גראטן ארטישוק ירושלמי ובטטה

ארטישוק ירושלמי הוא אחד הירקות האהובים עלי. אני משתדלת להכניס אותו לכל תבשיל, כל עוד הוא על המדף.מצרכים:1 ק"ג בטטה 1 ק"ג ארטישוק ירושלמי 1 מכל שמנת מתוקה 1 כוס חלב2 שיני שום 2 גבעולי טימין (רק העלים)מלח ופלפל2 כפות פירורי לחםההכנה:מחממים תנור ל–200 מעלות.מקלפים את הבטטה והארטישוק הירושלמי, ופורסים אותם לפרוסות דקות (הארטישוק קצת יותר קשה מהבטטה, ומומלץ לחתוך אותו לפרוסות דקות יותר).מסדרים בתבנית משומנת שכבות של בטטה ושל ארטישוק ירושלמי. ממליחים ומפלפלים בין השכבות. בקערה מערבבים שמנת, חלב, שום, טימין, מלח ופלפל ויוצקים מעל הארטישוק והבטטה שבתבנית. מפזרים על הכל פירורי לחם, ומעליהם מטפטפים מעט שמן זית. אופים כ–45 דקות, עד שהפירורים זהובים.גראטן (Gratinée בצרפתית, אם אתם מתעקשים) הוא מאפה מוקרם בשמנת וגבינה, בדרך כלל של ירקות שורש. הכלי המסורתי לגראטן הוא תבנית חרס רדודה (כדי ששטח הפנים של המאפה יהיה גדול ככל האפשר). הגראטן הנפוץ ביותר הוא של תפוחי אדמה: חותכים תפוחי אדמה לפרוסות, מסדרים בתוך התבנית בצורת רעפים, יוצקים את השמנת והתבלינים ואופים עד שהמאפה משחים.אפשר לגוון ולהוסיף ירקות אחרים, למשל גזר, לפת או ארטישוק. אפשר גם לתבל בתבלינים שונים ולהוסיף דגים, פסטה וגבינות, אבל הגרסה הקלאסית הפשוטה והטובה (שמנת, שום ותיבול מינימלי) תמיד מנצחת.ענבל קליין היא עיתונאית ומחברת הספר "גג חמישים שקל" – ארוחות ביתית, מהירות, וממש לא יקרות

ארטישוק ירושלמי הוא אחד הירקות האהובים עלי. אני משתדלת להכניס אותו לכל תבשיל, כל עוד הוא על המדף.

מצרכים:
1 ק"ג בטטה
1 ק"ג ארטישוק ירושלמי
1 מכל שמנת מתוקה
1 כוס חלב
2 שיני שום
2 גבעולי טימין (רק העלים)
מלח ופלפל
2 כפות פירורי לחם

ההכנה:
מחממים תנור ל–200 מעלות.
מקלפים את הבטטה והארטישוק הירושלמי, ופורסים אותם לפרוסות דקות (הארטישוק קצת יותר קשה מהבטטה, ומומלץ לחתוך אותו לפרוסות דקות יותר).
מסדרים בתבנית משומנת שכבות של בטטה ושל ארטישוק ירושלמי. ממליחים ומפלפלים בין השכבות.
בקערה מערבבים שמנת, חלב, שום, טימין, מלח ופלפל ויוצקים מעל הארטישוק והבטטה שבתבנית.
מפזרים על הכל פירורי לחם, ומעליהם מטפטפים מעט שמן זית. אופים כ–45 דקות, עד שהפירורים זהובים.

גראטן (Gratinée בצרפתית, אם אתם מתעקשים) הוא מאפה מוקרם בשמנת וגבינה, בדרך כלל של ירקות שורש. הכלי המסורתי לגראטן הוא תבנית חרס רדודה (כדי ששטח הפנים של המאפה יהיה גדול ככל האפשר).
הגראטן הנפוץ ביותר הוא של תפוחי אדמה: חותכים תפוחי אדמה לפרוסות, מסדרים בתוך התבנית בצורת רעפים, יוצקים את השמנת והתבלינים ואופים עד שהמאפה משחים.
אפשר לגוון ולהוסיף ירקות אחרים, למשל גזר, לפת או ארטישוק. אפשר גם לתבל בתבלינים שונים ולהוסיף דגים, פסטה וגבינות, אבל הגרסה הקלאסית הפשוטה והטובה (שמנת, שום ותיבול מינימלי) תמיד מנצחת.


ענבל קליין היא עיתונאית ומחברת הספר "גג חמישים שקל" – ארוחות ביתית, מהירות, וממש לא יקרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתכונים חדשים

הרשמה לניוזלטר