גפילטע פיש בפסח – מגדלי הדגים נערכו לביקושים

בשנתיים האחרונות קטן היקף גידול דגי הקרפיון הישראלי הטרי בכ-500 טונות בגלל הורדת המכס על יבוא דגים מחו"ל. למרות זאת נראה כי לא צפוי מחסור בקרפיונים בימי החג. כמו כן חל גידול בביקוש לדגי בורי ובס

כבכל שנה בתחילת אפריל עברו מגדלי הדגים להאכיל את דגי הבריכות בתערובות מזון כשרות לפסח. מנתוני ארגון מגדלי הדגים בישראל עולה כי במהלך פסח 2019 ישווקו בישראל כ- 700 טון קרפיון, כ- 550 טון אמנון, כ- 300 טון בורי, וכ- 150 טון בס. זאת לצד דגי ברמונדי, פורל, מוסר, אמור, אדמונית ודניס. אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל, אומר: "כמדי שנה לקראת הפסח אנחנו רואים עלייה בביקוש לדגים בכלל, ולדגים הטריים בפרט. לאחר הפחתת המכס על ייבוא הדגים, שנכנסה לתוקף לפני כשנתיים, נרשמה ירידה משמעותית במחיר אותו מקבלים המגדלים הישראלים לקילו, בעוד שהמחיר לצרכן בנקודות המכירה כמעט שלא ירד כלל. הפער התגלגל בסופו של דבר, כפי שקורה במקרים רבים אחרים, לכיסם של היבואנים ובעלי רשתות השיווק".

ניתן לאכול את קציצת הגפילטע ללא תוספת וניתן להוסיף מהרוטב או החזרת או משניהם גם יחד

מסתבר כי הירידה ברווחיות הענף הובילה לצמצום היקפי הגידול, בעיקר בדגי הקרפיון, ואף לסגירה של בריכות הדגים במספר משקים. בשנים האחרונות עמד היקף גידול הקרפיון על כ- 4,000 טונות בשנה, ואילו השנה הצפי הוא כ- 3,500 טונות. למרות זאת נערך הענף לספק את הביקוש הצפוי בחג הקרוב לדג ישראלי טרי, ולפי הנתונים שבידי הארגון לא צפוי מחסור בדגים טריים בתקופת החג. לצד הביקוש העונתי הגובר לקרפיון בתקופת הפסח, יש עלייה חדה בביקוש לדגי בס ובורי טריים.

בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על-ידי השירותים הווטרינריים ברשויות המקומיות ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי:

עור הדג – על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג. הריר מאפשר לדג התנגדות נמוכה בחיכוך עם המים. יש לזכור שהדג מייצר ריר כל עוד הוא חי.

גמישות בשר הדג – חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מדי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע חשוב לוודא כי לא נוצרה גומה, והעור נשאר מתוח.

עיני הדג – יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.

צבע הזימים – הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.

ריח הדג – ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות "דגי" אך לא בלתי נעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר