אתיופיה נלחמת על זכותה לקניין רוחני על שמות המותג של הקפה שהיא מייצרת

התמרמרות רבה מצטברת באתיופיה על המחיר הנמוך שרשת סטארבקס משלמת עבור הקפה האיכותי האורגני FERO. כדי לייצר 450 גרם (ליברה) של קפה FERO, צריך האיכר האתיופי לייבש 3 קילוגרם של פולי קפה, והמחיר שהוא מקבל עבור ליברה קפה מגיע ל- 1.45 דולר.

הרשתות והיבואנים בארצות המפותחות, חוששים שהרווחיות של מותגי-על המבוססים על יבוא של גידולים שונים מארצות מתפתחות, תצטמצם.
התמרמרות רבה מצטברת באתיופיה על המחיר הנמוך שרשת סטארבקס משלמת עבור הקפה האיכותי האורגני FERO. כך מדווח TRENDS – ידיעון מקוון למגמות שיווקיות חדשות.

כדי לייצר 450 גרם (ליברה) של קפה FERO, צריך האיכר האתיופי לייבש 3 קילוגרם של פולי קפה, והמחיר שהוא מקבל עבור ליברה קפה מגיע ל- 1.45 דולר. מזה הוא צריך לספוג הוצאות כמו דלק, רבית, עבודה ומשלוח, מה שמותיר לו בערך דולר אחד.
המחיר לצרכן של ליברה קפה אתיופי בנקודות המכירה של סטארבקס, הוא 26 דולר.

גטאצ'יו מנגיסטי, מנהל המשרד לקניין רוחני באתיופיה, אומר כי זו הוכחה לאזלת ידה של אתיופיה להוון את הקניין הרוחני שלה. זאת הסיבה שהוא נרתם לשיפור ההכנסות על ידי גיוס השקעות הדרושות לקליית הקפה, אריזה לצרכן, וגם פעולות שיווק ישירות לקהלי היעד בחו"ל.

גישה זו היא הרקע לקונפליקט ההולך ומתפתח עם רשת סטארבקס המוכרת לצרכנים המרוצים קפה לאטה ב- 4 דולר לכוס. האתיופים הגישו בקשה לרשם הפטנטים בארה"ב לקבל בלעדיות על השמות והסימנים המסחריים Yirgacheffe, Harrar ,Sidamo – אזורי גידול באתיופיה שעל שמם נקראים סוגי קפה אורגניים איכותיים.

לצעד זה כמעט שאין תקדים, מאחר שבדרך כלל, הרשתות והיבואנים הם אלה שרושמים את השמות המסחריים, כדי להפוך אותם למותגים. בשלב זה מטפלים בקונפליקט עורכי דין של אתיופיה וסטארבקס.

התייחסות TRENDS: במידה שאתיופיה תצליח לרשום את סוגי הקפה האיכותי שלה כסימנים מסחריים, ניתן יהיה למתג אותם, לשווק אותם בארצות המפותחות, ולהגדיל באופן משמעותי את ההכנסות של האיכרים, וכמובן גם של המדינה. צעד זה יכול להוות סמן ימני לארצות העולם השלישי, מה שעלול לגרום נזקים כבדים למותגים ידועים בתעשיות שונות.



מתוך TRENDS – ידיעון מקוון למגמות שיווקיות חדשות
www.trends-news.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר