בטרואר של יקב צרעה

רוני ג'יימס ז"ל, מייסדו ומובילו של יקב צרעה, נחשב בצדק לאבי גישת הטרואר בענף בישראל – הקשר בין אזור הגידול ליין, ושיקופו בו. היום ממשיך את דרכו היינן ערן פיק

למה לפתוח דווקא ב"טרואר"?
כאשר מדובר ביקב צרעה, אין פלא בכך. רוני ג'יימס ז"ל, מייסדו ומובילו של יקב צרעה במשך שנים ארוכות, נחשב בצדק לאבי גישת הטרואר בענף בישראל – הקשר בין אזור הגידול ליין, ושיקופו בו.
היום, מרשים ומעניין לשמוע את היינן של יקב צרעה, ערן פיק, משוחח ומדגים אודות הטרואר ומשמעותו. השתתפתי בסדנא שלו בנושא זה באחד מימי שישי האחרונים. הוא מצליח להעביר את המסר בצורה משכנעת וממחיש את המשמעות של טרואר, על המשתמע מבחינת הקרקע ומה שמתחתיה, האקלים, החשיפה לשמש, משטר המים וכו'.

ליקב צרעה 350 דונם של כרמים המתחלקים בין שורש (הרוב), נווה אילן וגבעת חלוקים.
בסך הכל מייצר היקב 80,000 בקבוקי יין בשנה. היין מיוצר ממחצית יבול הכרמים. המחצית השנייה נמכרת ליצרנים אחרים.

ביקרנו בכרמים בשורש. דרך אגב, היקב עצמו צפוי לעבור בעתיד הנראה לעין מקיבוץ צרעה לשורש.
זכינו להסברים מאלפים מערן אודות הגפנים השונות, משמעות ההבדלים בין הכנות, הקשר בין סוגי הקרקע, רדידותה באזור זה והמשמעות מבחינת הגפן, שורשיה וגודלה. ראינו את אשכולות הפרי, הנושאים פרי קטן יחסית ויחס קליפה/פרי גבוה.
ערן סיפר על בעיות הגידול, ההתמודדות עם בעלי החיים הנהנים גם הם מהפרי (מסתבר שהשועלים והתנים מבינים ובעלי העדפות ביין, ומעדיפים בדרך כלל ענבי סירה).

היה מאתגר לטעום כבר עתה מהענבים ההולכים ומתפתחים ולחוש ולהעריך כיצד ייראה היין בעתיד, כמו גם להיווכח כיצד בטעימה של אותו קברנה סוביניון משתי ערן פיק, יקב צרעהחלקות נבדלות, אך רחוקות מטרים בודדים אחת מהשנייה, קיימים הבדלים משמעותיים מאוד בעוצמת הטעמים ומאפייניהם.
ערן, המדבר באהבה רבה אודות הכרם והיין, הדגיש כי הבציר מתבצע בלילה. בציר לילי מקנה יתרון בכך שהענב מגיע לטיפול בטמפרטורה של 18 מעלות, ואין צורך לבזבז זמן בתהליך צינון מ- 35 מעלות האופייניות לבציר במהלך היום.

וליינות עצמם – בטעימה אלגנטית, גם היא בהובלתו של ערן, סביב שולחן "אבירים" המשקיף אל הנוף הקסום והמיוחד של הרי יהודה.

שורש 2009
גוורצטרמינר משולב ב- 15% שרדונה. קליל ונעים לימות הקיץ החמים. ריחות פירות טרופיים. חומציות נעימה.

נווה אילן 2009
ההשקה החדשה של היקב. 100% שרדונה, ששני שליש ממנו יושן בחביות למשך 9 חודשים. צבעו צלול, זהוב דבשי. ריח שרדונה מאוד אופייני. פירות טרופיים, מלון, טעמים לימוניים. יין מינרלי. סיומת טובה הממלאת את חלל הפה.חומציות גבוהה ומעט מרירות נעימה בסיומת. מחירו 89 ₪.

טעמתי אותו שנית בטעימה השוואתית מול קודמו מ- 2008. הבדלים מאוד משמעותיים. היין מ- 2008 הרבה יותר "חם", אלכוהולי, מאופיין בפירות בשלים יותר ומתיקות בולטת. בבציר 2009 האיזון, האלגנטיות והרעננות מובילים . רעייתי שהצטרפה אלי לטעימה ומדברת במונחים של בגדים, אומרת שהיין מ- 2009 מתאפיין בצבעים קרים, בעוד בציר 2008 בצבעים חמים. יתרון נוסף של בציר 2009 – מתאים ומשתלב באוכל טוב מקודמו ,שמתיקותו פחות מתאימה להתלוות לאוכל. אבל לא להתבלבל; הייתי שמח לפגוש פעם נוספת גם בקבוק מבציר 2008.

שורש 2007
85% קברנה סוביניון ו- 15% סירה. ריח פירות אדומים מודגש וקצת ריבתי. יין מעניין, מורכב ונעים לשתייה. יין טוב.

שורש 2008
90% קברנה סוביניון ו – 10% סירה. שנה וחצי בחביות. צפוי לצאת לשוק בעוד כחצי שנה. אף עשיר ופירותי. צבעו אדום ארגמן. בריחות משתלב גם ריח אדמה. גוף טוב ואיזון נחמד. היין עדין וקליל יחסית לעוצמת הריח. טאנינים טובים, אך עדיין מורגשת עפיצות גבוהה המייבשת את הפה. מחירו 129 ₪.

MISTY HILLS 2007

70% קברנה סוביניון ו- 30% סירה. יין הדגל של היקב. צבעו אדום דובדבן. מאוזן. פירותי עם רמת מתיקות מסוימת. חומציות נעימה מאוד. הסיומת ארוכה. יין זה יוצא בימים אלה לשוק. יין איכותי ואלגנטי. מחירו 180 ₪.
לא צפוי מיסטי הילס מבציר 2008 ,משיקולי שמירה על האיכות הייחודית של מותג זה.

בהכנת הכתבה השתתף גם יצחק שדר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר