גינת התבלינים המתוקשבת לתלמידי החינוך המיוחד הוצגה בכנס מוח – מחשבים וחינוך

את הפרויקט הציגו ארבעה מאנשי האגף לחינוך מיוחד מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, תחת הכותרת "מאפיינים תוכניים בסביבה מבוססת תקשוב והשלכתם על פיתוח פעילויות למידה, חומרי למידה וסביבות למידה"

פרויקט גינת התבלינים המתוקשבת הוצג בכינוס השנתי ה-21 של מוח – איגוד ישראלי לטכנולוגיות מידע בחינוך, שהתקיים בארגון חברת ארטרא במלון דן פנורמה ת"א.

את הפרויקט הציגו ארבעה מאנשי האגף לחינוך מיוחד מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, תחת הכותרת "מאפיינים תוכניים בסביבה מבוססת תקשוב והשלכתם על פיתוח פעילויות למידה, חומרי למידה וסביבות למידה".

וכך כתבו אנשי משרד החינוך בהצגת הפרויקט שלהם:
בהמשך ללימודינו בתכנית האוניברסיטאית לאוריינות ומידענות מתוקשבת, באקדמיה, בשנה"ל תשס"ו, נדרשנו לבצע התנסות מעשית. ביחד עם הגב' רינה כהן, הממונה הארצית על התקשוב בחינוך המיוחד במשרד החינוך, הוחלט על בניה סביבת לימודים מתוקשבת, העושה שימוש בטכנולוגיה לשם הרחבת הסביבה הלימודית מעבר לגבולות הזמן והמקום של הכיתה ומאפשרת הרחבת שיתופי הפעולה בין בתי ספר שונים.

החלטנו לבנות סביבה המשלבת בין הלמידה החוץ-כיתתית הפתוחה והידידותית לבין הלמידה העיונית בכיתה, דבר המאפשר למידה משמעותית ומאתגרת החשובה לתלמידים בחינוך המיוחד.

בחרנו את הנושא "צמחי תבלין לשירות האדם", כנושא המאפשר ביצוע פעילויות חקר, גידול ומעקב אחר התפתחות. במסגרת סביבה זו תלמידי החינוך המיוחד מגדלים צמחי תבלין ומרפא, מתעדים את תהליך הגידול, החל מההכנות לשתילה ועד לשלב בו יעשה שימוש בצמח ומשתפים בחוויות. תאגיד משתלות "חישתיל" (חברה המובילה בארץ בתחום) תרם בעקבות פנייה אליהם, שתילים לבתי הספר השונים, ואף אפשר לנו ביקור של נציגי תלמידים במשתלה לצורך זריעת השתילים.

לסביבה זו נרשמו 187 מסגרות של חינוך מיוחד (הן בתי ספר לחינוך מיוחד והן תלמידים המשולבים בבתי ספר רגילים). ניתן למצוא בסביבה זו בתי ספר החל מקצרין בצפון ועד דימונה ושדרות בדרום.

אנו, הצוות המפתח של הסביבה הלימודית המתוקשבת, מלווים את תהליך השתילה – עד לשלב השימוש בצמח בהנחיות ובהצעות לפעילויות מגוונות, כדוגמת: צילום, חקר, כתיבה, אומנות, יצירה ועוד – בהתאם ללוחות זמנים של התקדמות צמיחת צמחי התבלין. במהלך הפרויקט יאספו התלמידים מידע לגבי משתנים השונים, כגון: מיקום גיאוגרפי, אורך היום ועוד.

המידע יועלה לאתר בפורומים שנבנו (למורים ולתלמידים), ונערוך השוואה בין הממצאים שנאספו מבתי הספר השונים בארץ. באמצעות הפורומים מדווחים המורים והתלמידים על תהליך ההתפתחות, מעלים שאלות הקשורות לתהליך הגידול, ומשתפים בפעילויות ובחומרים שונים (חומרים אלו מקוטלגים על ידי הצוות למאגר הקבצים השיתופי). האתר מכיל מאגר קישורים, שנוצר כדי לכוון את התלמידים לחיפוש מידע רלוונטי. במהלך השנה נפגש מספר פעמים למפגשים וירטואליים בלמידה מרחוק בנושא צמחי התבלין.

הסביבה הלימודית המתוקשבת הנה מנוף לשילוב הנושא בתוכנית הלימודים הבית-ספרית, ולכן אנו ממליצים לשלב את נושא "צמחי התבלין לשירות האדם" במסגרת כלל-מערכתית בביה"ס (שילוב הנושא במסגרת שיעורי המחשבים, החקלאות, כלכלת הבית, האמנות, המלאכה, המוסיקה וכל מורה נוסף שיוכל להשתלב בפרויקט).

הסביבה מעודדת גם אפשרות ליזמות עסקית: בתי-ספר המעונינים בכך יוכלו בעקבות ההתנסות בגידול צמחי התבלין, ללמוד כיצד לגדל צמחים ולמכור אותם. התוכנית הנה פתוחה ודינמית. כל מורה יכול/ה ורשאי/ת לבצע התאמות של הרעיונות המועלים באתר בהתאם לאוכלוסיית התלמידיום: גילם, רמתם ולקותם.

הפעילות עצמה סובבת את שנת הלימודים כולה – והמורים והתלמידים באמצעות "תאריכון" מתעדכנים בנושא. העלנו לאתר מספר פעילויות לתלמיד, והמורים שנרשמו לסביבה זו כבר החלו להעלות ולהוסיף חומרים למאגר הקבצים השיתופי ובכך תורמים להפריה הדדית מבחינת רעיונות ותכנים לפעילות וכך למעשה נוצרת סביבת למידה פעילה משותפת ומשתפת. בנוסף, גם תלמידים החלו לשתף בחומרים שהכינו. התוכנית מלווה ב"סיפור מסגרת" – ניתן להשתמש בסיפור כדי לגוון את דרך הלימוד של הנושא.


כתובת אתר צמחי התבלין לשירות האדם:
www.orianit.edu-negev.gov.il/tavlin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר