בישול ירוק? יש דבר כזה

המודעות והדאגה לאיכות הסביבה חודרת לכל תחום בחיינו, ולאחרונה היא הגיעה גם למטבח. חברות בינלאומיות לא מעטות החלו לשים דגש לא רק על הבריאות בבישול, אלא גם על תרומתו לסביבה. קבלו את הטכנולוגיות והטכניקות האחרונות שישמרו את המטבח שלכם אקולוגי, ירוק וטרנדי

מספר רב של טכניקות וטכנולוגיות סביבתיות חודרות לאחרונה אל מטבחי ישראל, כחלק מהמודעות העולמית לאיכות הסביבה. למרות שמספר חברות בינלאומיות כבר החלו לייצר כלי מטבח אקולוגיים.
בין החלוצות גם חברת 'ברגהוף' הבלגית, אשר כליה תוכננו כך שיהיו ידידותיים לסביבה בצורה מקסימלית.

כיום צורכת משפחה ישראלית ממוצעת בין 2 ל-8 קילוואט חשמל לחודש לצורכי בישול, זאת על פי נתוני חברת החשמל. גם עלויות הבישול בגז אינן מבוטלות, אם כי נמוכות במידה מסוימת מהבישול החשמלי. ברגהוף הכניסה בשנים האחרונות בכליה מספר רב של טכניקות וטכנולוגיות אשר מאפשרות למבשלים לקצר את זמני הבישול במחצית, ולחסוך כ-50% מתצרוכת האנרגיה הביתית המיועדת לבישול. כאמור, 'ברגהוף' איננה היחידה בעלת המודעות הסביבתית מבין החברות המשווקות כלי מטבח בישראל.

כיצד בוחרים כלים ידידותיים לסביבה?
אם יש לכם מודעות סביבתית, שווה לכם לבדוק היטב לא רק את תג המחיר של כלי המטבח, אלא גם את תג המחיר הסביבתי שיש לאותם כלים אותם אתם מבקשים לרכוש.
החסכון באנרגיה הוא מרכיב חשוב ועיקרי בבישול הסביבתי, אך לא רק הוא. גם שימוש במקורות מזון ואנרגיה שאינם גורמים נזק לסביבה מובאים בחשבון בבישול הירוק. הנה מספר מרכיבים סביבתיים ששווה לבדוק לפני שקונים סיר, מחבת, כיריים, ואפילו מטבח שלם:

לכל סיר יש מכסה – הבישול בסיר עם מכסה מזרז את קצב הבישול, ומפחית את כמות האנרגיה הנצרכת. זה יודע כל בשלן מתחיל, אך מעטים יודעים כי השימוש במכסה יעיל, אשר לא מאפשר לאדים לחמוק מהסיר, עשוי להפחית את כמות האנרגיה ב-,70% בעוד ששימוש במכסה הסיר כך שיכסה 3/4 מפתח הסיר מאפשר חיסכון של 30% אנרגיה בלבד. על כן שווה לבדוק את יעילות המכסה, התאמתו לסיר, ובבישול להקפיד להנמיך את האש כאשר המכסה מונח על פתח הסיר.

תחתיות מונעות הידבקות = חסכון באנרגיה – כל פתיחה של המכסה על מנת לבדוק את התבשיל ולערבבו, מבזבזת אנרגיה רבה, ועל כן מאד מומלץ לעבוד עם כלים אשר מונעים הידבקות של התבשיל לקרקעית ולדפנות הלוהטות, ושאינם מצריכים השגחה צמודה וערבוב מתמיד. טיפ נוסף בהקשר זה: קיימים סירים אשר מצוידים במד-חום על המכסה, היכולים לתת אינדיקציה למידת הטמפרטורה של התבשיל. אם הסיר בעל מד החום מצויד בדפנות ובתחתית המונעות הידבקות, הדבר יכול לאפשר לבשלן להימנע מלפתוח את מכסה הסיר לכל אורך הבישול, ובכך לחסוך זמן ואנרגיה רבים.

מוליכות חום גבוהה – אחד המרכיבים האחראים על החיסכון הרב ביותר בתצרוכת האנרגיה במטבח, הוא מוליכות החום של הסיר, המחבת או התבנית. ככל שמוליכות החום גבוהה ומהירה יותר, כך מתקצר תהליך הבישול, ואנרגיה רבה נחסכת. החומרים בעלי מוליכות החום הטובה ביותר הם טיטניום ואלומיניום. שווה לבדוק אם הסיר אותו בחרתם עשוי מאחת מהמתכות הללו במנגנון ההתלהטות שלו. בברגהוף, למשל, קיים שילוב של אלומיניום בכל הסירים והמחבתות תוצרת החברה.

בישול על אש כבויה – זה נשמע כמו בדיחה, אבל הטכניקה קיימת גם קיימת, וקוראים לה 'ניצול חום שיורי'. כל מתכת מעבירה חום ואוגרת חום. טכנולוגיות מתקדמות ופטנטים בתחום כלי המטבח, הובילו מספר חברות לייצר כלים אשר מנצלים את החום הרב הנאגר בתחתית הכלי, על מנת להשתמש בו בחלק האחרון של הבישול. בברגהוף, למשל, פיתחו תחתית מתוחכמת בעלת 6 שכבות העשויה מנחושת, אלומיניום, נירוסטה ומתכות נוספות, המאפשרת לבשל בחום שיורי כ-10 דקות ויותר. התחתית היעילה הזו רשומה כפטנט עולמי וקיימת רק בכלי ברגהוף.

תחתית שטוחה ורב שכבתית – אחד המרכיבים המייחדים סירים ומחבתות איכותיים, הנו תחתית שטוחה ורב שכבתית. יש לזכור כי קיימת התנהגות טיפוסית לכל חומר המתחמם לטמפרטורות גבוהות. כאשר תחתית הסיר החיצונית באה במגע עם מקור חום לא אחיד, אשר מחמם רק מקטע מסוים על פניה, הדבר עלול לגרום להתעוותות פני המתכת ממנה עשוי הסיר. עיוות זה גורם בסירים לא איכותיים להתחממות חלק מסוים בתחתית הכלי, ולהשארת חלקים אחרים קרים יחסית.
עיוות זה גורם גם לניצולת אנרגיה נמוכה בהרבה, ולמעשה תהליך הבישול נמשך בכלים לא איכותיים זמן ממושך הרבה יותר. לעומת זאת, תחתית רב שכבתית מסייעת לסיר שלא להתעוות ולהישאר בעל תחתית חיצונית ישרה כלפי מקור החום – ובכך להגביר למקסימום את ניצולת האנרגיה. כמו כן, תחתית רב שכבתית מאפשרת פיזור מושכל של החום באופן שווה אל קרקעית הכלי הפנימית, ואל דפנות הכלי. כך, למש,ל בבישול בתחתית הרב שכבתית של ברגהוף מתאפשרת הולכה מהירה של חום הנעשית באופן מפתיע בעזרת אש נמוכה – דבר התורם אף הוא להפחתת השימוש באנרגיה.

בברגהוף ישראל חישבו ומצאו כי השימוש בתחתית 6 השכבות של החברה עשויה לחסוך למשפחה ישראלית ממוצעת המבשלת באנרגיה חשמלית כ-2,700 ₪ בשנה. בבישול בגז הוצאה זו אמנם פוחתת במידה מסויימת, אך גם כאן צפויה משפחה המבשלת בכלי בישול איכותיים לרשום חיסכון משמעותי.

הפתרון הירוק – סיר לחץ – מסתבר שהשימוש בסירי הלחץ, שהיה רווח במטבחים של שנות ה-60 וה-70 – חוזר ובגדול. הפעם עוברים כל סירי הלחץ המיובאים לישראל בדיקות תקן מחמירות, הם עשויים בטכנולוגיה וחומרים עדיפים בהרבה על פני אלה מהמאה הקודמת, ומצוידים במנגנוני שחרור לחצים בטיחותיים. כתוצאה מכך הפך סיר הלחץ לפריט חובה במטבחם של בשלנים רבים, ובשלנים אקולוגיים במיוחד. סיר הלחץ מאפשר בישול מהיר בהרבה מסיר רגיל, ומפחית בכמחצית את תצרוכת האנרגיה ואת זמן הבישול. הסירים בערכת סירי הלחץ של ברגהוף, למשל, מצוידים בתחתית רב שכבתית המגדילה את האפשרות של בישול מהיר בצורה משמעותית – עד כדי כך שהבישול בהם מהיר פי ארבעה מבישול בסיר רגיל. הערכה מכילה שני סירים בנפח של 3 ליטר ו-7 ליטר, מכסה רגיל אחד, ומכסה לחץ אחד. המכסים המתאימים לשני הסירים. הדבר חוסך זמן ואנרגיה מפני שניתן להתאים כמות המזון למידתו של סיר ולחסוך במספר הבישולים. כמו כן, הערכה מאפשרת להשתמש בכל אחד מהסירים כסיר רגיל.

חומרים בטיחותיים – איכות סביבה נמדדת לא רק בתצרוכת אנרגיה, אלא גם במניעת פליטת רעלנים בתהליך הבישול. חומרים רבים מנדפים כימיקלים שידידותם לבריאות בני אדם ובעלי חיים, מפוקפקת. ברכישת מחבתות וסירים עם ציפוי נוגד הידבקות, מומלץ מאד לרכוש כלים בחנויות אמינות ומוכרות. בררישת כלים אלה יש לשאול את המוכר את דעתו על איכות הציפוי, ועל אחריות היצרן לשלמות הציפוי. כאשר החברה היצרנית מוכנה להעניק אחריות ארוכה על המוצר, זו אינדיקציה טובה לדעת כי הציפוי אכן איכותי ואמין. כמו כן, שווה לשאול את המוכר על התקנים בהם עמד הכלי. כלי בישול אשר עמדו בתקנים בינלאומיים לחומרים, כמו התקן האירופי לכלי מטבח, עוברים מבחני פליטת כימיקלים קפדניים, עשויים להיות בטוחים לשימוש בהרבה מאשר כלים אלמוניים ולא ממותגים.

מותק, הבשר התכווץ – בישול שאיננו איכותי עלול לגרום לאבדן נוזלים, מינרלים, ויטמינים ומרכיבים טבעיים חיוניים נוספים. הדבר בולט במיוחד בטיפול בבשרים, שם נוטה נתח בשר להיכנס לבישול במשקל ובנפח אחד, ולצאת ממנו במשקל ונפח פחותים בהרבה. בישול איכותי עשוי לשמר את הערכים התזונתיים של התבשיל, לשמור על נפחו ומשקלו, ולחסוך בבשר – פשוטו כמשמעו.

בחברת ברגהוף ישראל ערכו השוואה בין בישול רגיל לבישול איכותי השומר על מרכיבי המזון. מסתבר כי על מנת להגיש לסועדים 400 ק"ג בשר מוכן, יש לבשל 500 ק"ג בשיטות בישול לא מתקדמות. בסירים איכותיים עשוי החיסכון להגיע לכדי 25%, ועל כן, אם משפחה מוציאה בחודש כ-1,000 ₪ על בשר, בבישול איכותי עשויה המשפחה ליהנות מחיסכון של כ-250 ₪ לחודש. מדובר ב-3,000 ₪ חיסכון שנתי למשפחה, וזאת עוד לפני שמחשבים את הערך הכלכלי של תזונה איכותית.

לחזור לבישול מרכיבי יסוד – הבישול המהיר בכלים איכותיים יכול לעודד משפחות רבות לחזור ולבשל מזון מחומרי הגלם עצמם, ולא להתפתות למזונות מוכנים מהסופרמרקט, הדורשים חימום בלבד. מזונות מעובדים אלה, לא רק שאינם בריאים, אלא גם גודשים את פח האשפה באריזות פלסטיק וקרטון שלא ניתנות למיחזור, ועלולות לזהם את הסביבה לשנים ארוכות.

בישול באינדוקציה – לא רק כלי הבישול תורמים לחיסכון באנרגיה ולעלייה בבטיחות. גם הבישול באינדוקציה, שיטת בישול חדשנית ובטיחותית, עשוי לחסוך באנרגיה ולהוות פתרון טוב לשוחרי הסביבה. האינדוקציה היא שיטה אשר פותחה על מנת להגביר את הבטיחות במטבח. הכיריים אינן מחממות דבר שאיננו עשוי ממתכת טהורה. כך יכולים גם ילדים להניח את ידם על הכיריים ולא להיכוות. בישראל משווקים הכיריים איכותיות אלו על ידי היצרניות 'סימנס – בוש' ו'קריסטל'. הטכניקה של האינדוקציה גם חוסכת אנרגיה רבה. הכיריים מזהים כלי ממתכת טהורה, והופכים אותו למחולל החום ולמקור החום עצמו על ידי הקרנה של אנרגיה אלקטרו-מגנטית (להבדיל מסירים המתחממים מחומן של כיריים רגילות).
הפיכת הסיר עצמו ללוהט חוסכת למעשה את האנרגיה האובדת על ידי חימום של תחתית הכלי בלבד. אך לא כל כלי המטבח המשווקים בישראל מתאימים לשיטת הבישול הבטיחותית והייחודית הזו. גם אם הכיריים שלכם עדיין פועלות על גז או חשמל, מומלץ לשאול את המוכר האם כלים אלה מותאמים לבישול באינדוקציה, מפני שאם תהיו מעוניינים לעבור לטכניקה החדשה, תיאלצו לרכוש את כל כלי הבישול מחדש, וכשמדובר בכלים איכותיים וסביבתיים, מדובר לעיתים בהוצאה כספית לא מבוטלת.


פרטים נוספים על מוצרי ברגהוף ניתן למצוא באתר החברה www.berghoff.org.il ובכל חנויות הרשת:
אשדוד – רח' משה אבן עזרא 23, טל': 08-8543766
ירושלים – יד חרוצים 18, קניון אחים ישראל, טל': 02-6731171
ראשל"צ – רח' רוטשילד 83 ,טל: 03-9643649
ת"א – רח' אבן גבירול 71 קניון גן העיר חנות מ'ס 55 טל: 03-5277585
אילת – רח' הדייג 1, פרק התעשייה טל': 08-6331264

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר