ארגון התג הירוק מתריע: על פי חוק מחויב סימון בולט של מוצר מבשר קפוא או מופשר אך היצרנים מתעלמים

בשר בקר צריך להיות אדום, אך לא אדום מבריק (הברק הוא סימן לכימיקלים שהוזרקו לבשר). שומן צהבהב הוא סימן לבשר שנלקח מבהמה מבוגרת. טעמו אומנם בשרי יותר, אך הוא גם קשה יותר. בשר כזה מתאים לבישול ממושך, וכשהוא מיושן כהלכה – הוא מתאים מאוד גם לסטייקים ולרוסטביף. שוליים כהים מעידים על כך שהבשר עמד זמן רב במקרר התצוגה והתייבש

ארגון התג הירוק מטעם הסתדרות הרופאים הווטרינרים, מתריע כי על פי חוק מחויב להיות סימון ברור ובולט על מוצר מבשר קפוא או מופשר. חלק גדול מהיצרנים דואגים להצניע את הנתון הזה.

על מנת לעשות סדר בנושא, התג הירוק מציג הסברים מהן הצורות השונות שבהן נמכר בשר בקר, ומה ההבדלים ביניהן:

בשר קפוא
רוב הבשר הקפוא הנמכר בארץ מיובא מחו"ל ומועבר למפעלי עיבוד, שם הוא עובר תהליך הכולל חיתוך, הזרקת מים, פוספטים וכימיקלים שונים שמטרתם לרכך את הבשר ולשפר את חזותו החיצונית. תהליכים אלה אינם פשוטים לפיקוח ואכיפה.
תהליך העיבוד יכול להיות מבוצע מתוך מטרה להפוך את הבשר הקפוא לאטרקטיבי יותר עבור הצרכן.
למרות שהבשר הקפוא נחשב למוצר באיכות ירודה יחסית לבשר הטרי, הוא זול יותר ונפוץ יותר, ולכן היקפי צריכתו גדולים עד מאד.

בשר מופשר – מיושן

מקורו מבשר קפוא (שעבר את כל תהליכי העיבוד) שהופשר, עובד ונארז באריזות מסחריות. נתחי הבשר משווקים בדרך כלל באריזות המכילות אויר מבוקר המאריך את חיי המדף של המוצר בטמפרטורת המקרר. הבשר המופשר נמכר במחיר הגבוה מבשר הקפוא ונמוך במעט ממחיר הבשר הטרי.

בשר טרי
הבשר הטרי מגיע מבקר שטופל בצורה מסוימת: הוא זכה לתזונה טובה ומגיע לשווקים בגיל המתאים. בשר בקר הוא מקור מצוין לחלבונים, לברזל ולויטמינים מקבוצת B12, וכאשר הבשר טרי הוא טעים יותר, בריא ומזין יותר. בשר בקר טרי, הוא היחיד הנמכר ללא שעבר תהליך עיבוד והזרקת מיני חומרים לשיפור חזותו החיצונית (תהליך העיבוד לא משפר את טעם הבקר, אלא דווקא פוגם בו).

איך תזהו בשר בקר טרי?
בשר בקר צריך להיות אדום, אך לא אדום מבריק (הברק הוא סימן לכימיקלים שהוזרקו לבשר). שומן צהבהב הוא סימן לבשר שנלקח מבהמה מבוגרת. טעמו אומנם בשרי יותר, אך הוא גם קשה יותר. בשר כזה מתאים לבישול ממושך, וכשהוא מיושן כהלכה – הוא מתאים מאוד גם לסטייקים ולרוסטביף. שוליים כהים מעידים על כך שהבשר עמד זמן רב במקרר התצוגה והתייבש.

לדברי ד"ר ישראל גלס, יו"ר הסתדרות הרופאים הווטרינרים, הצרכן הישראלי הממוצע עדיין איננו מבחין היטב בהבדל האיכותי בין בשר בקר קפוא, מופשר וטרי, ובכך מאפשר ליצרנים לנצל את המצב ולהגדיל את היקף המכירות של מוצרי בשר מעובדים.

הארגון מציע לציבור להתקשר לקו החם בכל מקרה של שאלה בנושאים הקשורים לטיב המזון מהחי, בטלפון 03-6049691. את רשימת החברות והיצרנים בעלי התג ניתן לראות גם באתר האינטרנט של "התג הירוק": http://www.tagyarok.org.il.

"התג הירוק" הינו הארגון הווטרינרי לפיקוח וולונטרי בתחום המזון מהחי, הן בתהליכי הייצור, והן בתהליכי ההובלה והשיווק. "התג הירוק" שם לו למטרה לשדרג את רמת איכות ייצור המזון והובלתו, מעבר לכללים והתקנות המחייבות, שנקבעו על ידי משרדי הבריאות, החקלאות וגופים אחרים. העיקרון המרכזי ב"תג הירוק", הוא הסכמתם של כל המצטרפים, לקבל עליהם מרצון, את כללי הפיקוח המחמירים של ארגון "התג הירוק" ולהיות כפופים להנחיות המקצועיות של המומחים הווטרינרים מ"התג הירוק".




























כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר