גורמה בריא

גורמה בריא
מאת דליה אבישר, שלי ענבר
הוצאת “גורמה בריא בע”מ”
מחיר: 89 שקל


המשוואה של אוכל טוב וגם בריא לא חייבת להיות משוואה ללא פתרון, ממש לא. לאחרונה שפים, תוכניות טלויזיה והמודעות עושים חיים חדשים למטבח של השמנות והחמאות ומחזירים פייט נאה במיוחד.

דליה אבישר, ובתה הבכורה שלי ענבר הוציאו מהתיאוריה אל האור את הספר “גורמה בריא” שכולו מתכונים בריאים, מפתים וגם בריאים. זה יתכן וגם אפשרי. עובדה. הספר מכיל את כל המדורים של ספר בישול רגיל: סלטים, מרקים, דגים, עוף ובשר, ירקות ולקינוח קינוחים.

המתכונים לאורך הספר פשוטים ונגישים, גם חומרי הגלם הם לא מהסוג שקשה למצוא. כ- 80 מתכונים בספר – כולם קצרים, נוחים ומגוונים. הם יתאימו לכם לארוחה יום יומית או לאירוח הדודה מחיפה. במדור הסלטים תוכלו למצוא את להיט הלהיטים – החציל הקלוי, סלט רוקה ותאנים ומתכונים קלאסים כמו סלט תפוחי אדמה וסלט עוף מוקפץ. במדור המרקים – מתכון למרק הירקות הקלאסי ולמרק הבצל שאי אפשר בלעדיו והמון מתכונים למרקי קרם. אבל בואו נהייה כנים – ליצור סלטים וגם מרקים בריאים, לא ממש משמינים ומפתים זו לא המלאכה הכי קשה עלי אדמות והעניין האמתי במתכונים הללו הם הרעיונות והתמונות הנפלאות שמחדדות כמה צורות ההגשה השונות עושות את ההבדל.

לכן, גולת הכותרת של הספר היא במתכוני דגים, עוף ובשר. במדור הדגים שמונה מתכונים שכל אחד מהם זהב: יש סביצ’יה, ברבוניות אפויות בפירורי לחם ופילה דניס ממולא בתרד – מתכון קליל לאירוח חגיגי. תמצאו שלל מתכוני קדירות לעוף שעושים חיים פשוטים למבשלים ולעוף הרבה כבוד: קדירה עם ירקות צבעוניים, עם פטריות, קדירה עם שומר, ועוד קדירה עם חצילים וגם קדירה עם במיה ועוד…

עם זאת, עיון מעמיק מגלה כמה נקודות שקצת התרחקו מהבריאות. כמו השימוש באבקת מרק, כמעט כל המתכונים מלווים באבקת מרק ואיך לאמר? אבקת מרק היא לא בריאה וממש לא גורמה. הטעם המלוח, התעשייתי והעשיר במונסודיום גלוטמט ניכר גם אם משתמשים בכף אחת של אבקה (ויש מתכונים “שמבקשים” גם שלוש כפות). ארצנו התברכה בכל כך הרבה עשבי תיבול, ואנחנו – העם, כבר למדנו מזה בוקה גרני. למדנו גם מהו ציר עוף, ירקות או בשר ועקרות בית לא נואשות הפנימו את מלאכת הקפאת הציר בכמויות קטנות והפשרה בעת הצורך.

ניכר גם העדרות מסויימת של בשר בקר (מתוך עשרים וארבעה מתכוני עוף ובשר תמצאו רק ארבעה מתכוני בשר בקר), אמנם כבר בפתיח הספר מודיעות המחברות ש”עקרונות התזונה הבריאה אינם מעודדים אכילה מרובה של בשר אדום”, וזה – נכון בערך. לבשר אדום יתרונות תזונתיים שלא קיימים בעוף והגוף שלנו צריך אותם. חלקים כמו סינטה, שייטל, אסקלופ, כתף, פילה מדומה – כולם חלקים לא שמנים שאפשר לייצר מהם מעדנים.

במדור הקינוחים המחברות הלכו על אג’נדה שונה, לדידן עדיף לאכול את “הדבר האמיתי, או לא לאכול כלל”, כך שבמדור הקינוחים השמנת, החמאה והשוקולד עשו קמבק היסטרי. תמצאו בקינוחים כמה מתכוני מלבי עם תוספות שונות, טארטים, מרנג וכל האסורים שעושים לנו חיים מתוקים. יש משהו באג’נדה, קינוחים לייט זה לא באמת וזה תמיד על יד. ובכל זאת – הרי מדובר בספר שכולו מוקדש לגורמה בריא, כך שאיזה סורבה או קינוח על בסיס פירות מיובשים קצת מתבקש.

סופו של הספר מוקדש לסוגים שונים של ארוחות – כאלו שחייבים לתקתק בדקה ה- 90 עד ארוחות חג מושקעות. וגם טבלה נפלאה שמפרטת מה כדאי שיהיה לכם תמיד בבית כדי להגיע למנות מנצחות. בין היתר תמצאו שם סילאן, שמן סומסום, עגבניות מיובשות, רכז רימונים ופטריות מיובשות.

“גורמה בריא” יקח אתכם למסע בריאותי של אוכל טוב, של חומרי גלם בריאים, שמן זית וטונה רעיונות לשידרוג הארוחה שלכם מסתם ארוחה לארוחת מלכים. כל הקטע הבריאותי בספר הוא בין השורות, או דרך חיים. לא תמצאו בספר, אפילו אם ממש תתאמצו סגפנות של בריאות. רק הרבה הרבה אוכל טוב.


כתבה על הספר: שרית שמואלי/מערכת msn
msn.co.il






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה