האדומים החדשים של ברקן: סיבה למסיבה

יקבי ברקן חנכו במסעדת באבא יאגה הנחבאת לה מאחורי גדר וגינה מקסימה בתחילתו הדרומית של רחוב הירקון, ארבעה חתני שמחה אדומים מסדרת הרזרב

יקבי ברקן חנכו ארבעה חתני שמחה אדומים מסדרת הרזרב, במסעדת באבא יאגה הנחבאת לה מאחורי גדר וגינה מקסימה בתחילתו הדרומית של רחוב הירקון בתל אביב, ומגישה מטבח שף צרפתי-רוסי (יש דבר כזה), בהובלתו של השף הראשי ובעל המסעדה, המסעדן הוותיק אריה בר-חנה (קסבה עם אמיל גטלן, פפיון ברמת השרון, קייטרינג שף, ועשר שנים עלומות ברוסיה).

שני יינני היקב, עירית בוקסר-שנק ויותם שרון, עמדו סמוקי לחיים, נרגשים מהמעמד, מדברים על יצירתם – היינות החדשים – עם עיניים נוצצות, כמו תלמיד בית ספר שהגיש זה עתה בידיים מעט רועדות, אך מאוד בוטחות, את עבודת הגמר שלו.

משהו בעיניים של השניים ובדברים שבאים מבפנים, מלמד יותר מכל כי בשורה התחתונה אנחנו, צרכני היין, יוצאים ונצא נשכרים, מאחר ומאחורי היינות של ברקן עומדים קודם כל בעלי ידע ומקצוע, אבל אולי יותר מכל אנשים שעושים את מלאכתם בהמון טונות של אהבה.

והחיבור הזה של עוצמות של פרי בכרמים הפזורים ברחבי הארץ, מערך ייצור טכנולוגי מהשורה הראשונה, ומערך הפצה ושיווק ארצי, אך גם יותר ויותר בינלאומי, ממצב את יקבי ברקן ללא ספק גבוה בליגה הלאומית של ענף היין בישראל.

את כל היינות החדשים ממשפחת הרזרב מאפיין פרי המגיע מהדור של כרמים מובחרים באזורים מיוחדים, שניטעו על ידי יקבי ברקן במהלך השנים האחרונות.. זו גם התגשמות חזונם של בעלי היקב, שמואל בוקסר ויאיר לרנר, מוותיקי הכורמים בארץ.

ניכר כי הושקעו עבודה רבה ומאמץ להביא לצרכן יינות אמצע מסדרת רזרב, הנותנים תמורה מלאה למחירם. כל אחד מהיינות בפני עצמו מבקש מהצרכן שהות נוספת של זמן בקבוק וזמן בכוס, שפותחים רבדים אחר רבדים של ארומות וטעמים.

עוד בטרם פתחנו בטעימת האדומים שבו אנשי היקב והזכירו לבאים כי מדובר בערב של סוף קיץ בסמוך לחופו של ים, ומה מתאים יותר מזה לאווירה מאשר יין לבן צונן לצד חטיפים ממטבחו של השף של באבא יאגה: סושי, פיטריות שמפיניון קטנות ממולאות המזכירות שמפיניון א-לה-גרק צרפתיות, ומה רע בדמוי קוויאר על ריבועי לחם לבן?

שרדונה רזרב 2007 – עשוי 100% ענבי שרדונה המגיעים מכרמים בהרי יהודה, הגליל העליון ומצפה רמון. שליש מהיין התיישן 6 חודשים בחביות, מה שמעניק ארומה קלה של עץ ברקע, שאינה משתלטת ואינה פוגמת בנוכחותו של הפרי.
היין עדין וארומטי, עשוי טוב ומהנה, צבעו זהוב ירקרק, בעל עושר מרקם, חמיצות פריכה, רענן ונמרץ. שופע טעמים אקזוטיים של פרי טרופי. כמעט נעדר שמץ של קרמליות וחמאתיות מוגזמת. מחיר מומלץ לצרכן: 49 ש"ח, אבל לא בטוח שתמצאו אותו בחנויות.
למה? כי בפועל היין נגמר.

כפי שאומרת כרמי לבינשטיין, יועצת שיווק ואסטרטגיה של היקב מלאת הפילפל: "אנחנו מזוהים כיקב של היינות האדומים, אך הקמפיין של יקבי רמת הגולן עשה נפלאות למכירות היינות הלבנים שלנו. מכרנו את כל הסוביניון בלאן והאמרלד ריזלינג 2007, ואנחנו על הקצה של השרדונה".

במסעדה מתחיל מצעד המנות יחד עם היינות האדומים החדשים של יקבי ברקן: אנטי פסטי מגוון, מנה מוקטנת אך מוצלחת ביותר של גליל סלמון ממולא במחית דג, עופיון ברוטב פורט, דג שפמנון אותו מכינים בתנור יחד עם ירקות שורש בתוך קופסת חימר – להיט אצל הסועדים הרוסים שלא בדיוק התחברנו אליו, שוק טלה שלמה בתנור שנפרסה מול עינינו והוגשה עם אורז – מנה טובה מאוד, וסטייק אנטרקוט.

מרלו ברקן רזרב 2006 – זהו יין זני על טהרת ה- 100% ענבי מרלו המגיעים מארבעה כרמים בדרום רמת הגולן ובגליל העליון. היין התיישן 14 חודשים בחביות, כשליש מהן חדשות, והיתר מחביות משימוש שני ושלישי העשויות מעץ אלון אמריקאי וצרפתי. זהו יין רך ופירותי שאינו מתחנף, המביא עמו טאנינים מוצקים, בעלי נוכחות עגלגלה בפה, היין עשיר בפרי מתובל ועסיסי, השזור בנימים של פלפל שחור, ליקריץ, ושמץ קל בלבד לפלפל ירוק עדין. זהו יין שתי ועכשווי ומאוד לא יומרני. מחיר מומלץ לצרכן: 69 ₪

שיראז ברקן רזרב 2006 – היין עשוי מבלנד של 92% שיראז, 4% קברנה סוביניון, 4% פטי ורדו. צבעו בגוון אדום-סגול עמוק וצעיר.
פרי מאופק. נפח מרשים. באף ארומות פרחוניות אופייניות לשיראז, כגון פרי שחור מתובל היטב, דובדבן אדום ופלפל שחור, עם רמזים לסיגליות וזיתים שחורים;
כל אלו משולבים היטב בגוף בינוני ובנגיעות אלגנטיות של וניל ועץ ארז, אשר תרמו חביות האלון. בחך,
היין פורש שלל טעמים עזים של פרי שחור ואדום, מתובל וחריף מעט, עטוי בטאנינים רכים אך מוצקים. הפרי בשל אך רחוק מריבתיות, ונוספת לו לווית-חן מינרלית, כמו גם חמיצות עדינה המחדדת את הטעמים.
זהו יין מרוכז ומהודק, בעל רובדי טעם ומורכבות הדורשים מעט סבלנות והעמקה כדי לעמוד על טיבו.
היין התיישן 14 חודש, 70% אלון צרפתי, 30% אלון אמריקאי (כ-50% מהחביות חדשות). הוא מוכן לשתייה כעת, אם כי רצוי בשלב זה למזוג אותו לדקנטר כשלוש שעות בטרם יוגש.
יישון של מספר שנים בתנאים נאותים יאפשר ליין להתרכך ויוסיף למורכבותו. הסיומת ארוכה. מחיר מומלץ לצרכן: 69 ₪.

קברנה סוביניון, ברקן רזרב 2005 – יין זני העשוי מ- 100% ענבי קברנה סוביניון. מיצוי פרי וצבע טובים, עם מבנה גוף בינוני עד מלא. יין עשיר ואלגנטי, מאוזן והרמוני, המוסיף רבדים של מורכבות במשך מספר שנות יישון.
פרי צלול בשל עם שפע גווני תיבול עשירים.
יין מרוכז ובשל עם פרי שחור עשוי היטב, מדויק ושופע, באף גרפיט של חוד עיפרון, תיבול עשבוני מלווה בטאנינים רכים וטעמי אלון ברקע.
היין התיישן 20 חודשים בחביות, כ- 30% חדשות מאלון צרפתי, אמריקאי והונגרי. זהו יין שנעשה בסגנון עולם ישן, לא יין מתחנף בעל מתיקות מדומה, אלא כזה המעניק מורכבות מתובלת עם פרי בשל. מחיר מומלץ לצרכן: 69 ₪.

פינוטאז' ברקן רזרב 2006 – היין שיש בארץ רק לברקן. זהו יין זני על טהרת 100% ענבי פינוטאז', המגיעים כולם מחלקה בודדת בכרם של בוקסר ולרנר בתל-צפית. היין התיישן 12 חודש בחביות רובן מאלון אמריקאי, כמחציתן חדשות.
מדובר בזן ייחודי, פרי הכלאה בין פינו נואר וסינסו שבוצעה בדרום-אפריקה בתחילת המאה ה-20. יקבי ברקן הינם בין היצרנים הבודדים מחוץ לדרום-אפריקה המתמחים בזן זה.
זהו יין ייחודי, המשקף נאמנה את הפרי הבשל והחם, בעל גוונים מתובלים ומעושנים, המאפיינים זן יוצא דופן זה. הפרי מתאפיין במשנה עוצמה ורעננות, הרבה פרי שחור ובשל, החבית נוכחת ומשולבת בפרי. באף ריחות מעושנים קלות ותיבול מפולפל. הפרי, הנוטה לכיוון האדום, מתחנף מעט במתיקות ליקרית משהו, חמה ומדומה. החמיצות גבוהה עם הרבה רעננות.
בנוסף לאופי הבסיסי שלו, שנותר חם ומתובל. השילוב מרתק ומורכב. זהו יין רך בעל גוף בינוני עם מורכבות מעניינת ופוטנציאל נוסף של התפתחות לטובה. מחיר מומלץ לצרכן: 69 ₪.

על הקינוחים של באבא יאגה לא נוכל לדווח לכם הפעם, רק כי משימות אחרות חיכו לנו להמשך הערב. אך בכל זאת יצאנו עם הפתעה מתוקה: ריבות מהמטבח של חגית (בוקסר, רעייתו של שמואל, ואימה של עירית), הרוקחת ריבות מיינות היקב, תחת עיצוב תוויות ממיתוג משפחת יינות ברקן: ריבת פינוטאז', ריבת שיראז, ריבת שרדונה, וריבת אמרלד ריזלינג.

BabaYaga
רח' הירקון 12 ת"א
טל. 03-5167305
www.babayaga.co.il
[email protected]

צילומים: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר