ביקור נוסף בברלין – העיר מרובת השכבות

זה ביקור רביעי של רעייתו של דני גליל וביקור שלישי שלו בברלין בשלוש השנים האחרונות, והעיניים אינן כלות. ממסויג טוטאלי, שהדיר רגליו מאחת המצבות הגדולות להיסטוריה של עמנו, הוא הפך לחובב מושבע של העיר

לאחרונה חזרנו מברלין הצוננת אך מחממת הלב, עמוסי חוויות וחיוכים.
זה ביקור רביעי של אשתי בברלין, וביקור שלישי שלי בשלוש השנים האחרונות, והעיניים אינן כלות.
ממסויג טוטאלי, שהדיר רגליו מאחת המצבות הגדולות להיסטוריה של עמנו, הפכתי לחובב מושבע של העיר מרובת השכבות הזו.

אתרים בביקור:
הטופוגרפיה של הטרור 
תערוכה מרשימה שהייתה עד ראשית 2011 תחת כיפת השמיים, וזכתה כעת למשכן תחת קורת גג באותו המתחם בו שכנה קודם לכן, לא רחוק מצ'ק פוינט צ'ארלי; צמודה לקטע החומה הדרומי שעדיין עומד על תילו.
התערוכה המעמיקה והמרתקת מתארת בעיקר את פרק הזמן בו השתלטה המפלגה הנאצית על השלטון בגרמניה באמצעות טרור כלפי יריבים פוליטיים (הקומוניסטים והסוציאליסטים בעיקר), מראשית 1933 עד אמצע 1934. זו הזדמנות מצוינת לראות פרספקטיבה שונה, כיצד הצד המקרבן מציג את עצמו. ממליץ בחום. כניסה חינם.

The story of Berlin
מוזיאון ששמענו עליו רק עכשיו בביקורנו הנוכחי. נמצא בקודאם 207-208.
שלל מוצגים שאף לא אחד מהם אותנטי, ויחד עם זאת חדרי התצוגה מרתקים, מעוררי עניין ומעבירים את סיפורה ההיסטורי של ברלין באופן אינטליגנטי ומרשים. בצמוד לבנין נמצא במרתף הבונקר האנטי אטומי שנבנה בברלין בשיאה של המלחמה הקרה בראשית שנות ה-70.
בכל שעתיים עגולות יוצא מהמוזיאון סיור מודרך בבונקר שנבנה עבור כ-3200 איש. מעניין לראות שמתחת לאחד הרחובות הסואנים ביותר בברלין שוכן לו תפלץ בטון שומם כזה.
10 אירו לאדם.

סיורים רגליים בברלין עם חברת INSIDER TOURS בעברית
חזרנו שוב על אחד הסיורים שערכנו בעבר עם חברה זו עם מדריך בשם גיל ברנר, והפעם עם מדריכה בשם שלומית. רצינו לחוות שוב את הסיור מנקודת מבט של מדריך אחר. הדרכתה הייתה טובה מאוד ,והיא ריתקה אותנו להסבריה, על אף שהכרנו את מרביתם.
גם הסיור של "ברלין היהודית" מאוד מומלץ. בתקופת הקיץ יעלה כ-12 אירו לאדם. מהראשון לנובמבר הסיורים יוצאים על פי ביקוש ומחירם כ- 15 אירו לאדם.

העיר דרזדן
העיר, שהופצצה עד היסוד בסיומה של מלה"ע ה-2 ונמצאת בתנופת שיקום מרשימה, נמצאת מרחק שעתיים נסיעה ברכבת מדרום לברלין.
היינו שם מ- 9:00 עד 19:00. עיר מקסימה על גדות נהר האלבה. שווה את הנסיעה והסיור בעיר העתיקה והחדשה, על אתריה המרובים והיפים.

מוזיאונים בברלין
אי המוזיאונים, על חמשת המוזיאונים שבו, מדהים, בעיקר הפרגמון. מי שירחיק מספר צעדים משם למוזיאון ההיסטורי וירצה להעמיק את היכרותו עם ההיסטוריה הגרמנית, יכול לשהות שם בשקט יומיים.

קפה ואוכל
מי שמחפש קפה טוב, עשוי למצוא כמה מקומות טובים מאוד. לא להיכנס לסטארבקס.
יש קפה נהדר בשתי רשתות: אחת נקראת CARAS והשנייה KAFE EINSTEIN.
שימו לב שהמילה קפה נכתבת ב-K ולא ב-C. המחיר .2.5 אירו לקפוצ'ינו קטן.
יש גם קפה אינשטיין בשדרת האונטר דן לינדן, אם איני טועה במספר 5 על פינת וילהלם שטראסה. זו כבר מסעדה, ומעדות ממקור ראשון, השניצל הווינאי שלהם פשוט פנטסטי. עולה 18.50 אירו, וזהירות: אם אתם לא ממש גוועים ברעב, הזמינו מנה לשניים. זה מקובל שם ותקבלו שתי צלחות. גם הקפה שלהם הינו מהמשובחים בעיר.

בית הכל בו KA DE WE
בקומה 6 של הכל בו הממוקם ממש במרכז העיר ברחוב קורפורסטנדאם (קודאם בקיצור) המפורסם, יאבד כל חובב אוכל מושבע את הידיים והרגליים. גן עדן עלי אדמות. זו נשמעת כמו סתירה, אבל איכות האוכל שם (בניגוד להרודס בלונדון), היא שמיימית. מדברים רבות על המחירים הגבוהים שם, אך בינינו, אם תזמינו כמונו מנת מרק בוייאבז לאדם אחד – זו שעולה 18 אירו – ותחלקו אותה בין שניים, תגלו שאתם לא מסוגלים לאכול דבר בשלוש השעות הקרובות. מנה קלאסית המורכבת מדגים, ביניהם דג הרסקס המסורתי ושרימפס. הכל טרי באופן חריג. אנחנו חלקנו גם כוס שבלי חביבה שעלתה 4.40 אירו והשלימה את החגיגה.
מי שרוצה רק אוכל גרמני מסורתי, בשונה מקומה 6 שמיועדת לאוכל בינלאומי, יצטרך לעלות לקומה 7.

גורמה
המסעדה של טים ראו שף טים ראו
המסעדה נמצאת ברחוב רודי דויטשקה RUDI DUTSCHKE מספר 26 בהמשך לרחוב יגר ףממש בקרבת מקום לצ'ק פוינט צ'ארלי.
לפני כשנה אכלנו במסעדה זו במשכנה הקודם בחלקו האחורי של מלון ADLON, ואז היא נקראה MA.
אותה הגברת בשינוי שם וכתובת. הרמה היא בשמיים. ריכוז טעמים והרכבות הרמוניות, כשהמילה מינימליזם כל כך מדויקת לתיאור הכישרון יוצא הדופן של השף, ועם זאת כל כך צרה מלהכיל את העולם ומלואו שמונח בצלחת.
למעט כיסוני הדים סם אין אצל טים ראו פחמימות. אין לחם. אין אורז. אין תפוחי אדמה. יש ירקות, חלבונים וקציפות וצירים עשירים שמחברים ביניהם.
זו פעם שנייה שהייתי אצלו בארוחת צהרים. את החיוך לא ניתן למחות במשך כל הארוחה וגם יומיים אחר כך.
ניתן להזמין רק שתי מנות ב-28 אירו, שלוש ב- 38, ארבע ב- 48 אירו, וחמש ב- 58 אירו. ישנן כמה מנות שיצריכו תוספת תשלום של 12 אירו, כמו ברווז פקין שאותו הזמנתי. אסור לוותר על לפחות אחת משלוש מנות הדים סם. ישנה גם מנה עם שם מצחיק – 'בודהא קופץ מעל החומה, והיא מעולה.
אין לי מושג כמה עלה היין, כי המארחים שלי לא רצו שאדע. תפריט היין מורכב מכ- 800 תוויות יין, וניתן למצוא שם גם דברים חריגים כמו שירז סנט ג'קובי של דצקי מברוסה, ו- JMK של קלסקי – יין שירז מחוזק בסגנון פורט.
שורה תחתונה – מומלץ מומלץ מומלץ.

LULA
בית קפה שמגדיר עצמו דלי דה לוקס. גילוי נאות: בעלת בית הקפה, שרה, היא אחות של בת הזוג של נילס, בנם של המארחים שלנו בברלין. כל זה אינו גורע מהעובדה שמדובר בפנינה של ממש. ההקפדה על הפרטים (קפה יוצא דופן באיכותו, דינמיות בתפריט, ויצירתיות שרק מעלה את הרמה), והשאיפה למצוינות בכל ההיבטים של עבודתם; הופכת את רוברט ושרה לאות ומופת כיצד להרים עסק ולמצב אותו כך שיינשא מעל רבים שמתיימרים להיות כמותו.
כל דבר שיוצא ממטבח הקפה הזה נושא חותם של איכות. הם תמיד יחפשו וגם ימצאו ספק קטן מחוצות ברלין, שיביא להם גבינה מיוחדת מספרד שאין לאחרים. לעוגות שלהם תמיד יהיה טוויסט שיגרום לטועם אותן לפקוח עיניים בהשתאות.
המקום נמצא ב- HEDWIG 1 באיזור פרידנאו ליד שונברג.
למזדמנים לאזור, שווה להשקיע ולחוות.

ביי ביי פראנקוצ'י  וצ'או
בעבר המלצתי על פראנקוצ'י האיטלקית במיקומה הקודם, ברחוב הקודאם. הפעם חווינו שם נפילה קולוסאלית. מרק מינסטרונה תפל, פיצה קרה ופסטה ריגאטוני ששחתה בשמנת מחוממת שאפילו לא צמצמו אותה במעט. גועל נפש. ורק הרעב, התקווה והקור שבחוץ החזיקו אותנו בפנים עד הסוף המר.
מסעדת צ'או ששכנה בצידו השני של הקודאם והייתה שייכת לאותם הבעלים, סגרה שעריה.

ג'אז
ברלין משופעת במועדוני ג'אז. אחד הטובים שבהם הינו ה-A-TRANE הממוקם בקצה רחוב בלייב שטראסה בפנייה אליו מרחוב KANT. חווינו שם שתי הופעות וג'אם סשן במהלך ביקורינו בעיר. אווירה נעימה ובדרך כלל רמת האמנים גבוהה. שווה לבדוק בגוגל מה תכנית המופעים ולהחליט אם מתאים.
הג'אם סשן בו השתתפנו בביקורנו האחרון היה בשעה אחת אחר חצות, והיה מעולה וללא תשלום כמובן. ההופעות עצמן עולות כסף.

חנות יין
יש שלושה סניפים של חנות בשם Wein & Vinos. אחד מהם ברחוב ווסטפאלישה. החנות מתמחה ביינות ספרד ההיצע רחב ומגוון והמחירים סבירים. לדוגמא, בקבוק אליון 2006 עולה 59 אירו.
באותו הרחוב, במרחק כ- 100 מטר, יש חנות אחרת הנקראת 'סומלייה' והיא מחזיקה רק יינות צרפתיים. בין שתי החנויות האלה נמצא אטליז מעדנייה שבעליו זוכה במדליות זהב על הנקניקיות המעולות שהוא מוציא תחת ידיו. טעמתי מהן, והן אכן נפלאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר