אלי לביא מתכונן לשמור על כתר אלוף כבישת הזיתים

השנה כבר כבש אלי לביא 300 ק"ג זיתים, שאת כולם ליקט ואסף עם אורית וחברים ברחבי הארץ. דרך אגב, מה- 300 ק"ג שהוא מכין – הוא בקושי אוכל קילו. הכל לחלוקה

משתלות גבעת ברנר יקיימו ב- 12 בינואר את תחרות אלוף כובשי הזיתים השניה. התחרות בשנה שעברה הייתה מרתקת, ומי שזכה בה הוא אלי לביא – בעל מוסך בנתניה, אשר יחד עם רעייתו אורית מבשלים, רוקחים ומארחים בביתם המיוחד בשכונת עין הים בגבעת אולגה – הבית האחרון ליד הים.

כדי לעקוב אחרי הכנותיו של אלי לביא לתחרות הקרובה, בה הוא מתכוון לכבוש שוב את כתר כובשי הזיתים, הצטרפתי אליו ל"מקצה אימונים", בשטח ובביתו.

השנה כבר כבש אלי לביא 300 ק"ג זיתים, שאת כולם ליקט ואסף עם אורית וחברים ברחבי הארץ – רמת הגולן והגליל, אזור ירושלים, ומרחבי השרון. דרך אגב, מה- 300 ק"ג שהוא מכין – הוא בקושי אוכל קילו. הכל לחלוקה.

הרבה אנשים שמכירים את אלי מתקשרים ומדווחים לו על עצי זית עמוסים ומוכנים למסיק. כשאורית ואלי יוצאים לטיולים, הם מצוידים בכל הדרוש. "בעונה הזאת מסוכן לנסוע איתי, כי אני פשוט באטרף", מעיד אלי על ציד הזיתים שלו.

אלי התחיל את העונה בעין כרם בירושלים, שם טייל עם אורית. הם ראו עצים, קטפו נגלה ראשונה, ראו כי טוב ובאו שוב. אחר כך אמרו לו שיש שכונה עם עצים שלא יודעים מה לעשות איתם – "בוא תיקח". בצמח ליד טבריה הוא איתר שדרת ענק של עצי זיתי מנזונילו ענקיים ויפהפיים. בחזית של קיבוץ גשר הוא ראה שני עצי זית ענקיים מזן נובו, וקטף גם מהם.

אנחנו נמצאים ליד בית במושב כפר נטר בשרון. אלי עבר שם בדרך מספר ימים קודם לכן, ראה עצי זית עמוסי פרי, נכנס, שאל אם אפשר למסוק – והזמין אותי להצטרף אליו.
לפנינו שלושה עצים. שניים מזן קלמטה יווני. אלי מצויד בראש מגרפה מפלסטיק צהוב – ספק אמיתי ספק צעצוע, יש לו יריעת יוטה ענקית – והוא מוכן לעבודה.
העץ השלישי – סורי. הזיתים הסורים שחורים לגמרי בחוץ בשלב זה של סיום עונת המסיק.

אנחנו מתקפלים עם יותר מ- 8 ק"ג שנועדו ללמד אותי אחת ולתמיד איך לכבוש זיתים, אך אלי לא מתאפק כשהוא רואה ענפים נוספים של העץ עמוסים בזיתים יפהפיים, והמגרפה הצהובה עושה את שלה.
איך אלי מתכונן לתחרות השנה? הוא יגיע עם לא פחות מ- 10 זנים וסוגים של זיתים – מכת מחץ מוקדמת ללא ספק. בין השאר: נובו שחור על מלח גס בלבד בתיבול לימונים; מנזונילו שחור מכווץ על מלח גס; נובו ירוק שלם; זיתי קלמטה דפוקים עם מספר תבלינים וקלמטה שלמים; מנזונילו ענק בכל הצבעים בתיבול יין; סורי דפוק במספר וריאציות ותיבולים.

בלחץ מתון אני מוציא מאלי לביא את המתכון שלו לזיתים סורים דפוקים:
לשטוף במים ולדפוק. אחרי הדפיקה לא שוטפים במים ולא מחליפים מים – למה? ככה.
לאחר שמוזגים כ- 50% מכמות הזיתים לכלי, שמים שום עם הקליפה, פרוסות לימון – עדיף ירוק בוסר שנקטף מהעץ, עלים מעץ לימון, פלפל אנגלי שלם – שדופקים אליו טיפה, עלי דפנה, פלפלים אדומים יבשים – אפשר גם כתוש גס.
אחרי שמסדרים את כל אלה, ממשיכים למלא זיתים עד קצה הצנצנת. אחר כך מערבבים בכלי אחר מים עם מלח בישול ביחס של 10 מים ל- 1 מלח. כשהתערובת מוכנה, יוצקים את המים עד מילוי הצנצנת. בחצי ס"מ אחרון של הצנצנת שמים שמן זית כדי לאטום. אחרי שבועיים אפשר לאכול – אלי אוכל אחרי שלושה ימים.

אלי לביא הציג בפני את כל חביות הזיתים שנמצאים בכבישה – מגוון גדול, אותו, כאמור, הוא מגדיל בהמשך ע"י תיבולים שונים ומשונים.
ועוד גולת כותרת עבורי: אנצ'ובי מעשה כבישתו של אלי, כשהוא מפלט את הדג מעורו ועצמותיו, פורס לחתיכות קטנות ומגיש עם עגבנייה, לחם מרוח בשום – והאלכוהול לפי בחירתכם.
מה לעשות, אני משוחד: אני מקווה שאלי לביא יהיה אלוף כבישת הזיתים גם ב- 2007.

בינתיים, אורית ואלי לביא מציעים לכם בבית שלהם, שזכה לשם "אמטיסט", אירוח אותנטי וייחודי בלב הטבע, ליד הים, בבית מיוחד בו ניתן לערוך מסיבות ואירועים פרטיים, ימי הולדת, ואפילו חתונות באווירה שונה ולא שגרתית.

במרתף הבית תהנו מידיה האמונות של אורית לביא מאיורוודה ורפואה הודית: יעוץ תזונתי וצמחי מרפא, עיסוי איורוודה, סדנאות תזונה ובישול איורוודי, הילינג – מודעות עצמית, ועבודה עם אנרגיות אור מרפאות.


אלי לביא, טל. 050-5323423
אורית לביא, טל. 050-5405839
www.amatist.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר