בשר כשר – עצה למחשבה

לא מעט מבלבלים ומאמצים חוקים וקריטריונים שונים בבואם לרכוש או לאכול בשר. בואו ונברר את העובדות וננסה לעשות סדר במספר נתונים בסיסיים לגבי כשרות הבשר

בשיטוטי בעולם היי-טק ובעולם הקולינרי, לא אחת אני פוגש אנשים בעלי דעות שונות, ספקות וקביעות שונות ומנוגדות לפעמים בנושא כשרות הבשר.
לא מעט מבלבלים ומאמצים חוקים וקריטריונים שונים בבואם לרכוש או לאכול בשר.
בואו ונברר את העובדות וננסה לעשות סדר במספר נתונים בסיסיים לגבי כשרות הבשר.

כללי הכשרות בתחום הבשר מטפלים בארבעה נושאים: בעל חיים כשר, שחיטה כשרה, הכשרת הבשר, והפרדה בין מאכלי בשר למאכלי חלב. התייחסותי תהיה לשלושה הנושאים הראשונים לעיל.

בעל חיים כשר – בבשר בקר, כאשר אנו מדברים על הפרה וחלקיה המשובחים, אין ויכוח לגבי בעל חיים זה ועמידתו בקריטריון הכשרות הראשון.
נושא השחיטה – על פי חוק, כל הבשר המיובא לישראל (ורוב הבשר הבקר מיובא) הוא בשר שעבר שחיטה כשרה. כל מעדנייה ואטליז לבשר בארץ, כולל את חינאווי ואבו חלווה ביפו ויוז`י, מוכרים בשר שנשחט בשחיטה כשרה.
רוצים להיות בטוחים. בקשו לראות רישיון עסק (שאמור להיות תלוי במקום בולט). רישיון העסק כולל בתוכו בדיקות ואישורים של העירייה, משרד הבריאות, משרד החקלאות ובדיקות וטרינריות לבשר.
כך שהבשר כשר לא רק בהיבטי השחיטה, אלא גם עובר פיקוח ובקרה בהתאם. לכן, אם אין למקום רישיון עסק בתוקף, זהו סימן ברור להתרחק משם, וההפך, אם ישנו כזה, אזי מובטח לכם שהבשר מטופל גם בתנאים הנדרשים לבריאות הציבור.
השלב השלישי בטיפול הכשרות הוא הכשרת הבשר – הכשרת בשר היא פעולה שיש לבצע על פי ההלכה בבשר שנשחט, על מנת להכשירו ולהימנע מאכילת דם האסורה על פי היהדות.
הכשרת הבשר יכולה להתבצע בשני אופנים: המלחה וצלייה. המלחה היא תהליך שנועד להכשיר את הבשר לבישול. תפקיד ההמלחה הוא להוציא את הדם שנותר בתוך הבשר לאחר השחיטה, וזאת מכיוון שלפי ההלכה היהודית אכילת הדם הבלוע בבשר היא דבר אסור, והדם שבתוך הבשר עלול לצאת בזמן הבישול ולהיבלע שוב בבשר, דבר שיאסור את אכילתו.
צלייה על אש היא אופן ההכשרה היחיד המותר לצורך אכילת איברים רוויים בדם כגון כבד או בשר שלא הומלח שלושה ימים משחיטתו. ולכן, מלכתחילה אין צורך להמליח בשר שצולים (מתוך ויקיפדיה).
פעולת ההמלחה והשטיפה, פעולה חוזרת של מספר פעמים להוצאת הדם, פוגמת באיכות הבשר בכך שהבשר יבש יותר, מתקשה מהר יותר במהלך הצלייה, ופחות עסיסי.
לעומת זאת, יש הטוענים שהשפעת השטיפה והטיפול במלח אינה מורגשת בטיב הבשר; זאת לאור איכויות הבשר הגולמי בארץ מלכתחילה. את זאת נשאיר למומחים בדבר וכל אחד לטעמו הוא.
החשוב לדעת הוא, שבבואך לרכוש או לאכול בשר המיועד לצלייה על האש, הוא אינו חייב להיות מוכשר ע"י המלחה. הצלייה מכשירה את הבשר. עצה למחשבה.

בקרו באתר הבשר של יורם קוהן – www.meetthemeat.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר