטניות עשירות בסיבים תזונתיים התורמים גם הם לתחושת השובע ושמירה על רמות סוכרת מאוזנות בדם לאחר אכילתן. כמו כן הן גם עשירות במינרלים, כגון ברזל וסידן ובמגוון ויטמיני B, ולכן מהוות מקור טוב לחיזוק העצמות (בשל תכולת הסידן) ומניעת אנמיה מחסר ברזל, ותורמות לבריאות כל מערכות הגוף בשל תכולת מגוון ויטמיני B.

מילויים בריאים לעוגיות ואוזני המן

נהוג לאכול עוגיות או אוזני המן במילויים שונים, כגון, פרג, תמר, ואגוזים,  המסמלים את נס חג הפורים ותלייתו של המן הרשע. המילויים הבריאים יותר הם פרג, אגוזים וממרח תמרים. נהוג לאכול פרג בשל מנהג המציין את אסתר המלכה, שאכלה רק זרעים בבית אחשוורוש כדי לשמור על כשרות.

פרג

הפרג עשיר בסידן. ב- 100 גרם פרג יש 1,438 מ"ג סידן. רק לשם השוואה, בכף של פרג יש את כמות הסידן הנמצאת בכוס חלב אחת. הפרג גם מכיל כמות קלוריות נמוכה ביחס למילויים אחרים, ובכף אחת של פרג יש כ- 30 קלוריות לעומת 250 קלוריות בכף אחת של מילוי שוקולד. הוא עשיר בסיבים תזונתיים התורמים לפעילות סדירה של מערכת העיכול, אך בשל תכולת הסיבים הגבוהה מומלץ לשתות הרבה מים כדי למנוע עצירות. הפרג גם עשיר במינרלים נוספים פרט לסידן; כמו אשלגן, זרחן, ומגנזיום, התורמים לחיזוק מערכת החיסון ולחיזוק השיער והציפורניים, ומכיל גם חומצת שומן לינולאית, המסייעת להורדת הכולסטרול הרע ולמניעת מחלות לב וכלי דם.

אגוזי מלך

אגוזי מלך עשירים בחומצות פנוליות ובפיטונוטריינטים – רכיבים אנטי דלקתיים היכולים לסייע בהגנה מפני תסמונת מטבולית, מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2, וגם להוריד את הסיכון לחלות בסרטן. אגוזי מלך עשירים בוויטמין E המסייע בהגנה מפני בעיות לב וכלי דם, ועשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3 – חומצת שומן אנטי דלקתית הבריאה ללב. צריכה שלהם יכולה לסייע בהגנה מפני תסמונת מטבולית, הכוללת בעיות כגון עודף שומנים בדם, לחץ דם גבוה, כולסטרול טוב HDL נמוך והשמנה. מחקרים הראו כי צריכה של כ- 30 גרם אגוזי מלך ביום לתקופה של 3 חודשים עשויה להפחית את הסיכון להשמנה בטנית ולבעיות הקשורות לתסמונת המטבולית.

תמר

התמר מומלץ כמילוי בריא. עשיר בסיבים תזונתיים ודל בשומן, מכיל מעט חלבון אך בעל תכולת פחמימות גבוהה, ולמרות זאת הוא תחליף בריא לממתקים שונים, כי הוא בעל ערך תזונתי רב, עשיר בסיבים תזונתיים ועשיר בוויטמינים ומינרלים כגון אשלגן, סידן וברזל. התמר מומלץ בייחוד כחטיף אנרגיה לפני פעילות גופנית, מפני שמכיל פחמימות זמינות העוזרות לספק אנרגיה זמינה לגוף ולמשך האימון. שני תמרים מהווים מנת פרי ומכילים כ- 60 קלוריות, וכף של ממרח תמרים מכילה כ- 90 קלוריות, לכן שימו לב שלא להפריז בצריכתם.

 

הכותבת היא ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, הרשת הנשית לעיצוב, חיטוב, כושר והרזיה. 5045*

 

 

 






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה