ביקור ביקב טפרברג 1870: משולש ההצלחה וסייעתא דשמייא

ביקב מאמינים כי המשולש המאוד חשוב על כל צלעותיו – כורם מקצועי, זן ענבים איכותי ואקלים מתאים – הוא הערובה לאיכות. וגם הרבה סייעתא דה שמייא עם חזון השם דגש, שלא היה בעבר, על איכות

היו לי לפני מסםר ימים הזכות והעונג להצטרף ולהיות אורחה של קבוצת מתעניינים בכירה בייתכנות של שיתוף פעולה מסחרי עתידי עם יקב טפרברג.

העניין שגילתה הקבוצה בא לה על שום יינות היקב, שלדברי חבריה לאחרונה יצא שמעם למרחוק. פורטפוליו יינות יקב טפרברג 1870, עובדת היות היקב כשר, ועבודת שיווק הרבה יותר מאשר טובה אותה עושה עינת ענבר, מנהלת השיווק של היקב – כל אלה חיברו בין אנשי הקבוצה לאנשי היקב במפגש חביב וידידותי, לא מחייב ולא מעונב, שכלל סיור ביקב על מתקניו וחדר החביות החדש (בפעם האחרונה הייתי ביקב בשנת 2007) עם שלמה (שיקי) ראוכברגר, היינן הראשי של היקב; שיחה עם הבעלים והמנכ"ל מוטי טפרברג – דור רביעי למשפחת טפרברג שייצרה יין עוד משנת 1870; ואירוח לצד כיבוד קל ומתאים לטעימת יינות היקב.

יקב טפרברג נמצא במשכנו החדש מול קיבוץ צרעה מאז 2006. שיקי אומר כי יש לכך מספר סיבות: "הראשונה בהן היא הקרבה לכרמים. אנחנו נמצאים כיום כמעט בלב הכרמים. היקב קולט בעונה בממוצע כ- 5,500 טון ענבים, כשעיקר הענבים הם מהרי יהודה. סובבים אותנו צרעה, דיר-רפעת, עמק האלה, הרי יהודה, נחל איילון, ברדיוס של כחצי שעה מהיקב אנו נמצאים קרוב ל-60% מכלל הענבים שלנו, יש ליקב ענבים גם באזורים יותר רחוקים, גם בגליל העליון גם בגליל התחתון, גם בשרונה, בשומרון ובשילה".
בעוד שיקי מדבר, מלווה את הקבוצה ומפקח משגיח הכשרות, השומר לבל חלילה ייגע מישהו בחבית או במיכל, או חס וחלילה ייכנס להיכן שאסור מטעמי כשרות מוקפדת.

מספר לנו מוטי טפרברג: "יין הוא דבר טוב שמאחוריו ולפניו תרבות מאוד טובה, ועל יין אפשר לשבת ולדבר שעות. בתחילת הדרך חשבתי להתעסק בנושא השיווקי והכמותי במקום להתעסק באיכותי, ביותר ווליום וברווחיות נמוכה, ובסדר הדברים הזה לכבוש את השוק. 
בהמשך הבנתי שככה לא פועלים, ועשינו שינוי בחשיבה, ובכלל בתפיסת העולם; ואני מזכיר שזו הייתה תקופה בה היקב קלט בין 100 ל- 200 טון ענבים, ולא כמו היום: למעלה מ- 5,500 טון לעונה.

אז התחלתי לעבוד על הסוגיה הזו. זו הייתה התחלה של כלים חדשים ושל כרמים חדשים. ואז הבנו שאנחנו צריכים גם אנשי מקצוע לצדנו, שילוו אותנו לכל אורך הדרך, ואז גם היה הדיאלוג הראשון שלי עם שיקי ראוכברגר.
בתחילה עבדנו עם ששון בן אהרון, כיום יינן ראשי ביקבי בנימינה, ואז גם החל המשא ומתן מול שיקי. הצעתי לו הצעה שהוא לא יכול היה לסרב לה, ולשמחתי גם שיקי בעיניו ובראייתו יכול היה לזהות חזון ועשייה. כי אם אתה לא רואה חזון ועתיד, אין לך מה לחפש בעשייה של יין. כי הכול כאן הוא לטווח ארוך של 5-10-15 שנה.

ובאמת ב- 2006 התחלנו את הבנייה, והשוני כאן והבידול מהרבה יקבים בארץ נמצא במה שראיתי באוסטרליה. ישבתי שם בסטלנבוש עשרה ימים, ונפקחו לי העיניים – איך זה להיות יקב בתוך הכרמים. ולשמחתי, בזכות היושב במרומים יש לי כאן שכן בצרעה בשם לז, שגם הוא ראה את הפוטנציאל, ואנחנו איך שהוא התחברנו, והמינהל רצה להחליף שטחים חקלאיים בשטחי תעשייה, וככה קיבלנו את השטח ועם הרבה סייעתא דה שמייא.

לא יכול להיות שיבוא אדם ויגיד: אני רציתי, אני עשיתי. אני מאמין שיש כאן יד מכוונת ומדריכה, שבעצם תופרת את הדברים, ואנחנו באיזה שהוא מקום שחקנים על המגרש הזה. ככה אני מרגיש. גם העובדים ביקב יודעים שככה אני מרגיש: שאנחנו פה בהכוונה.
אנחנו עושים ביקב המון פעילות. אומרים: תעשה לפתחו של מחט – יעשה לך לפתחו של עולם. ככה העסק עובד, וברוך השם אנחנו גדלים, והייעוד של היקב גם להגיע לסדרות גבוהות יותר מהרזרב שלנו, ליינות סופר רזרב.

נטענו כרמים באזור צובה. זה איזור שענביו מאוד איכותיים. כמובן גם באזור שילה ובאזור קדש. אנחנו מצפים שבסביבות 2014 נצא עם היינות מהסדרה הכי גבוהה. בסיכומו של דבר, זה משתלב גם עם ההשקעה ביקב, ובמיכון ובציוד הכי חדיש והכי מתקדם, ובחביות איכותיות, ובהרבה הקשבה והבנה והכוונה מלמעלה.
יש כאן מיכלים שנעשו ע"י ייננים, ולא מיכלים של מהנדסים. אני מקווה שעם החזון שלנו נצליח להביא את האיכויות הכי גבוהות שאנו יכולים לצרכן הסופי".

טרה סוביניון בלאן 2008
פתחנו את הטעימה בהפתעה שהיא זכות ראשונים: להיחשף ליין הלבן הראשון שיוצא בסדרת טרה של טפרברג. זהו יין שטרם הפך למסחרי, יין לבן יבש שנמצא בימים אלה בשלבים האחרונים, לרבות תוויות חדשות שעל מיתוגן, עיצובן והגהתן האחרונה עובדים בימים אלה. וראוי לציין שמשהו בשם הזה "טפרברג 1870" מביא עמו איזה ניחוח של חו"ל.

לאחרונה, גם בזכות העדנה והחדירה המסיבית של יינות לבנים לשוק הישראלי מצד חלק גדול מהיקבים, והקיץ הישראלי החם, יש פופולריות הולכת וגדלה ליינות הלבנים ככלל, ולסוביניון בלאן בפרט.
העולם החם ממילא, וההולך ומשתגע ונעשה עוד יותר חם, מתאים לשתיית יינות לבנים רעננים.

נסו לדמות את עצמכם, חישבו לרגע מהצד של הענב, ונסו להיכנס אסוציאטיבית לתוכו. זה האחרון תלוי על הגפן באוגוסט הלוהט, חם לו והוא אינו יכול לברוח למזגן. ולכן, בכדי שענבים יהיו איכותיים רצוי שלא יצטרכו להיות יותר מדי בשמש.
רוצה לומר שזן של ענבים שמתעורר מאוחר ומבשיל מוקדם, בעצם שיחק אותה. וזה מה שקורה עם הסוביניון בלאן שמביא עמו ארומות פרי רעננות, המשלבות לימון ואשכולית וריחות עשבוניים, כשבפה ועד לסיום הארוך מלווה נימה מהנה, מפתיעה ומתקתקה.

ליין גוף מלא ועשיר. הענבים ליין מגיעים מכרם של סוביניון בלאן מאזור שילה, על תוואי נחל שילה באזור גבוה יחסית של כ- 700 מטרים, עם שינויי טמפרטורות בין היום ללילה.
מאיפה מגיעה המתיקות לסוביניון בלאן היבש הזה? ובכן, כ- 15% מהענבים שהו למשך כחודשיים בחביות שהעניקו ליין תוספת של שומניות ורכות, וגם גוף ומבנה, ולפיכך הסוביניון בלאן רענן ופריך ומתחנף. תענוג של יין. והאמינו לי שיש לכם למה לצפות.

סנג'ובזה טפרברג סילבר 2007
מספר על היין שיקי ראוכברגר היינן: "היין הפתיע את אנשי היקב, בפתיחותו של השוק הישראלי לטעום ולהתנסות במשהו שונה מהמרלו והקברנה הכול כך מוכרים. הכרם נטוע בעמק איילון, והכורם שמעון בצר, שאנשי היקב מלאי הערכה ופרגון לפועלו ולהשקעתו בכרמים, מביא עמו את הניסיון הידע והחוכמה בבצירה של ענבי איכות. 

אתה יכול להיות באזור שענביו אינם ענבי פרימיום, אבל בעבודה מאוד מדוקדקת של כורם מקצועי, בליווי ובהנחיה נכונה, אפשר, כך מסתבר, להגיע לאיכויות שלפעמים יהיו גבוהות יותר מאשר באזורים טובים יותר עם כורם שלא אוהב את מה שהוא עושה. לפיכך, המשולש המאוד חשוב על כל צלעותיו – כורם מקצועי, זן ענבים איכותי ואקלים מתאים – הוא הערובה לאיכות.

סנג'ובזה הוא זן הענבים הנטוע ביותר באיטליה. כאשר הכרם ניטע, והוחלט כי ביקב הולכים לייצר יין סנג'ובזה, היה ברור כי נדרשת תוכנית עבודה, שכן אי אפשר לבוא ולגדל זן, לתת לו להגיע למלוא מרצו, ואחר כך להשאיר מקום למזל ולקוות שהאיכויות יהיו טובות. כי צריך להבין את הזן ולהבין מה הולכים לעשות איתו".
היין שטעמתי הביא עמו פרחוניות, טעמי פרי רעננים ומאוזנים, דובדבן כהה ושזיף עם גוף בינוני.

טפרברג מלבק טרה 2007
עשוי 100% ענבי מלבק. באף פירות יער שחורים, נימה קלויה ופרחונית, נגיעות וניל ועץ אלון. גוף בינוני-מלא, טאנינים קטיפתיים. יין רך, עגול ונעים. הסיומת ארוכה, מתובלנת משהו, עם רמזים לשוקולד.

טפרברג מרלו טרה 2006
את המרלו אהבתי הכי פחות מיינות הטעימה. באף פרי יער שחור. היין מאוזן. נגיעות עץ אלון ונימה קלויה ומעושנת, תבלינים, עשבוניות ירקרקה משהו, ושוקולד.

טפרברג קברנה סוביניון רזרב עמק האלה 2006
זהו יין הרזרב של טפרברג. יין עם מבנה וגוף ונוכחות פרי עשיר. יין אלגנטי עם עומק. באף ציפורן וקפה ושזיף, פרי יער אדום ושחור, ונגיעות עץ אלון עם רמז לווניל. הסיומת ארוכה, מושכת ומהנה.

Late Harvest ריזלינג לבן – בציר מאוחר טפרברג סילבר 2007
כך כתבתי על היין מבציר 2006, עת התאהבתי בו לראשונה: צבע היין זהוב וצלול. ליין ארומות של פירות טרופיים, אפרסק, וניל ועץ אלון עשיר. בפה היין רענן, מאוזן, בעל גוף בינוני עד מלא, עם סיומת מתוקה ועשירה.
ה- 2007 שהוגש לנו מקורר וצונן, עורר קריאות של התלהבות מהסובבים, והיווה סוכרייה מענגת לקינוח, וסיום מהנה למפגש שובר שגרת אמצע השבוע.

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר