ביפן מפתחים רובוט אישי עם חוש טעם

הפיתוח הוצג לראשונה בתערוכת אקספו 2005 ביפן, כאשר הרובוט זיהה מזון בלי לפתוח את האריזה של מספר סוגי גבינה (אדאם, גודה, קממבר וכו'), מוצרי בשר (שינקן, בייקון), ולחם (לחם חי, באגט, קרואסון). הרובוט גם ייעץ בנושאי בריאת הקשורים לאוכל

חברת הטכנולוגיה נאק (NEC) מבצעת יחד עם אוניברסיטת מיי (Mie) ביפן פרויקט לפיתוח רובוט עם חוש טעם עבור תוכנית אתגר הרובוט של המאה ה- 21, אותה מוביל הארגון לאנרגיה חדשה ופיתוח תעשייתי.

הפיתוח הוצג לראשונה בתערוכת אקספו 2005 ביפן, כאשר הרובוט זיהה מזון בלי לפתוח את האריזה של מספר סוגי גבינה (אדאם, גודה, קממבר וכו'), מוצרי בשר (שינקן, בייקון), ולחם (לחם חי, באגט, קרואסון). הרובוט גם ייעץ בנושאי בריאת הקשורים לאוכל.

אחרי התערוכה קבעו הגופים יעד מאתגר יותר עבור הרובוט: לזהות סוגים שונים של יין, ולפתח יכולת לזהות הבדלים בטעם של אוכל.
הרובוט מסוגל לבחון ולזהות שם של מוצר מזון, לציין את מרכיביו ולטעום את המזון. הרובוט מייעץ בהמשך בנושאי מזון ובריאות.
הטעימה ע"י הרובוט כוללת ניתוח מרכיבי המזון. הניתוח כולל הערכת הרכיבים העיקריים כמו סוכר ושומן, הערכת הנוכחות של רכיבי מזון וכמויות הרכיבים המזוהם.
יכולת הטעימה של הרובוט אינה זהה לזו של אדם. חוש הטעם שלנו מסונתז ע"י תאי טעם בלשון החשים מתיקות, חמיצות, ומליחות ומרירות, ותחושה של "טעים". בני אדם לא מבצעים ניתוח של רכיבי המזון.

הרובוט הטועם משתמש בטכנולוגיית אינפרה-אדום ספקטרוסקופית לניתוח רכיבי המזון. הוא משדר קרניים אינפרה אדומות למזון, ומודד את דרגת הספיגה של אורכי גל מסוימים (ספקטרום הספיגה). ספקטרום זה מספק צורות גל שונות עבור מאכלים שונים, אליהן ניתן להתייחס בטביעות אצבעות של המזון.
את הרובוט מטעינים מראש במידע על האוכל. הוצגו לו כבר מיני מזון רבים, והוא קיטלג את ספקטרום הספיגה שלהם. כאשר מזון חדש מוצג לרובוט הוא משווה את ספקטרום הספיגה שלו מול אלה שכבר מוכרים לו, וקובע איזה מהם דומים למזון החדש – כאשר מדובר גם ביינות רבים ומגוונים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר