הדרך לשיער יפה ובריא? תזונה נכונה

סוזן בוורמן, תזונאית הבית של חברת הרבלייף, אומרת כי מצב השיער משקף את מה שקורה בתוך הגוף. השיער מוזן גם מוויטמינים ומרכיבים שמקורם במזון אשר אנו אוכלים

המרכיב העיקרי של השיער, כ- 95%, הוא קרטין - חלבון ממשפחת הפרוטאינים. לכן צריכת כמות מספקת של חלבון חשובה כל כך. צילום pixabay
המרכיב העיקרי של השיער, כ- 95%, הוא קרטין - חלבון ממשפחת הפרוטאינים. לכן צריכת כמות מספקת של חלבון חשובה כל כך. צילומים pixabay

 רובנו חושבות וחושבים כי מראה  השיער מושפע משמפו, מרכך, ג'ל, מסכות, וכל מה שמניחים עליו. אך למעשה, השיער מוזן גם מוויטמינים ורכיבים שמקורם במזון אשר אנו אוכלים, ותזונה מאוזנת היא המפתח לשיער בריא באמת. מצב השיער ונראותו מושפעים ישירות ממה שקורה בתוך הגוף. המרכיב העיקרי של השיער, כ- 95%, הוא קרטין – חלבון ממשפחת הפרוטאינים. צריכת כמות מספקת של חלבון חשובה כל כך.

רובנו התנסינו בדיאטה מסוימת ומורידים מספר מזונות מהתפריט היומי, ופתאום שמים לב שאנו מאבדים את השיער שלנו. זה עלול לקרות גם בשל מחסור בחלבונים. בנוסף לחלבון, השיער זקוק גם למגוון מיקרו-אלמנטים נוספים הכוללים ברזל, נחושת, מגנזיום וסלניום. אלה מעורבים בייצור הקרטין, ולכן חשוב לוודא כי התזונה כוללת גם רכיבים אלה. לפניכם פירוט  מאכלים המחזקים וטובים לשיער. תחילה, בתפריט היום יומי הקפידו לצרוך עוף, בשר, ביצים, דגים ואגוזים.

הברוקולי ושאר הירקות ממשפחת המצליבים, כמו הכרובית, הכרוב והנבטים, מעלים את ריכוז הגלוטטיון בכבד – נוגד חמצון רב עוצמה שעוזר בניקוי הרעלים מהגוף, ויכולים לתרום לבריאות השיער בשל התכולה הגבוהה יחסית של ברזל בהם. הברזל הוא מינרל חשוב במיוחד לשיער, ורמות נמוכות מדי שלו עלולות לגרום לנשירת שיער, היות וזקיק השיער והשורש זקוקים לאספקת דם עשירה ומזינה.

יש חשיבות רבה לניקוי הגוף מרעלים, משום שדם רווי ברעלים הוא דם סמיך שמתקשה לנוע בקלות. לקרקפת מגיע דם רווי בפסולת, שנע בזרימה איטית וחלשה ועל כן השערה אינה מקבלת את חומרי הבניה שחשובים לה לצמיחה ולהתפתחות ומתחילה להיחלש ולבסוף לנשור. תה ירוק מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון, המסייעים לגוף לנטרל רעלים בדם. זרימתו של דם שאינו מכיל ריכוז גבוה של רעלים היא תקינה יותר, מה שגורם לדם איכותי להגיע לאזור הקרקפת ולהזין את שורשי השיער בחומרים חיוניים. בנוסף, תה ירוק תורם לשמירה על עור בריא ומלא חיים. ניתן לשלב שניים-שלושה ספלי תה ירוק במהלך היום.

קיווי הינו פרי המכיל כמות גבוהה של ויטמין C , המסייע בייצור קולגן (חלבון המרכיב רקמות שונות בגוף), אשר מחזק את נימי הדם המזינים את השערות. מלבד קיווי, מזונות נוספים העשירים בויטמין C הם תפוזים, פפאיה, תותים, פלפל אדום ועוד. גרגירי חומוס מכילים רכיבים חיוניים רבים, ביניהם אבץ, שהוא מרכיב חיוני בגוף, הדרוש בין היתר לתפקוד תקין של מערכת החיסון ולקידום גדילה והתפתחות של תאים. אבץ משמש גם כמרכיב חיוני להגנת הקרקפת. באופן טבעי איננו יכולים לאגור אבץ, ולכן חשוב לצרוך מזונות. מקורות נוספים לאבץ מהמזון: עדשים, שעועית, בשר בקר, דגנים מלאים ועוד.

גזר עשיר בבטא קרוטן, חומר אשר הופך לויטמין A והוא זה שמעניק לגזר את צבעו הכתום. ויטמין A דרוש לתפקוד כל תאי הגוף, ועוזר להגן ולייצר את השמנים אשר תומכים ומזינים את הקרקפת. בטטה, מלון ומשמש, מהווים גם כן מקורות טובים לבטא קרוטן במזון. חשוב להדגיש כי צריכת יתר של ויטמין A עלולה להזיק לבריאות באופן כללי, וכן לגרום לנשירת שיער ויובש בעור.

ממה כדאי להימנע? תזונה עשירה בשומנים ובנתרן (מלח) מגבירה את רמת הכולסטרול, עשויה לפגוע בתפקוד הכליות, מגבירה את חומציות הדם ואת קצב נשירת השיער. אורז, פסטה, תפוחי אדמה ודומיהם, הם מזונות עשירים בפחמימות, שעלולים לגרום לנשירת שיער. פחמימות הופכות לגלוקוז במהלך תהליך העיכול, וזה מעלה את רמת הסוכר בדם. צמצום רמת הסוכר בדם תסייע בהפחתת תופעת הנשירה. משקאות אלכוהוליים המשפיעים על הכבד, מורידים את רמת האבץ, ויטמין ,B ויטמין C וחומצה פולית בגוף. ויטמינים אלה חשובים מאוד לבריאות השיער שלנו. בנוסף, אלכוהול מכיל רמה גבוהה של סוכר וקלוריות. כדאי גם להימנע מצריכה רבה של קפאין, אשר מקטין את רמת ויטמין ,B ויטמין ,C אשלגן ואבץ בגוף.

 






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה