האם מהפכת גני האירועים ממשיכה?

בשנים האחרונות צצים להם כפטריות אחר הגשם גני אירועים רבים. אנשי עסקים מצליחים, אפילו מענפים אחרים, שחשבון הבנק שלהם "סובל" מעודף מזומנים, מחליטים לפתוח גן אירועים מושקע בתקווה שיגרוף להם רווחים נאים. ללא ספק, ענף האירועים נהנה בעבר מרווחים עצומים, מהסיבה הברורה שנתנו מעט ולקחו הרבה

בשנים האחרונות צצים להם כפטריות אחר הגשם גני אירועים רבים. אנשי עסקים מצליחים, אפילו מענפים אחרים, שחשבון הבנק שלהם "סובל" מעודף מזומנים, מחליטים לפתוח גן אירועים מושקע בתקווה שיגרוף להם רווחים נאים.
ללא ספק, ענף האירועים נהנה בעבר מרווחים עצומים, מהסיבה הברורה שנתנו מעט ולקחו הרבה…

עובדה זו, נכונה לכשעצמה לשנות ה-80 ותחילת ה-90, משכה לענף האירועים משקיעים רבים, והנהירה ממשיכה גם היום, ואף בממדים גדולים הרבה יותר.
אך האם ההשקעה שלהם כדאית? האם הם החזירו את כספם תוך זמן סביר? האם הרווח כל כך גדול שמצדיק וויתור על עסק אחר או על עיסוק אחר? ומה עם הוויתור על חיי משפחה, מאחר ושעות העבודה רבות מאוד, ובעיקר בשעות אחה"צ והלילות?

מהפכת גני האירועים החלה בסוף שנות ה-90 ובתחילת המילניום. אז היה מספרם של גני האירועים קטן יחסית, והרמה הייתה בינונית ומעלה.
ההגמוניה של בתי המלון בתחום האירועים היוקרתיים עברה לאט לגני האירועים, שהחלו מצידם במקצה שיפורים. בשלב זה החלו להיפתח גני אירועים רבים, שהחליפו את אולמות האירועים באזורי התעשייה עם המראות וה"נצנצים” על הקירות.

פתיחת גן אירועים יוקרתי מחייבת את הבעלים, מלבד קניית או ברוב המקרים השכרת המקום, להשקיע סכומי כסף גדולים עבור ציוד מתקדם (תנורים משוכללים, כלים וסכו"ם, שולחנות וכיסאות), עבור צוות מקצועי ומיומן (שף, מנהל שיווק, מנהל אירועים, צ'יף סטיוארט וכו') שייקח את המקום להצלחה, ועבור פרסום רב כדי למתג את גן האירועים ולהביא את ציבור הלקוחות הפוטנציאליים לפגישות התעניינות במשרדי הגן.

לפני פתיחת העסק חייבים הבעלים לבדוק ראשית, מהי רמת התחרות? כמה גני אירועים ו/או אולמות ואף בתי מלון שעורכים אירועים נמצאים באזור? מהי רמת המחירים שלהם? מה סוג הקהל שמתגורר באזור? מהו קהל היעד, והאם הוא תואם לקהל שבאזור? איך ניתן לפנות אליו?
ובסופו של דבר לקבוע מדיניות מחירים, ובהתאמה לחשב את עלות המנה (מה שמכונה בז'רגון המקצועי Food- coast) שתתאים לקהל הפוטנציאלי.
זהו תהליך שיווקי אסטרטגי הדורש עבודת הכנה מאומצת כדי להגיע למיקסום רווחים.
משקיעים רבים שהקימו גני אירועים מפוארים, נחלו אכזבה גדולה לאחר שההשקעה הגדולה שלהם הניבה פרי בוסר במקרה הטוב (רווחים מזעריים בלבד). במקרה הרע, היא לא הניבה רווח כלל, ואף גרמה להפסדים רבים ותסכול שנבע מציפייה גדולה שלא התממשה.

בעלי הגנים מתמודדים עם בעיות נלוות נוספות, ואפרט חלק מהן:
רישיון עסק – תהליך קבלת רישיון העסק מהעירייה/ המועצה המקומית לוקח זמן רב. זהו תהליך בירוקרטי ארוך ומייגע, הכולל פגישות רבות עם מהנדס מזון, משרד הבריאות, מכבי אש, משטרה ועוד. מלבד העובדה שהדבר עולה כסף, הוא גם דורש סבלנות רבה.
תחרות – התחרות בענף האירועים גדולה מאוד, והמצב דינמי. המחירים במגמת ירידה, והדרישה להישאר תמיד מותאם לאופנה גובה כסף רב, כך שהבעלים נשארים עם חובות ותשלומים פרוסים עבור השקעה זו או אחרת, וכתוצאה מכך נתקעים גם עם בעיות של תזרים מזומנים.
עונה – עונת האירועים, כידוע, היא עונת הקיץ. בחורף כמות האירועים מצטמצמת, ובנוסף יש תקופות שלא ניתן בהן כלל לערוך חתונות, כגון: ימי שישי ערב, שבתות, ימי "ספירת העומר”, ימי "בין המצרים”, חול המועד סוכות ופסח, צומות, ימי זיכרון, חגים וכו'. כך שמתוך 365 ימים בשנה, כ-30% מהימים אינם רלוונטיים. לא רק זאת שהעבודה בימים אלו מועטה (אם ניתן, היא מתבססת בעיקר על בריתות), אלא הבעלים גם צריכים לשלם את משכורתם של העובדים הקבועים.
תפעול ועובדים – גן אירועים גדול כולל "כאב ראש" לא קטן, מאחר וניהולו דורש פתרונות תפעוליים ולוגיסטיים רבים, במיוחד בגני אירועים מרוחקים מהמרכז (למשל, אירועים ביערות או על חוף הים). בעיה נוספת היא כמות העובדים הרבים שדורשת ניהול הצוות בצורה נכונה ונבונה, תוך שמירה על יחסים תקינים עם העובדים ובין העובדים.
מיסים – מלבד תשלומי הארנונה על השטח של הגן ועל השילוט בדרך אל הגן, והמיסים הרבים על העובדים (ביטוח לאומי ומס בריאות), מס הכנסה ומע"מ, נדרשים בעלי האולמות לשלם כספים באופן לא צודק לארגונים כמו אקו"ם ו"הפדרציה לתקליטים" עבור מוזיקה שמושמעת במקום. הדיון על תשלום זה כנראה בדרך לבתי המשפט.

בסופו של דבר, המרוויחים העיקריים מהתחרות ומהמצב בענף הם, כמובן, הצרכנים. המחירים החלו בנסיקה כלפי מטה, ועם זאת, גני האירועים השקיעו המון כדי להיות אטרקטיביים יותר, יפים יותר ומעניינים יותר. כך שגם רוחב גזירת הקופון הצטמצם עם השנים ומקטין את הכדאיות. איש עסקים שמעוניין להשקיע את כספו בפתיחת עסק חדש, יעשה חושבים פעם נוספת לפני שהוא פותח גן אירועים… בהצלחה!


דניאל בר הוא מנהל שיווק ומכירות ב"גן סיטי אירועים". טל. 050-9462480









כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר