דיאטה – למה לחכות לאחרי החגים?

הקיץ כבר כמעט כאן, חולצות הפוטר העבות מתחלפות לחולצות דקיקות, ומחשבות על קיץ בחוף הים מתחילות להיכנס לתודעה. אז מה עם הדיאטה? למה לומר "אחרי החגים" אם אפשר להתחיל לאכול נכון גם בפסח עצמו, ולהימנע מליצור עודף משקל שבאמת קשה להשיל?

הקיץ כבר כמעט כאן, חולצות הפוטר העבות מתחלפות לחולצות דקיקות, ומחשבות על קיץ בחוף הים מתחילות להיכנס לתודעה.
אז מה עם הדיאטה? למה לומר "אחרי החגים" אם אפשר להתחיל לאכול נכון גם בפסח עצמו, ולהימנע מליצור עודף משקל שבאמת קשה להשיל?

הנתון המעודד הוא שלקראת הקיץ דווקא קל יותר לרזות מאשר בחורף, גם בגלל סוגי המזון שאוכלים, וגם בגלל האפשרות להימצא יותר מחוץ לבית, כלומר פחות בסביבת המקרר ויותר בסביבה המאפשרת פעילות גופנית.

לפניכם מספר עצות בנושא תהליך הירידה במשקל:
קיום דיאטה מבוקרת ומתונה כאשר קצב הירידה במשקל הרצוי הוא לא יותר מחצי ק"ג בשבוע. יש להקפיד על כך שהדיאטה לא תכיל פחות מ- 1,200 קלוריות ליום לנשים, ו- 1,500 קלוריות ליום לגברים.

תזונה מאוזנת ומשלבת את כל אבות המזון. אין לוותר על אף אחת מהקבוצות, מכיוון שאז יחסרו לגוף מרכיבים חיוניים. באביב ובקיץ קל יותר לכלול בתפריט הרבה ירקות, שהם דלים בקלוריות אך משביעים ועשירים בויטמינים, מינרלים וערכים תזונתיים נוספים.
חשוב גם להקפיד על שתיה מרובה, בעיקר של מים. צריך לזכור שמשקאות קלים כמו קוקה-קולה, פחית מיץ פרי או בירה שחורה עלולות להכיל בין 130-150 קק"ל. גם קפה המבוסס על חלב מכיל קלוריות, ומי מאיתנו ששותה כוס אייס קפה מוסיף לסל הקלוריות היומי 120-250 קק"ל.

קצת שריפת שומנים – כדי לרדת במשקל קילוגרם אחד, יש לשרוף 7,000 קלוריות. ולכן כדי לרדת חצי קילוגרם בשבוע עלינו לצמצם את התפריט היומי בכ- 500 קלוריות, או להגדיל את ניצול האנרגיה בפעילות גופנית.
500 קלוריות שוות, לדוגמא, שני סנדויצ'ים מלחם רגיל עם ממרח או פרוסת עוגת קרם גדולה.
מצד שני, פעילות גופנית מומלצת היא הליכה מהירה (בקצב של כ- 6 קמ"ש) במשך חצי שעה עד שעה ביום, רכיבה על אופניים, שחייה או פעילות אירובית אחרת.

בזמן הדיאטה מומלץ להשתמש במולטיויטמין כגון צנטרום או תוספי מזון אחרים, שכן דיאטות הרזיה אינן מספקות את הויטמינים והמינרלים בכמות מספקת וזאת בעיקר מהסיבות הבאות:
צמצום כמות המזון המספק את הויטמינים והמינרלים.
שימוש במשלשלים או חומרים המגבירים את הפרשת הנוזלים מהגוף על מנת להאיץ את תהליך ההרזיה, יגרום להפחתת יכולת ספיגת המזון, כולל הויטמינים והמינרלים שבו, וכן לאיבוד מוגבר של ויטמינים ומינרלים ובסופו של דבר למחסורים שלהם בגוף.
חוסר גיוון של מקורות המזון העלול לנבוע מדיאטות של "מזון מסוג אחד", כגון דיאטה שבמהלכה אוכלים רק אורז או רק אבטיח, או דיאטות של "הפרדת מזונות" (כגון הפרדת פחמימות מחלבונים) שגם בהן רב הסיכוי לזניחת חלק גדול מהמזונות שנאכלו לפני הדיאטה.

יש להימנע הן משיטות הרזיה פסולות כגון שימוש במשלשלים ובמשתננים, והן מדיאטות בהן מגוון המזונות דל. הדרך הטובה ביותר לרזות ולשמור על המשקל לאורך זמן, היא להיוועץ בגורם מקצועי בהרכבת התפריט ובמעקב, ולהקפיד על הרגלי אכילה מאוזנים.

עינת ששון היא התזונאית הקלינית של חב' "ניאופרם", המשווקת בישראל את המולטיויטמין "צנטרום".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר