בלאק טוליפ 2005: כי תווית שמים על יין ולא על אנשים

אירוע חנוכת יין בלאק טוליפ התקיים תוך כדי הלחימה בעזה, וזאת אחרי התלבטויות רבות. הגורם להחלטה היה ההיבט החברתי: עיצוב תווית היין ע"י אמן מאגודת אקי"ם, וערב מיוחד להוקרת החריגים בחברה

לפני חודשים לא רבים טיפסתי במעלה הגבעה בואכה הדרך המובילה אל כפר תקווה, ביתו של יקב טוליפ. השמועה על יין דגל פרימיום חדש של היקב המכונה בלאק טוליפ (טוליפ שחור) כבר הסתובבה שבועות רבים בברנז'ה של חובבי היין. למזלי פגשתי ביקב גם את רועי יצחקי וגם את היינן תמיר ארצי, יושבים טרודים במשרדי הנהלת היקב לצד פקידות ההנהלה, ומתחבטים איזה מהציורים של ילדי אקי"ם יהיה הציור הנבחר שיתאים הכי הרבה ליין הדגל; תווית שתחביא בתוכה יצירתיות וצבע וחזון והדרת כבוד ובולטות ונוכחות, ואפילו נגיעות של זהב המסמל יוקרה והוד. והאמינו לי שכמות הציורים הצבעים הדוגמאות והמוטיבים שילדי אקי"ם העלו על דפי הנייר גרמו לבעיה של ממש בבחירת ציור שיהיה יותר יפה ויותר נוכח מחבריו, בעוד האחרים כל כך יפים שבא לך לבכות.

הציור הזוכה שנבחר לבסוף לעטר את בקבוק הבלאק טוליפ הינו היצירה "גיאומטרי צבעוני" של האמן חבר עמותת אקים דוד אשכנזי, שנמכר ממוסגר ב- 500 שקלים בבית הנפלא של חובב יין מושבע ואיש יקר, בני יפהר, בקומה ה- 64 – לא פחות, של מגדל משה אביב ברמת-גן.
מול נוף עוצר נשימה המשתרע למרחקים ממש מול עיניך, בחרו משפחת יצחקי אנשי יקב טוליפ להזמין לאירוע ההשקה כ- 160 מחברי מועדון הלקוחות הקרובים ביותר של היקב, בתוספת חבריו של בעל הבית – אנשים הבאים מגרעין קשיח מאוד ועקבי של חובבי יין של ממש, ועם קייטרינג נחמד.

פתח ואמר רועי יצחקי מנכ"ל היקב : "אני מבקש מכאן לחזק את חיילי צה"ל, לחבק את המשפחה השכולה ומשפחות חיילי צה"ל הפצועים, ומכאן שלוחה אליהם אהבה תמיכה וחיבוק חם.
אסנת ואיגור מאגודת "אקים", מלווים בחיים טל, הנעימו בקולם מספר שירים מתוך ההצגה "קפה הפוך בבקשה" של תיאטרון הקאמרי.
ראובן סמואל, יו"ר אגודת אקי"ם, הודה ליקב טוליפ ולמשפחת יצחקי על החום והאהבה, החיזוק והתמיכה שהם מקבלים מאנשי היקב, ומהמיזם המשותף.


לפתיחה: טוליפ לבן 2008 – טעימת חבית
כיאות לפתיחת אירוע, ולצד מנות פתיחה מתאבן קטנטנות שכללו פירות ים על מצע של רוטב על בסיס מיונז, הוטעם היין הלבן מסדרת הטוליפ – הוא טוליפ לבן , 2008. היישר מהמיכל, שכבר כמעט מוכן לביקבוק,

תמיר ארצי, יינן טוליפ, אומר: "לשמחתי היין מפגין את אותן תכונות נהדרות של טוליפ לבן 2007, ולטעמי הוא אף יעלה עליו".
מדובר ביין של קיץ, ארומטי ורענן עם הרבה לימון. היין עשוי מבלנד מעניין של 70% ענבי גוורצטרמינר והיתרה ענבי סוביניון בלאן.
חמיצות מודגשת ובולטת עם מינרליות אשכולית רעננה, ועשבוניות קלה עם פריכות ירקרקה. הצבע עדיין מאוד בהיר, עם נימה זהובה כעין קש. האף מדבר הרבה לפני הפה, מפגין ארומה פרחונית מעניינת ותורמת.
מחיר ה- 2007 לצרכן היה  64 ₪.

כוכב הערב: בלאק טוליפ 2005
בתחילה, ככל שהיין מתקרב אל האף והפה ניתן לחוש שמדובר בלא סתם יין, אלא יין בעל יומרות של יין פרימיום, עם הרבה מיצוי עמוק של פרי ועוצמות צבע. צבעו עמוק כהה, בין בורדו ארגמני לסגול שחור כהה. בפה, ליקריות וריבתיות ופרי שופע מרוכז מאוד ומתפרץ, עם קסיס דומיננטי, תבלין טבק והרבה פירות יער שחורים ושזיף.
העץ בולט מאוד והאלכוהול גבוה. ברקע נימה ירקרקה משהו. זהו יין שמבקש להיות יין עם כיוון בורדולזי, אבל לאו דווקא לכיוון היינות של בורדו אלא דווקא יותר ליינות העולם החדש של קליפורניה.
הייתה לי ההזדמנות ללגום שתי כוסות גדושות של הבלאק טוליפ. לשמחתי, שתיהן הגיעו מבקבוקים שונים. וכך, בעוד הראשון היה מתחנף ודמוי מתקתק, עגול וחלק, שתי ועכשווי; היה חברו עם ריחות חיזור מעניינים והרבה מאוד עץ. הסיומת מבקשת לתת מצג פירותי, אבל חומציות לא מעטה עוטפת אותה; מלמדת על סגולות יישון והתפתחות.
זהו יין שמתעלה לרמת הציפייה של האנשים שהמתינו להשקתו. יין שתמיר ארצי היינן, הצליח ליצור בו יתרון יחסי ולטובה על פני האחרים שביינות האדומים של היקב.
יש ביין איטיות מסקרנת ומורכבות מספקת, ובהחלט כזו הראויה ליין דגל שביקב טוליפ ניתן יהיה בהחלט להתגאות עליו. 2,700 בקבוקים יוצרו ממנו.
מחיר לצרכן 150 ₪.

בלאק טוליפ 2005  מורכב מבלנד של ארבעה זני ענבים אדומים: קברנה סוביניון – 66%, מרלו – 14%, קברנה פרנק – 14%, פטיט ורדו – 6%; כולם מכרמים אזור הרי יהודה.
וכך כותבים על היין החדש שלהם אנשי היקב:
באלק טוליפ 2005 הוא יצירת אמנות חדשה מבית יקב טוליפ, המאחדת בתוכה את כל האהבה והידע שנצברו במשך חמש שנות עשייה של יין איכותי. עוד בטרם יצא היין לשוק,הוא עורר ציפייה רבה בקרב קהילת חובבי היין בישראל ואף מחוצה לה, ורבים המתינו להשקתו.
בציר 2005 התאפיין ביבול נמוך מהרגיל ובאיכות גבוהה במיוחד. הענבים נבצרו באופן ידני, ועיבודם נעשה בתשומת לב יתרה. כל זן הותסס בנפרד ויושן בחביות בנפרד. לאחר כחצי שנה של יישון, כאשר היין החל להפגין את עוצמתו, בחר יינן היקב את החביות הטובות ביותר, מהן יצר את הבלנד הסופי. המטרה היתה לקבל יין עשיר ובעל נוכחות, עם עוצמות פרי חזקות, אשר יהיה מסוגל להתיישן תקופה ממושכת בחביות חדשות מעץ אלון צרפתי.
היישון הכולל נמשך 30 חודשים, ולאחר הביקבוק הונחו בקבוקי הבלאק טוליפ ליישון נוסף.
בתום התהליך, לאחר לבטים רבים והתייעצויות, בחר יקב טוליפ שלא לשנות את מדיניותו ולשמור על תמחור הוגן של היין, גם של הבלאק טוליפ, וזאת במטרה לתת ללקוח תמורה מלאה למחיר (כאמור: 150 ש"ח).

הפרויקט החברתי של יקב טוליפ
על מנת להתאים את הבלאק טוליפ למשפחת יינות האיכות של היקב, נבחר עבורו פרויקט חברתי מיוחד, המסכם את תענוג היצירה אליו נחשפו ביקב.
האהבה הגדולה של יקב Tulip לחברים מכפר תקווה שבקרית טבעון הולידה יוזמה חברתית מיוחדת במינה. יחד עם העמותות כפר תקווה, אקים, איל"ן ובית השאנטי, נולד הפרויקט החברתי "לא שמים תווית"- פרויקט אמנותי המגשר בדרך ייחודית בין עולם העסקים לקהילה, שנולד מתוך אמונה כי תווית שמים על יין ולא על אוכלוסיה שלמה.

בכדי למצוא את התווית האולטימטיבית לבלאק טוליפ 2005, הוכרזה בין חניכי כיתות האמנות בכל ארבע העמותות תחרות ציורים, כשהציור הזוכה הפך בסופו של יום לתווית היין הנכספת. לאחר תהליך ארוך ומאתגר של הנחיות האמנים בעמותות ושעות יצירה ארוכות, התקבלו עשרות רבות של ציורים מדהימים, מתוכם נבחרו 14 ציורים – המועמדים הסופיים בתחרות.

רועי יצחקי, מנכ"ל ובעלים של יקב טוליפ, אומר: "היה חשוב לנו, דווקא עבור יין הדגל שלנו, לצאת מהקופסה ולייצר תווית ברוח היקב – צעירה, נועזת, צבעונית, וכזו המשלבת עשייה חברתית. הבחירה בפועל הייתה קשה מאוד. לשמחתנו ולהפתעתנו התקבלו עשרות רבות של ציורים מרהיבים, מתוכם בחרנו 14 כשכל אחד מהם יכול היה להפוך לתווית היין. הציור שנבחר בתום התהליך הוא ציורו של דוד אשכנזי, יוצר מחונן עם פיגור שכלי מעמותת אקי"ם. שהצבעוניות והאבסטרקטיות של יצירתו שבתה את לב כולנו".

אורלי שור, מנהלת השיווק של יקב טוליפ אשר הביאה את הפרויקט לכדי מימוש, מספרת: "המפגש האישי עם היוצרים היה עבורי הרגע המכונן. במסגרת עבודתי על הפרויקט עברתי בין מרכזי האמנות השונים בעמותות, ונפגשתי באופן בלתי אמצעי עם היוצרים עצמם. עיניהם הבורקות של האמנים והדרך המדהימה בה האמנות מאפשרת להם בעצם לגשר על המגבלות ולבטא את הפוטנציאל הגלום בהם, היוותה מבחינתי את הסיפוק הגדול ביותר".

בימים אלה נפתחת במרכז המבקרים של יקב Tulip תערוכה הנושאת את השם "לא שמים תווית", בה מוצגים כל 14 הציורים אשר התמודדו בשלב הסופי של התחרות.
במהלך החודש הקרוב ואולי גם לאחר מכן, ניתן יהיה להגיע אל מרכז המבקרים של היקב הממוקם בכפר תקווה, ליהנות בו מסיור מודרך אשר אינו כרוך בתשלום, ולהתרשם מתערוכת עבודות האמנות הקסומות של האמנים בעלי הצרכים המיוחדים.

לדברי רונית סנפיר, רכזת אמנות פלסטית באקי"ם: "אנו שמחים על היוזמה המבורכת של פרויקט 'לא שמים תווית' של יקב טוליפ. זוהי הזדמנות נוספת ומיוחדת להצגת האמנות המרגשת של יוצרים עם פיגור שכלי. היצירה מאפשרת לאמנים מיוחדים אלה, לבטא את הפוטנציאל החבוי בהם, לעקוף חסכים אינטלקטואליים ומגבלות פיזיות, ולממש את הכוחות החזקים שבהם.
תהיה היצירה אשר תהיה, היא תמיד בחירה חופשית וביטוי אישי. היצירה של דוד אשכנזי משקפת את סגנונו האישי והייחודי. זכייתו בתחרות ועיצוב יצירתו על תווית בקבוק היין החדש, מהווה העצמה וגאווה רבה לו ולמשפחתו, למסגרת בה פועל, לאקי"ם ולכל העושים במלאכה. חשוב שאמנות זו – הנוצרת בחלל הפרטי, האינטימי – הרחק מן העין, תוצג בחלל הציבורי, התרבותי – קרוב אל הלב".

יקב טוליפ
כפר תקווה. קריית טבעון 
טל. 04-9830573
www.tulip-winery.co.il

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר