האם חלב עיזים יותר בריא?

חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה חשוב באזור המזרח התיכון והמדבר, אולם נראה כי בשל המודרניזציה המתפתחת נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי חשוב, והיותו מאבני היסוד בתזונה הים תיכונית הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים

חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה חשוב באזור המזרח התיכון והמדבר, אולם נראה כי בשל המודרניזציה המתפתחת נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי חשוב, והיותו מאבני היסוד בתזונה הים תיכונית הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים.

במאמר זה ננסה להחיות ולבסס עובדות היסטוריות ידועות, נחשוף עובדות חדשות לגבי תרומתו של חלב העיזים לבריאות, ונגלה כי יותר אנשים בעולם שותים חלב עיזים מאשר חלב פרה.

אחת העובדות הידועות ברפואה העממית לגבי חלב עיזים, היא יכולתו המפתיעה לרפא פצעים בפה (אפטות), במיוחד בקרב תינוקות וילדים. הדבר עבר, ככל הנראה, מדור לדור, כתרופת סבתא עתיקה, וכיום הוא נתמך במחקר מעבדה שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל-אביב.
החוקרים לקחו תאים אנושיים, הדגירו אותם יחד עם הווירוס הגורם לפצעים, ממשפחת ההרפס. לאחר מכן הם חשפו את התאים הנגועים לחלב עיזים, במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו.

ניתוח התוצאות חשף, כי כ– 60% מכמות הווירוס נהרס מחלב העיזים. נמצא שהחומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם אותו מלעבור לתאים אחרים, והווירוס מת. החוקרים בדקו בנוסף, אם ההשפעה מוגבלת לחלב המגיע ישירות ללא פסטור. הם השתמשו בחלב עיזים מפוסטר, ומצאו, כי תהליך הפסטור כלל לא משנה את ההשפעה על הווירוס. השפעה דומה של חלב העיזים נמצאה גם על וירוסים נוספים, אך לא בחלב פרה. במקביל עלה כי חלב עיזים גם מעורר את המערכת החיסונית. החוקרים חשפו לימפוציטים, תאי דם לבנים, של בני אדם לחלב עיזים, ומצאו כי הוא גורם לתאי חיסון אלו להפריש חומרים המשפיעים על מערכת החיסון.

מדובר במחקר ראשוני והתחלתי, אשר שופך אור על ההיבט הבריאותי של חלב העיזים, ומספק סיבות טובות לעולם הרפואי להמשיך לחקור ולצבור חומר למחשבה לגבי גיוון צריכת החלב הקבועה גם בחלב עיזים.

מסתבר כי לחלב עיזים יש גם את היכולת לתרום, באופן משמעותי, לעליה בצריכת הסידן ולבניית העצמות בקרב ילדים, ולמנוע הידלדלות של העצמות, אוסטיאופורוזיס, בקרב מבוגרים. זאת מאחר שחלב העיזים מכיל לפחות 20% יותר סידן מאשר חלב פרה. חשוב לדעת, כי כוס חלב עיזים מספקת כ- 30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים נמצא כי יעילות ספיגת הסידן טובה יותר מחלב עיזים לעומת חלב פרה, וכן לספיגתם המיטבית של מינרלים נוספים.

תהליך העיכול של חלב עיזים מושפע מהרכבו. בזכות העובדה כי לחלב עיזים מבנה כדוריות שומן קטנות יותר, המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה, מתנהל תהליך העיכול בצורה קלה יותר. הדבר יכול להשפיע על הרגשה טובה ועיכול נוח יותר, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. אחד ההסברים המדעיים היא העובדה, שחלב עיזים דומה בהרכבו לחלב אם אנושי מאשר לחלב פרה.

חלב העיזים מהווה מקור מיטבי לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בכל תזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבוני בכל ארוחה, ומוצרי חלב עיזים יכולים, כאמור, להוות גיוון טעים ובריא בבחירת מוצרי החלבון לארוחות השונות.
חלב עיזים מכיל הרכב חלבונים אשר פירוקו בקיבה קל ונוח יותר יחסית, מה שמאפשר עיכול מהיר וקל יותר. המעבר המהיר בקיבה מהווה יתרון לפעוטות, ילדים, קשישים ואנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. אולם במקרים של אלרגיה לחלבון החלב, מחקרים מדעיים שנערכו לא מצאו ירידה באלרגיה לחלבון חלב עיזים, בהשוואה לחלבון חלב פרה.

ואם ברגישות עסקינן, ראוי להתייחס לציבור הסובלים מרגישות ללקטוז התלויה ברמות הלקטאז, שהינו האנזים המפרק את הלקטוז במעיים. כידוע, שלשולים, גזים וכאבי בטן הינם חלק מהתסמינים כתוצאה מצריכת לקטוז. חשוב לדעת, כי בחלב עיזים יש קצת פחות לקטוז מאשר בחלב פרה, על כן, במקרים מסוימים, יתכן והדבר יהווה יתרון בקרב ציבור הרגישים ללקטוז. ואכן מבוגרים וכן אמהות לילדים, מדווחים על תגובה טובה יותר לחלב עיזים מאשר לחלב פרה.

מוצרי חלב וגבינות עיזים היו ידועים כמזון אנין, אך גם בעל אחוזי שומן גבוהים. באשר לערך הקלורי והשומן של החלב, המהווה מקור דאגה לאנשים השומרים על תזונה בריאה, מסתבר כי לשם שיפור הערך התזונתי של מוצרי החלב הולכות ומתפתחות שיטות טכנולוגיות למטרת הורדת כמות השומן והנתרן במוצרי חלב העיזים. סיבה זו מאפשרת גם לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם והשמנה, בעלי גורמי סיכון למחלות לב ולתמותה, להוסיף לתזונתם הקבועה, לדוגמא, חלב עיזים מלא המכיל 3.5% שומן בלבד, גבינות עיזים מגוונות כמו לבנה, פטה, גבינה צפתית ועוד, ב- 3 עד 5 אחוזי שומן בלבד, יוגורטים של 1 עד 3 אחוזי שומן בלבד, ועוד מוצרים מחלב עיזים מגוונים ודלי שומן אחרים. לתזונה מגוונת במוצרי חלב דלי שומן, יחד עם העשרת התפריט בירקות ופירות וצריכת בשר עוף ודגים דלי שומן, ישנה חשיבות רבה בהשפעה על הפחתת ערכי לחץ דם.

לסיכום, חלב וגבינות עיזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית, הידועה כיום ממחקרים, כתורמת לבריאות ואריכות חיים. חלב עיזים הוא מקור תזונתי טוב לרכיבי תזונה חיוניים כמו, חלבון, סידן, וויטמין B2, מגנזיום ועוד. בישראל, בכל רשתות השיווק והמכולות, ניתן למצוא מגוון גדול של חלב עיזים ומוצרי עיזים של משק צוריאל, תנובה ומחלבות נוספות. מומלץ לגוון את התפריט היומי, ולשלב גם מוצרים מחלב עיזים לבריאות מיטבית.


לימור בן חיים היא תזונאית קלינית המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר