בלנדים לבנים לקיץ 2021 – הסיסמה: הגיע הזמן לבלנד לבן

צילום מדף הפייסבוק
יינות בלנדים מציעים פוטנציאל התיישנות בבקבוקים ובדרך כלל הם מעניינים, מורכבים, מסקרנים, ומעוגלים יותר בזכות הטעמים והניחוחות השונים ממספר זנים שונים המעורבים ביין

יינות בלנד נפוצים ביותר בעולם, ומאפשרים ליינן חופש פעולה ויצירתיות נוספת בעשיית היין. בבלנד נהוג להשתמש בזנים שונים המשלימים אחד את האחר,  וכך יחפו על נקודות חולשה להעצמת צבע, ארומה ו-או טעם. כמו כן, בבלנד ניתן לעדן או להעצים אופי של זנים שונים. בלנדים לבנים אינם מדוברים ונפוצים לעומת מקביליהם  האדומים.

בעוד רוב שותי היין מעדיפים יין זני, בהחלט יש סיבה להתרגש מבלנדים ולחקור אותם יותר. ייצור יין הוא אמנות בפני עצמה, עשיית בלנד מאפשרת ליינן להביע את כישרונו וחתימתו, ואת החלק היצירתי ביותר בהיותו יינן. זה הרגע בו ייננים מקבלים הזדמנות לממש את כישוריהם באיזון הטעמים.

הקסם קורה כאשר יינן מיומן יוצר בלנד. השלם, כאשר נעשה היטב, גדול מסך חלקיו. כמה מהיינות המפורסמים ביותר בעולם הישן הם בלנדים: שמפניה היא לרוב תערובת של פינו נואר, פינו מונייה ושרדונה (הזן היחידי הלבן בבלנד), והלבנים הגדולים של בורדו עשויים משני זנים עיקריים: סמיון וסוביניון בלאן, לעתים באחוזים מועטים זן מוסקדל – המייצרים יינות עשירים וקרמיים שמסוגלים להתיישן שנים רבות. יש עוד דוגמאות רבות ליינות עלית אשר מורכבים מבלנד של זני ענבים.  בשנים האחרונות מתחילים בלנדים לבנים מתחילים לתפוס תאוצה מהירה בארצנו. אז אל תתנו למזג האוויר החם לחלוף על פניכם בלי לטעום וליהנות מיינות אלה.

יקב מוני השוכן בצמוד למנזר דיר רפעת וחלק מכרמי היקב שנשקפים ממנו. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב מוני – נחל שסק לבן 2020

'שסק' הם ראשי התיבות של הענבים המרכיבים את היין: 40% שרדונה, 30% סמיון, ו- 30% קולומבר. לדברי ששון בן אהרון, יינן היקב: "הרעיון של הבלנד הינו להביא לידי ביטוי באופן יחסי כל זן, כאשר הבלנד הסופי יהיה מאוזן, נעים ואלגנטי. השרדונה נותן את הגוף והמבנה ליין, הסמיון מביא ליין את הפרחוניות והפרי, והקולומבר משלים בתרומתו את החומציות והרעננות ליין הסופי". המחיר 59 ₪.

מיכה ועדיה יינן הרי גליל: "בחירת האחוזים נעשתה בחדר הטעימות על פי מה שהעלה לנו חיוך והנאה באופן המוצלח ביותר". צילום מדף הפייסבוק

יקב הרי גליל – אלון לבן 2020

מיכה ועדיה היינן, אומר כי היין שייך לסדרה שנוצרה בהשראת עץ האלון הגדל בסמוך לכרמי היקב. "בחרנו לעשות בלנד של 75% ויונייה, 18% סוביניון בלאן ו- 7% שרדונה, כאשר לכל אחד מהזנים תרומה לשלמות היין. לכל אחד מהזנים ביטוי מקומי מובהק ומעניין בפני עצמו, ולכן בחרנו לעשות שימוש באיכויות הספציפיות שלהם לקבלת יין עם מרקם מלא ארומה חיונית, שייצג את אזור הגידול ללא תלות בזן אחד בלבד. בחירת האחוזים נעשתה בחדר הטעימות על פי מה שהעלה לנו חיוך והנאה באופן המוצלח ביותר". המחיר 65 ₪.

אילן אסולין יינן היקב: "אני רואה בבלנדים לבנים מקום מאוד מיוחד בו אפשר לבטא את התשוקה ליין בצד העדין והאלגנטי שלו". צילום מדף בפייסבוק

יקב 1848 – אוריינט לבן 2020

אילן אסולין, יינן היקב, אומר: "אני רואה בבלנדים לבנים מקום מאוד מיוחד בו אפשר לבטא את התשוקה ליין בצד העדין והאלגנטי שלו . היין נולד מתוך רצון לייצור יין ארומטי, אלגנטי, ורענן, עם דגש חזק על התאמת סגנון היין לאזורנו הים תיכוני. שילוב בין גרנאש לבן (40%) שמספק רעננות וטעמים עדינים של פירות קיץ, קולומבר (40%) שתורם משפע הטעמים שלו, והשרדונה (20%) שמביא ליין את עמוד השדרה ומידת העוצמה המדויקת, כדי שהיין ירגיש קל אך לא דליל. התוצאה שאנו מקבלים היא יין עם ניחוחות וטעמים של פירות קיץ, יין שכיף לשתות אותו בלילות הקיץ החמים". המחיר 69 ₪

רמי בר מאור יינן היקב: "האף נמשך אל תוך החוויה בעזרת שילוב הזנים". צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב בר מאור – הנדיב הלבן 2020

רמי בר מאור, יינן היקב: "הנדיב בלאן נולד מהרצון להציג את הענבים מבקעת הנדיב. טביעת האצבע של בקעת הנדיב היא הידוק ומינרליות, הדריות וחומציות. מרווה, פריחה לבנה, ירקרקות, וחומרי גלם מקומיים ללא כבדות. הנדיב בלאן רוצה לחבק קהל רחב, 25% שרדונה אשר נח לו על בסיס 75% סוביניון בלאן. האף נמשך אל תוך החוויה בעזרת שילוב הזנים. הסוביניון בלאן עוטף את החך במינרליות וחומציות משגעת, והירקרקות הטריה מספקת צימאון ותיאבון". המחיר 80 ₪.

אילן חסון מנכ”ל היקב: "שילוב של המון פרי ופרחוניות מהשנין בלאן, עם המינרליות והגוף של הרוסאן". צילום מדף הפייסבוק

יקב פייב סטונס – בלנד לבן יבש 2019

אילן חסון, שותף ומנכ”ל היקב, אומר: "זהו בלנד של שני זנים ים תיכוניים: 82% ענבי שנין בלאן, ו- 18% ענבי רוסאן. שילוב של המון פרי ופרחוניות מהשנין בלאן, עם המינרליות והגוף של הרוסאן". המחיר 82 ₪.

ברונו דרמון יינן לה פורה בלאנש: "ויונייה ושנין בלאן מאפשרים יחדיו לקבל בלנד שונה ומאוד מעניין". צילום מדף הפייסבוק

יקב לה פורה בלאנש – אריאל לבן 2019

עשוי מ- 80% ענבי ויונייה, ו- 20% ענבי שנין בלאן. ברונו דרמון, יינן היקב: "ויונייה הוא אחד הזנים הלבנים היותר מורכבים, עם העוצמות בטעמים, הגוף השמנוני והיכולת להתיישן בחביות. יחד עם השנין בלאן, שמבחינתי הינו זן מאוד אצילי, עם פירותיות מרעננת וטעמים טרופיים מובהקים, מאפשרים יחדיו לקבל בלנד שונה ומאוד מעניין. ברמה העקרונית אני לא מיישן יינות לבנים, על מנת לשמור על הפירותיות והרעננות של אותם הזנים". המחיר 85 ₪.

זאב דוניה יינן סוסון ים: "יצירת הבלנד – לפי מה שהיין מבקש, לא היינן". צילום זאב דוניה

יקב סוסון ים – בלזק 2019

זאב דוניה, יינן היקב: "בחירת זנים או בלנד לא נעשית מתוך מחשבה תחילה או הצהרה מכוונת. למה? כי זה אפשרי. כפי שקברנה יכול להיות מעורב עם מרלו או סירה או להופיע לבדו. כלומר לפעמים שומעים תזמורת, ולפעמים זן יכול לנגן סולו, כמו פסנתר, בס, תופים וסקסופון. לאחר התסיסה היין מיושן בחלקו בחביות עץ אלון צרפתי (לא חדשות), ובחלקו במכלי נירוסטה. לאחר כ-6 חודשים מתחילים בטעימות וביצירת הבלנד – לפי מה שהיין מבקש, לא היינן. התוצאה היא בלנד קריספי, המורכב משנין בלאן (65%) וסוביניון בלאן (35%). שני הזנים יוצרים יחד מורכבות ועושר טעמים". המחיר 94 ₪.

אייל רותם, יינן קלו דה גת: "שיחקתי קצת עם הבלנד ובסוף זה התייצב בחלקות וגם בבקבוק”. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב קלו דה גת – שנסון לבן 2019

אייל רותם, יינן היקב ובעלים: "שרדונה כבר היה לנו מההתחלה של היקב. אני אישית אוהב סמיון וויונייה, אז נטענו את שני הזנים. שיחקתי קצת עם הבלנד, ובסוף זה התייצב בחלקות וגם בבקבוק. יין לקיץ ישראלי". המחיר 105 ₪.

איתי להט היינן: "אני עובד עם זני צפון עמק הרון בשל האהבה לסגנון". צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב להט – להט לבן 2019

עשוי מ- 75%  רוסאן, 18% ויונייה, ו-7% סוביניון בלאן. איתי להט היינן: "רוסאן הוא זן הענבים הלבן המרכזי ביינות להט הלבנים. אני עובד עם זני צפון עמק הרון בשל האהבה לסגנון, ההתאמה לגידול בישראל, והתובנה שאפשר לייצר מזנים אלו יינות שיהיו תואמים לסגנון הבינלאומי, אבל ייחודיים דיים ואיכותיים בפני עצמם כדי לייצר נקודת ייחוס מקומית. הויונייה, זן צפון עמק הרון, מצטיין בפני עצמו. הוא משלים (כמעט) את הבלנד ומספק נופך ארומטי-טיולי על הבסיס הפטיפורי והמאופק של הרוסאן. מעט מאוד סוביניון בלאן נותן עוד רעננות לסיום". המחיר 120 ₪.

ניצן סברסקי ייננית יקב אחת: "נמצא הרוסאן ואיתו הגיע הויונייה כעסקת חבילה". צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אחת – רוסאן ויונייה 2019

ניצן סברסקי, ייננית ובעלת היקב: "לקראת הבציר הראשון של היקב חיפשתי זנים ים תיכוניים מעניינים, רעננים וארומטיים. נמצא הרוסאן ואיתו הגיע הויונייה כעסקת חבילה. החיפושים שלי אחר איזון ורעננות ,הביאו לכך שהיין נבצר יחסית מוקדם, ובכך משמר את החומצה הטבעית ללא כל תוספת בהמשך, עם ארומות רעננות, ואלכוהול סביב ה-12%". המחיר 120 ₪.

האבא יאיר מרגלית והבן אסף: "העשרת השרדונה עם מרגלית בלאן תרמה לחומציות גבוהה יותר והוספת אלמנטים טרופיים לבלנד". צילום פאפא רצי

יקב מרגלית – אופטימה 2018

מספר אסף מרגלית, יינן היקב: " זן מרגלית בלאן מתחיל בכרם בנימינה, בו נטענו קברנה פרנק בשנת 1998. בשנה לאחר הנטיעה הסתבר לנו שגפן אחת מניבה ענבים לבנים, ובמקום לעקור את הגפן ולטעת שתיל חדש, החלטנו לעשות יין בבקבוק של ליטר וחצי מאותה גפן מתוך סקרנות. לשמחתנו קיבלנו יין חביב עם חומצה גבוהה מאוד וטעמים טרופיים. התמדנו בעשיית יין מגפן זו כל השנים, והרהרנו באפשרות שבבוא היום ניטע כמה שורות של גפן זו בכרם חדש. בנטיעה של כרם זיכרון בשנת 2012, נטענו שלוש שורות ייחורים של הגפן המוזכרת. במקביל שלחנו דגימת DNA של הגפן לאוניברסיטת דיוויס לזיהוי הזן. התשובה הייתה: הזן האדום האיטלקי סנג'ובזה. מוזר (ענב לבן, זן אדום?), ולכן שלחנו דגימה נוספת והתשובה שהתקבלה, פרנץ' קולומבר – זן לבן, טרופי וחומצי מאוד. הבעיה עם תשובה זו התגלתה כאשר בכרם אחרי בציר, אשכולות שנשארו על הגפנים החליפו את צבעם לאדום ורדרד. זה לא קורה לפרנץ' קולומבר. בצר לנו (או שלא) החלטנו לקרוא לזן 'מרגלית בלאן'. העשרת השרדונה עם מרגלית בלאן תרמה לחומציות גבוהה יותר והוספת אלמנטים טרופיים לבלנד. בגיל צעיר היין רענן, חומצי, טרופי עם גוף טוב. עם התבגרותו היין מגלה מאפיינים שרדוניים יותר ויותר". המחיר 125 ₪.

היינן קובי ארביב: " אופי המתחבר לקו הסגנוני אותו אנו מובילים". צילום דוד סילברמן dpsimages

 יקב רקנאטי – ספיישל רזרב לבן רוסאן-מרסאן 2017

קובי ארביב, יינן היקב: "זהו יין עם אופי המתחבר לקו הסגנוני אותו אנו מובילים, תוך שימת דגש על עידון ואלגנטיות לצד עושר ורעננות. בשנים האחרונות מוביל את עיקר הבלנד זן הרוסאן – כ- 70%, אליו מצטרף זן המרסאן עם 30% הנוספים. כל זן תוסס בנפרד ומתיישן על משקעי השמרים בחביות גדולות מעץ אלון צרפתי במשך כשנה, במטרה להוסיף עושר ומורכבות. החיבור בין הזנים אשר מקורם בעמק הרון שבצרפת, מניב יינות מרתקים, עשירים ומאוזנים, עם יכולת התיישנות רבת שנים. ליין מאפיינים פרחוניים, הדריים ורעננים, אשר עם זמן השתבחותו יפתח מורכבות דבשית ואגוזית". המחיר 149 ₪.

נכון, בארץ וברחבי העולם ישנם יינות שרדונה, סוביניון בלאן, ויונייה, ועוד יינות לבנים זניים נפלאים ומהנים, , ולעתים קל לנו יותר להתחבר למשהו ידוע ומוכר. אבל אם אתם חובבי גיוון והשראה בחיים בכלל, וביין בפרט, מומלץ להתחבר לעולם יינות הבלנד הלבנים, ולחוות מורכבות ועושר ייחודיים הנוצרים מתוך השילוב, שיקררו לכם את הקיץ.

הגיע הזמן לבלנד לבן!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר