האם שתיית יין יכולה למנוע דיכאון?

מחקר מגלה כי אלכוהול הנצרך במתינות, במיוחד יין, יכול להוריד סיכונים לבריאות הנפש

מספר האנשים ששותים אלכוהול הולך וגדל. דיכאון (דפרסיה) הוא ההפרעה הנפשית הנפוצה ביותר בעולם, עם מספר גדל והולך של אבחנות. איך שני נושאים אלה קשורים?
Wine Spectator כותב כי על פי מחקר חדש, אנשים ששותים יין במתינות עשויים לסבול משיעור נמוך יותר של דיכאון.

המחקר, שנערך על ידי צוות של רופאים מספרד, מציין כי "הנוכחות בעת ובעונה אחת של בעיות ודיכאון הקשורים לאלכוהול היא נפוצה". אבל הצוות כותב בכתב העת BMC Medicine כי מחקר קודם הראה ששותי יין נוטים להיות בריאים יותר. החוקרים רצו לבחון אם יתרונות בריאותיים כאלה עלולים להשפיע על רווחה נפשית. לדוגמא, מחלת לב וכלי דם ודיכאון חולקים כמה תכונות פיסיולוגיות, והיין ידוע כעוזר ללב.

כדי לבחון את רעיונותיהם, הצוות אסף נתונים בריאותיים מ- 5,505 גברים ונשים שהשתתפו במחקר הבוחן את ההשפעה של תזונה ים תיכונית על מחלות לב. אף אחד מהמשתתפים לא דיווח על דיכאון, בעיות אלכוהול או מחלות בולטות אחרות כאשר הצטרפו למחקר .
לאחר מעקב של שבע שנים, החוקרים ציינו כמה מהמשתתפים אובחנו עם דיכאון קליני, וניתחו את הרגלי צריכת אלכוהול שלהם. הם גילו כי צריכת אלכוהול מתונה , בטווח של 5 עד 15 גרם ליום, או בערך מנה אחת, קשור עם סיכוי נמוך יותר ב- 28 אחוז של דיכאון, וצריכת יין בטווח של שתיים עד שבע כוסות בשבוע, הייתה קשורה עם שיעור נמוך יותר של דיכאון ב- 32 אחוז.

"יין לבדו עשוי לסייע במניעת דיכאון בקרב אנשים שאינם סובלים מדיכאון", אמר אחד ממחברי המחקר, ד"ר מיגל מרטינז-גונזאלס העוסק ברפואה מונעת, ל- Wine Spectator. "עם זאת, איננו יכולים לומר שהיין עשוי לעזור למי שכבר סובלים מדיכאון".

אך לא כולם מסכימים עם המסקנות. לאחר סקירה של הממצאים, אמר ד"ר הארווי פינקל, המטולוג במרכז הרפואי של אוניברסיטת בוסטון, שהוא לא יכול לתמוך בהקבלה פזיולוגית בין מחלות לב וכלי דם ודיכאון ביחס לאלכוהול. "שתייה היא לעתים קרובות תסמין של דיכאון, סביר להניח שזהו ניסיון לטיפול עצמי, והסקת משמעות עמוקה יותר מהצירוף של השניים נראה לי בלתי קביל", הוא אמר.

למדענים הספרדיים יש מספר תיאוריות לגבי התוצאות שלהם: יתכן כי אנשים ששותים יין נהנים מבריאות נפשית טובה יותר מסיבות אחרות הקשורות באורח החיים שלהם. כמו כן, למרכיב הרזברטרול ביין אדום מיוחסות תכונה של הגנה מפני דיכאון בשתייה מתונה.
עם זאת, המחקר מציין כי השכיחות של דיכאון יכולה להיות מוערכת באופן לא מדויק: "מאחר ששתיינים כבדים נוטים פחות לפנות לטיפול רפואי, זה יכול לגרום להערכת-חסר של שיעורי הדיכאון בקרב שתיינים כבדים", סיכמו החוקרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר