הבטטה – טעם וצבע וגם הרבה בריאות

הבטטה מופיעה במקומות שונים ובצבעים משתנים מצהוב בהיר ועד לארגמן. צילום pixabay
הכותבת ד"ר אולגה רז היא ראש תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, מפתחת דיאטת הלחם ומחברת ספר בנושא

הבטטה שאנחנו אוכלים היא בבסיסה שורש עמילני, אם כי במדינות שונות אוכלים גם את עלי הבטטה הצעירים כירק. בטטה היא קרובה רחוקה של תפוח האדמה, והיא מופיעה במקומות שונים ובצבעים משתנים מצהוב בהיר ועד לארגמן. האירופאים הראשונים שטעמו בטטה היו אנשיו של קולומבוס ב- 1492.

אכילת בטטה לא מעלה באופן משמעותי את רמת הגלוקוז בדם וזאת למרות שהיא מכילה סוכר. צילום pixabay
אכילת בטטה לא מעלה באופן משמעותי את רמת הגלוקוז בדם וזאת למרות שהיא מכילה סוכר. צילום pixabay

המרכז למדע בבריאות ציבורית השוכן בוושינגטון, מציג את הבטטה כמזון בעל ערך תזונתי גבוה במיוחד, ויש בה מרכיבים חשובים התורמים לבריאותנו. כך,הבטטה מכילה עמילן אשר חלק ממנו הוא עמילן עמיד, כלומר נספג לאט. לכן אכילת בטטה לא מעלה באופן משמעותי את רמת הגלוקוז בדם (מדד גליקמי נמוך יחסית), וזאת למרות שהיא מכילה סוכר.  בנוסף, עמילן עמיד מהווה מקור אנרגיה לחיידקים "הטובים" במעי, שהם בעלי ערך רב לבריאותנו.

הבטטה עשירה בסיבים תזונתיים – 3.3 גר' ב- 100 גרם, וכן מכילה בטא קרוטן, שהינו נוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) עוצמתי. בהתאם לצורך הופך בטא קרוטן בגוף לוויטמין A , הנחוץ לשמירה על בריאות העור, העיניים, ופעילות תקינה של המערכת החיסונית. אמנם עודף ויטמין A עלול להיות רעיל, אך אכילה מתונה של מקורות צמחיים העשירים בבטא קרוטן לא אמורה להזיק. הבטטה עשירה בוויטמינים ומינרלים רבים, במיוחד וויטמין B, נאצין, מינרלים מנגן ואשלגן, והיא תורמת לשמירה על המשקל: 100 גרם בטטה מבושלת או אפויה מכילים כ-90 קלוריות בלבד. הבטטה אינה "משמינה", אלא התוספות שנוהגים להוסיף שלא לצורך, כגון שמנת וחמאה.

הבטטה אינה "משמינה" אלא התוספות שנוהגים להוסיף שלא לצורך כגון שמנת וחמאה. צילום pixabay
הבטטה אינה "משמינה" אלא התוספות שנוהגים להוסיף שלא לצורך כגון שמנת וחמאה. צילום pixabay

יתרון נוסף של הבטטה טמון בכך שהיא מכילה פיטו כימיקליים רבים המועילים לבריאות. פיטו כימיקליים הם קבוצת חומרים שמקורם בצמח, ויש להם תפקיד בהגנה על הצמח מהשפעות מזיקות של הסביבה. כאשר אנו אוכלים צמחים אנו יוצאים נשכרים מההשפעה של החומרים המגנים הללו. למשל הגנה מפני סוגי סרטן שונים, מניעת מחלות לב ועוד.  יש בה גם כמות קטנה של חומצת אמינו L-tryptophan, שיחד עם הסוכר מעלה את רמת הסרוטונין ("סם האושר") במוח, מה שגורם לתחושת שובע ורוגע.

אך בבטטה ישנם גם מרכיבים פחות טובים, כמו חלבון ספורמין, מעכב טריפסין, המפריע לספיגה במעיים אך נהרס בחלקו הגדול בבישול, כך שאין מה לדאוג. מעניין לציין שבטטה מכילה גנים של צמחים אחרים, כלומר מהווה טרנסג'נדר טבעי ראשון. זה אולי עשוי להרגיע את מתנגדי ההנדסה הגנטית, כי הרי כבר קיים טרנסג'נדר אחד שמהונדס גנטית על ידי הטבע ולא בהתערבות האדם. גילוי זה נמצא ב- 2015 על ידי מדענים של אוניברסיטת גנט בבלגיה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר