גרסה משופרת של תוכנה שפותחה בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית תתרום להשבחת זני ירקות

המחסור העולמי במזון מגביר את חשיבותן של טכנולוגיות שיעזרו לפתח ולהשביח זנים חדשים של ירקות במהירות וביעילות. לאור הצלחת התוכנה היא נרכשה לאחרונה על ידי חברת 'זרעים גדרה' המטפחת זני ירקות

גרסה משופרת של תוכנה לפיתוח תשתיות גנטיות והשבחה בשם TOMATO, פותחה לאחרונה בפקולטה למדעי החקלאות של האוניברסיטה העברית. התוכנה, שפותחה בקבוצת המחקר של פרופ' נחום קידר ופרופ' חיים רבינוביץ' מהמכון למדעי הצמח בפקולטה לחקלאות, תאפשר למפתחים של זני ירקות לאפיין את תכונות הגנים של ירקות, ולייעל ולקצר את תהליך בניית תשתית לפתוח זני ירקות חדשים.

פיתוח התוכנה נעשה על ידי דרורה בלגה, בשיתוף עם צוות גנטיקאים בסביבת העבודה שלהם – במעבדה ובשדה. עבודת השטח אפשרה ניתוח מדויק של צרכי המדענים ושל המהלכים הננקטים במהלך פיתוח התשתיות הגנטיות וההשבחה כדי לתת להם מענה. המפתחים התבססו במהלך הפיתוח גם על הידע והיכולות שנצברו במשך עשרות שנים של עבודה מחקרית בגנטיקה ובהשבחה בפקולטה לחקלאות, ויישמו ושכללו שיטות טכנולוגיות מתקדמות שנוסו בהצלחה במחקרים בגנטיקה ובהשבחה.

בפקולטה לחקלאות מסבירים כי מחקר ותכנון של תשתיות גנטיות והשבחה, דורש מערך ענק של נתונים זמינים אותם צריך לנתח. הגרסה החדשה של התוכנה תאפשר לייעל את תהליך עיבוד הנתונים ולאפיין את התורשה של תכונות של גנים בודדים ומרובים בכלים פיסיולוגיים, ביוכימיים ומולקולריים. לתהליך זה חשיבות רבה להשבחת עמידות הירקות למחלות, לטמפרטורות שונות, לחיי מדף ארוכים וכו'.

בתהליך ההשבחה של זן מתבסס המדען על ידע גנטי וביולוגי של התכונות הרצויות והשליליות ביֶרק. לשם כך עליו לבחון מנגנוני תורשה במערך של עשרות אלפי גנים. לשם המחשה, העגבניה לבדה מכילה 40,000 גנים. טכנולוגית המידע שבבסיס התוכנה מאפשרת להתגבר על מגבלות אלה, לעבוד בהיקפים גדולים, לבצע תהליך קבלת ההחלטות נתמך-ידע, ולהפיק תוצאות.

תוכנת "TOMATO" מורכבת ממספר מודולים המאפשרים לבצע את שלבי המחקר (הגנטי-תשתיתי ו/או הטיפוחי), ומותאמת לצרכי ולתהליכי העבודה של כל חוקר. התוכנה מאפשרת מספר פונקציות עיקריות: ניהול שושלות גנטיות; מנגנון חיזוי תוצאות המבצע הכלאות על סמך נתוני המחקר ומאפשר לחוקר לבחור את הצירופים בעלי הסיכויים הרבים להניב את התוצאות הרצויות; וניהול מחקר בהיקפים גדולים וביעילות תוך חסכון בזמן, בעבודה ובאמצעים.

עוד מציינים בפקולטה לחקלאות, כי המחסור העולמי במזון מגביר את חשיבותן של טכנולוגיות שיעזרו לפתח ולהשביח זנים חדשים של ירקות במהירות וביעילות. הטכנולוגיה פועלת כבר בהצלחה מרובה במעבדות הפקולטה לחקלאות כתמיכה לתהליכי ייצור מזון ולחקלאות. לאור הצלחת התוכנה, היא נרכשה לאחרונה על ידי חברת 'זרעים גדרה' המטפחת זני ירקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר