בריאות ב- C החורף

מחקר בריטי רחב היקף מצא שבחורף יש צריכה נמוכה ביותר של ויטמין C, הקשורה לאכילה פחותה של ירקות ופירות טריים עשירים בויטמין C כמו פרי הדר, תות, קיווי, פלפל ועוד. רמות נמוכות אלו של ויטמין C מעלות את גורמי הקרישה, דבר שמעלה את הסיכון למחלות לב

כולנו יודעים שבחורף רבים מאיתנו חולים בשפעת ובמחלות ויראליות אחרות של דרכי הנשימה. מחקרים מגלים שגם הלב שלנו סובל יותר בחורף.
באירופה וארה"ב מדווח על שיא בתמותה ממחלות לב בחורף.
מחקרים מצאו שינויים עונתיים מחזוריים ברמות הכולסטרול והשומנים (טריגליצרידים) בדם. במחקר בגברים בריאים נבדקו במשך שנתיים רמות השומנים אלו בדם. נמצאה עקומה מחזורית שבה המקסימום היה בחורף והמינימום בקיץ. ההבדלים ברמות השומנים השונים בין החורף לקיץ היו עד 10%.

מחקר ישראלי בדק את הסיבות האפשריות לממצאים אלו.
גם במחקר זה[ שהתבצע בעובדים בריאים, נמצאו תוצאות דומות, כלומר עליה במשקל, לחץ דם, כולסטרול כללי ושומנים (טריגליצרידים) בדם, בבדיקות שהתבצעו בחורף בהשוואה לאלו שבקיץ.
במחקר נבדקו גם היבטים תזונתיים, ונמצאה צריכה גבוהה יותר של שומן, כולסטרול ומלח בחורף בהשוואה לקיץ. לפי דעת החוקרים, התזונה החורפית שלנו יכולה להסביר את העלייה בשומנים ובלחץ דם שאנו רואים בחורף.

לא רק כמות השומן שאנו אוכלים משתנה בחורף.
מחקר בריטי רחב היקף מצא שבחורף יש צריכה נמוכה ביותר של ויטמין C, הקשורה לאכילה פחותה של ירקות ופירות טריים עשירים בויטמין C כמו פרי הדר, תות, קיווי, פלפל ועוד. רמות נמוכות אלו של ויטמין C מעלות את גורמי הקרישה, דבר שמעלה את הסיכון למחלות לב.

רוצים לדעת כמה הגנה אנו מקבלים מצריכת פירות וירקות בחורף?
מחקר שבדק את הקשר בין צריכת פירות וירקות והגנה בפני מחלות לב וסרטן, מצא כי אצל גברים צריכה קבועה של פירות וירקות, מעניקה הגנה משמעותית יותר בחורף כנגד סרטן, ואילו אצל נשים כנגד מחלות לב.
כדי לזכות בהגנה על כלי הדם והלב בחורף, חייבים להיות מגוונים וצבעוניים. גיוון במרכיבי הצבע של הפירות והירקות יעניק לנו הגנה חזקה נוספת בחורף.
הליקופן האדום בעגבנייה ובאשכולית האדומה, מעלה את יכולת ההתנגדות החיסונית של הגוף. אדום בענבים וברימון מגן על הלב.
הכתום בגזר ובמשמש הוא גורם אנטי חימצוני חשוב. גם לירוקים תפקיד חשוב בתרומה לחומצה פולית החשובה לתקינות כלי הדם והלב.

אז ברור שחשוב לצרוך ירקות ופירות. אך לאחר ששרדנו כל הקיץ את הסלט היומי, הרי בחורף אנו ממעטים יותר לצרוך פירות וירקות טריים ומגוונים.
חייבים לשנות את תפריט החורף. אכילה רבה יותר של שומן ומלח ומעט פירות וירקות טריים בתפריט, הנה ממש מתכון לכאב לב.

אז איך נתגבר בחורף את התזונה ב- C:
נצרוך כל יום פירות ומיצי פירות עשירים בויטמין C כמו תפוזים, אשכוליות, לימון, תות שדה, קיווי ועוד.
נמצא שמיצי פירות משמרים את הרכיבים הפעילים המגנים עלינו כמו ויטמינים, מינרלים ופיטונוטריאנטים.
מיצי פירות מאפשרים לנו לצרוך גם בחורף פירות שאינם עונתיים, וליהנות מכל ההגנה הטבעית שיש בהם.
כוס מיץ סחוט טבעי מספקת כשתי מנות פרי שאיננו צורכים באופן שוטף בתפריט החורפי שלנו, תוך שמירה על ערכם התזונתי והטעם הטבעי שלהם.
נשלב ירקות ופירות מכל הצבעים: מבושלים, טריים או מיצים סחוטים בתפריט היומי – תרומה לרכיבי הצבע הצמחיים המהווים שומרי הבריאות שלנו בחורף. הכנת המזון המשמרת ומחזקת את הצבע הטבעי כמו באידוי, בישול קל ובמיצים, מגדילה גם את חוזק הפעילות שלהם.נהייה אדומים, כתומים, ירוקים וכחולים במזון ובמשקה שלנו – כי בבריאות הצבע כן קובע.
נקפיד על צריכה של מזונות דלי שומן כמו מוצרי חלב ובשר רזים.
נקפיד על שתייה של לפחות 8 כוסות: מים, תה, מרק ומיצים.

אם ניישם את העצות הבריאות לחורף, נוכל להירגע, לא לקחת ללב, ולעבור את החורף בשיא הבריאות.


לימור בן חיים היא דיאטנית קלינית ויועצת התזונה של פריגת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר