במבוקים – מהגינה לצלחת

את רוב מיני הבמבוק תצטרכו לבשל על מנת לאכול. קיטפו נצרי במבוק צעירים, קלפו את הקליפות הקשות. את הנצרים המקולפים והנקיים בשלו במים עם מעט חומץ לבן

במבוקים בגינה משרים אוירה מיוחדת, הם פסל חי בצורות הקנים היפים שלהם ויוצרים תחושה של גינות שופעות וטרופיות. הבמבוקים מתאימים בסביבה של מים ובריכות או ליצירת אוירה של גן יפני. המוצא שלהם בעיקר מאסיה, ישנם גם במבוקים העמידים לקור וקרה שמוצאם מהאזורים הגבוהים של אסיה.

מכל סוגי הצומח, הבמבוק זוכה לשימוש הרחב ביותר, החל מכלי מלחמה, גדרות, עמודים לבנית פרגולות, מאכל נצרי במבוק ועד לתעשיית הנייר, בתוספת כמובן לשימוש האסתטי והעיצובי שלו בגן הנוי.

הבמבוקים ידועים כצמחים מהירי גידול ומאוד מתפשטים. קצב הגידול של זנים מסוימים בעולם מגיע עד לעשרה סנטימטרים ביום! במלחמות שהיו בדרום מזרח אסיה נהגו כובשים שרצו לענות את הנשבים להושיב אותם על צמחי במבוק צעירים ומחודדים מספר ימים. צמחי הבמבוק חדרו לגופם וצמחו עד למותם של השבויים. מי שמודאג מקצב גדילה גבוה יכול למצוא בארץ זנים שקצב הגידול שלהם איטי יותר.

המבחר הוא עצום. ישנם במבוקים קטנים שמגיעים לגובה של עד 1 מ', עם עלים קטנים, ישנם בינוניים וכמובן גם גדולים. יש קנים דקים מאוד, ועבים, ירוקים, צהובים, שחורים ומפוספסים.

הבמבוקים מתפתחים על ידי שלוחות תת קרקעיות שמתרבות הנקראות ריזומים, ישנן קבוצות של במבוקים שנקראים Runners בהם הריזומים מסוגלים להתרחק עד מטרים ספורים אחד מהשני לפני פריצתם את פני השטח והם היותר קשים לשליטה. הריזום עטוף שכבות הוא מהווה מאגר מזון של הצמח ומסוגל לשרוד חודשים רבים לאחר כריתת הצמח העליון לפני תחילת פריצתו. ניתן לחסום את השורשים בתוך מיכלים בנויים או בעזרת יריעות מיוחדות לכך בעומק של 60 ס"מ בלבד.

קבוצה נוספת היא ה- Clumps. הבמבוסות שייכות לקבוצה זו. המאפיין בקבוצה זו הוא שהריזומים התת קרקעיים נצמדים קרוב אחד לשני וכך נוצר גוש של קנים מעל השטח והם פחות משתלטים על סביבתם.

הבמבוק הינו צמח עמיד ביותר. תכונה זו מושגת הודות לריכוז הסיליקה, מינרל שעשוי מחול, בתוך קני הבמבוק. ריכוז זה גבוה פי 10 מכל צמח אחר. כשננסה לחתוך או לשרוט קנה במבוק נהיה עדים לכמה שהדבר קשה.

פריחת הבמבוק
יש מיתוס נפוץ שכל הבמבוקים השייכים לאותו מין פורחים ומתים ביחד, בלי קשר למיקומם בעולם. זה כמובן לא נכון. מקור הטעות בתצפית חריגה לפני 120 שנה, שבאופן מקרי תיעדה תמותת במבוקים מאותו מין בגרמניה ואנגליה. בכל זאת, בזמן פריחתם של הבמבוקים, שבהתאם למין יכולה להתרחש כל שנה או עד לכל 80 שנה, יש תמותה מסוימת הנובעת מחולשת הצמח בגלל עוצמת הפריחה. יש לדאוג שלבמבוק יהיו שפע מים ומזון, ואולי לשקול דילול הפריחה.

הידעתם? אתם יכולים לגדל במבוקים בגינה לנוי וגם להשתמש בהם למאכל.
את רוב מיני הבמבוק תצטרכו לבשל על מנת לאכול. קיטפו נצרי במבוק צעירים מגנכם מיד עם ראשית ההצצה, בעת שגובהם 10 – 20 ס"מ, חיתכו אותם מתחת לאדמה ליד הריזום (מעין שורש) של הבמבוק. קלפו את הקליפות הקשות על מנת להגיע לחלק הלבן שבפנים. אם אתם לא מבשלים באותו יום, שימרו את הנצרים במקרר. את הנצרים המקולפים והנקיים בשלו במים עם מעט חומץ לבן. אפשר לבשל אותם חתוכים כ- 20 דקות או שלמים, ואז הבישול ייקח קצת יותר זמן.

חביתת נצרי במבוק
1-2 נצרי במבוק מקולפים
2-3 ביצים
סויה
פלפל שחור
חיתכו את הנצרים לפרוסות דקות, בשלו אותם במים, הוציאו ויבשו מעט.
טגנו אותם במעט שמן עד שיזהיבו ואז הוסיפו סויה ותבלינים – פלפל וכד'.
הוסיפו למחבת את הביצים המעורבלות וערבבו מעט על האש.
בתאבון.


ניתן לקבל יעוץ בנושא גינון במשתלות וונדי בעין ורד בשרון, בשילת – ליד מודיעין וב"עד הלום" בכניסה הדרומית לאשדוד.

עצות והמלצות נוספות בנושאי גינון מתפרסמות באתר "עולם הגן":
www.olamhagan.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר