ביקורת יין: לאן נעלמה שנת הבציר אצל 'זר פור יו'? מאוד מוזר אבל לא רק אצלם

כרם של יקב גבעות מצטיין הטעימה עם ציון 91 למחול הכרמים 2020 – 42% קברנה סוביניון, 30% מרלו, 25% פטי ורדו ו- 3% קברנה פרנק
הבעיה העיקרית בהמלצות היין של עירית – היא לא מציינת על שום תמונת יין שמוצגת באתר את שנת הבציר של היין שמוצע ללקוח. הבעיה היא לא רק שלה והיא קיימת גם בשאר האתרים שנבדקו: פנקו, דרך היין, וויין דיפו, יין בעיר ונוספים

'זר פור יו'  – Zer4You הינה רשת חנויות פרחים ומתנות גדולה מאוד ובפריסה ארצית. כבר שנים שהרשת מציעה ללקוחותיה מארזי מתנה הכוללים קודם כל פרחים, ואפשר לצרף בקבוק יין, שוקולדים, סבונים, צעצועים וקרמים, ובשנים האחרונות גם יינות.

עירית בוקסר-שנק. צילום פרטי

יועצת היין של החברה היא עירית בוקסר-שנק – הייננית לשעבר של יקב ברקן-סגל, וכיום יועצת יין ליקבים ולחברות יבוא. "הייננית שלנו", כך מכנים אותה בדף הנחיתה של החברה – ייננית? היא לא מייצרת יין בין הפרחים. אולי המונח בעברית לסומלייה – 'אוצרת יין', היה מתאים יותר, אבל לכו תסבירו לקהל הרחב מה זה.

דבר היחצן של זר פור יו לוולנטיינ'ס דיי: מארז YAEL'S – מארז מתנה יוקרתי בשמפניירה, בחירתה של הפרזנטורית יעל שלבייה, הכולל בקבוק קאווה בשילוב פרליני שוקולד איטלקי מבית סוריני ומארז פרליני שוקולד בצורת לב מבית מקס ברנר לצד 5 ורדים. המחיר 256 ₪. למה לא יין ישראלי?

הבחירה של עירית ביקבים מסחריים גדולים מובנת, ובאה על מנת להציע ללקוחות יינות בדרגות מחיר שונות, על פי קטגוריית היקבים הכוללים מחירים של  הגדולים, הבינוניים והקטנים. בין היקבים הגדולים תמצאו את יקב כרמל ויקב טפרברג. מהיקבים הבינוניים היא ממליצה על יקב ירושלים, יקב פסגות, יקב הר אודם ויקב יתיר. מבחינת הבוטיקים, היא ממליצה על יקב ברבדו, יקב דלתא, יקב שילה, יקב גוש עציון, יקב בזלת הגולן ויקב כישור. הבעיה העיקרית בהמלצות היין של עירית – היא לא מציינת על שום תמונת יין שמוצגת באתר, את שנת הבציר של היין שמוצע ללקוח. הבעיה היא לא רק שלה, והיא קיימת גם בשאר האתרים בהם בדקתי: פנקו, דרך היין, וויין דיפו, יין בעיר ונוספים.

צילום Vadim B pexels

נוצר כאן מצב שלא מתקבל על הדעת, שהדבר הכי חשוב (אולי לפני שם היקב), פשוט לא מופיע על תמונת הבקבוק המצולם; סוג של קניית חתול בשק. הרי חלק גדול מהחינוך ליין הוא טרואר. עירית בוקסר-שנק מרצה על זה רבות, ובתוך המושג טרואר חבויה גם שנת הבציר (מזג אוויר, כמות משקעים, ברד, סופות חול, מכות חום, ועוד ועוד).

הרי מדובר באתר אינטרנטי, ואם היין משנת בציר מסוימת נגמר וצריך להחליפו באחר, אז ההקלדה פשוטה מאוד. אני יכול להשתעשע במחשבה שעירית אולי החליטה שכל הבחירות שלה לפורטפוליו של 'זר פו יו' הם יינות non-vintage, וכמובן כפי שציינתי  היא לא היחידה שלא רושמת את שנת הבציר של היין באתרי המכירות. דרך אגב, אני ממליץ שלא לקנות חתול בשק בשום מקום.

עיצוב אלי שירן יינן יקב שירן

אז לפני הביקורות, כמה מילים על שנות הבציר האחרונות:

שנת בציר 2015 – זוכרים את סופת החול? אין הרבה מציאות משנה זו.

שנת בציר 2016 – שנה מתוקה במיוחד, ואני מדבר על אין ספור יינות ריבתיים משנה זו.

שנת בציר 2017 – גם פה אין הרבה מציאות; שנה חלשה.

שנת בציר 2018 – אחת השנים הטובות. כשטועמים אותה עכשיו מבינים שהיינות טובים, עם פוטנציאל ארוך שנים.

שנת בציר 2019 – גם כן שנה טובה, עם יינות עסיסיים ומורכבים.

שנת בציר 2020 – שנה טובה. היינות עדיין צעירים, אבל חומציות ומינרליות משובחות מראות על יכולות התיישנות.

שנת בציר 2021 – עדיין קשה לומר. הרבה ייננים לא אהבו אותה, אבל עשויה להפתיע בזכות יבולים נמוכים.

יין בעיר משכית הרצליה. צילום אלון בן דוד

רונן אוחיון מרשת 'יין בעיר' הגיב

'יין בעיר' מציינת בציר החל ממחיר של 80 ₪ לבקבוק משתי סיבות פשוטות: א. לדעתי במקום הזה מתחילה להיות יותר משמעות והשפעה לשנת הבציר. מן הסתם יינות שמיוצרים במספרים גדולים ומגיעים הרבה פעמים מכרמים שונים ואזורים מגוונים פחות רלוונטיים;  ב. על מנת להישאר מעודכן כל הזמן ולעמוד בהבטחה כלפי הלקוח, כי כמות השינויים באתר בו יש אלפי פריטים היא מטורפת וקשה מאוד לעקוב, ואני אף פעם לא מבטיח מה שאני לא בטוח שאוכל לקיים. אנשים לא מבינים שחנות אינטרנטית דורשת תחזוקה יום יומית משמעותית. אין יום בו אני לא מעדכן עשרות שינויים באתר.

 

ag bikorot midbar logo

יקב 

מדבר
שאנין בלאן 2019
היין התבגר נפלא, וקיבל מורכבות וגוף חסון. מינרליות טובה, פירות הדר, דבש ואגסים. טביעת האצבע של יותם שרון יועץ היין, מורגשת ובגדול.

תמורה לכסף (VFM): 

לא. גג 70 שקלים

ציון: 

90

מחיר: 

97

 ש״ח

ag bikorot shor logo

יקב 

שור
ספיישל אדישן אדום 2019
עשוי מ- 85% ענבי שיראז ו-15% פטי ורדו. בלנד קליל ונעים לשתייה, אפטר טייסט ארוך.

תמורה לכסף (VFM): 

לא. גג 35 שקלים

ציון: 

88

מחיר: 

47

 ש״ח

ag bikorot stern logo

יקב 

שטרן
סירה 2017
סירה נפלאה, המגלמת בתוכה אדמתיות. פירות יער בשלים, מעט אקליפטוס, אפטר טייסט שמעלה ארומות של קינמון. יין נפלא.

תמורה לכסף (VFM): 

לא. גג 90 שקלים

ציון: 

90

מחיר: 

105

 ש״ח

ag bikorot gvaot logo

יקב 

גבעות
מחול הכרמים 2020
קברנה סוביניון, 30% מרלו, 25% פטי ורדו, ו- 3% קברנה פרנק. ינוקא אמיתי עם יכולת התיישנות מובטחת. חומציות נפלאה, מורכבות של פרי. כאמור, צעיר מאוד וצריך לחכות איתו כמה שנים כדי שיגיע למלוא הפוטנציאל שיש בו.

תמורה לכסף (VFM): 

כן בהחלט

ציון: 

91

מחיר: 

109

 ש״ח

ag bikorot psagot logo

יקב 

פסגות
רוזה 2021
יין שרק בוקבק. מינרלי, מתיקות של פירות יער עם ריחות הדרים.

תמורה לכסף (VFM): 

לא. גג 50 שקלים

ציון: 

89

מחיר: 

69

 ש״ח

ag bikorot kishor logo

יקב 

כישור
אדום 2019
בלנד מענבי קברנה פרנק, פטי ורדו ומרלו. ירקרקות בכל הסנפה או טעימה. עשבי תיבול טריים, תות שדה צעיר, חומציות טובה, מעט עץ בקצוות.

תמורה לכסף (VFM): 

תמורה נפלאה למחיר

ציון: 

90

מחיר: 

75

 ש״ח

ag bikorot bazelet logo

יקב 

בזלת הגולן
מגמה 2018
בלנד של 75% קברנה סוביניון ו- 25% מרלו. משום מה הייתי בטוח שאקבל משהו צעיר ותוקפני, אבל בפה היין די ריבתי מאוד מפתיעה ההתבגרות המהירה שלו.

תמורה לכסף (VFM): 

בהתחשב במצבו - לא. גג 80 שקלים

ציון: 

89

מחיר: 

94

 ש״ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר