ההפתעה בפאנל טעימות יינות ספרד של טיב טעם ואכול ושאטו

מפגש ייחודי וראשוני במתכונתו, במסגרת מיזם משותף של "טיב טעם" ראשון לציון מזרח ו"אכול ושאטו": טועמים לא רק יינות אלא גם את התאמתם לאוכל – הפעם נקניקים

השבוע התקיים מפגש ייחודי וראשוני במתכונתו, במסגרת מיזם משותף של "טיב טעם" ראשון לציון מזרח ואתר האינטרנט "אכול ושאטו". מטרת המפגש לחבר בין סניף הדגל של רשת המזון שחרטה על דגלה לספק חוויית קנייה וקולינריה חדשה וייחודית ללקוחות, כשהיא חושפת בפניהם מגוון רחב זמין נגיש ועשיר של מוצרים בינלאומיים בתחום המזון; לבין קהל יעד ההולך ומתעצם הפונה כל העת של אתר "אכול ושאטו" בחיפוש אחרי חדשות וחידושים על מסעדות, אוכל, יין, ודברים טובים בחיים.

המיזם הפגיש לטעימה קבוצת אנשים חביבה שכללה את איש הרדיו הוותיק אמנון פאר, המסעדן דיוויס דוד – הבעלים של מסעדת "פיש" בחוף ראשל"צ, יוסי יאיר מחברת ריספקט, משתתפי הטעימות ואוהבי היין אבישי "צורי" צרויה, משה יעקובוביץ, מאיר שניידס, יואב קניג; רענן (רני) רוגל, המו"ל של "אכול ושאטו", ועבדכם הנאמן – דני רובין.
כאמור, כולם חובבי יין ומביני עניין, שהתכנסו יחדיו להביע את דעתם לשילוב בין יינות מאזורים שונים בספרד לבין מספר סוגי נקניק מתוצרת מקומית ממפעלי טיב טעם שנבחרו ללוות את הטעימה, במטרה לבדוק את התאמתם באופיים ובטעמם הייחודי ליינות.

"טיב טעם" ראשון לציון מזרח קיבלה על עצמה לארח את הקבוצה, להציע את היינות ואת המאכלים הנלווים, ואילו אנו ב"אכול ושאטו" החלטנו להעמיד את בימת אתר האינטרנט שלנו, בכדי לעודד את החשיפה של המוצרים לקהל היעד על ידי סיקור אובייקטיבי של המפגש ואלו שיבואו בעקבותיו, והמשוב של הקבוצה במפגש הטעימה על המוצרים.
את הטעימות ניהל והוביל דוד ביטון, מנהל מחלקת היין בסניף טיב טעם ראשון לציון מזרח.

15 יינות בטעימה
15 סוגי יין ברמות מחיר שונות לקחו חלק בטעימה. כל הבקבוקים צופו בנייר כסף להסתיר באופן מוחלט את מקורם וזהותם. היינות כולם מיובאים מספרד, וכולם מוצעים למכירה ברשת טיב טעם. חמישה היינות ברמה הראשונה היו בקבוצת מחיר של 50 ₪. חמישה היינות ברמה השנייה היו בקבוצת מחיר של 70 ₪, וברמה הגבוהה לטעימה זו הוטעמו חמישה סוגי יינות בקבוצת מחיר של 90 ₪ ומעלה.

קצת רקע על קצה המזלג
בספרד למעלה מ- 40 אזורי גידול יין. הבולטים והמוכרים שבהם הם יינות המגיעים מריוחה – Rioja, או פנדס -Penedés.
באזור ריוחה לבדו תמצאו למעלה מ-250 יקבים המייצרים יינות אדומים. חלק מהאזורים בספרד מייצרים יין במהדורות קטנות ביותר עם יינות לשתייה עכשווית, אבל לא כאלו שתוכלו לקחת אותם אתכם לארץ לעתים, מאחר שהיין לא יעמוד אפילו בתנודות הדרך. בספרד נוטים להשתמש במושגי יסוד להכרת היין הספרדי והם: זן הענבים מהם מופק היין (Cepa), גילו של היין במושגי התיישנות (Anejo), שנת הבציר (Cosecha), והיקב (Bodega). יינות איכות ספרדיים יכונו רזרבה (Reserva), ומתייחסים ליין שגילו לפחות 36 חודש, ש- 12 חודש מתוכם לפחות עברו התיישנות בחביות עץ אלון. יינות בסדרה הגבוהה ביותר יכונו גראן רזרבה (Reserva Gran ), ומתייחסים ליין שגילו לפחות 60 חודש, 24 חודש מתוכם לפחות התיישנות בחביות עץ אלון.

שלושה סוגי נקניקים
שלושה סוגי נקניקים ליוו את הטעימות, וכל טעימה ניסתה להתרכז סביב סוג הנקניק ואיך הוא מתחבר ליין, מלווה את טעמיו, או מאפיל עליו בעוצמתו, מהטעם העדין אל הטעם הכבד יותר. בסך הכל קיימנו שלושה סבבים של טעימה על אותם 15 סוגי יין בשילוב הנקניקים.
שלושה הנקניקים שטעמנו היו ה"ברצלונה" – שהיה לדעתנו הכי מתאים לחך הישראלי; לא חריף מדי ולא מלוח, ויחסית בשרני. ה"מלגה" – היה במעט מלוח בטעמו, מאוד שומני, ויכול להתאים בקלות לכל סוגי הבירות, וה"טורו" – שהתאפיין בכמות הפפריקה הגבוהה שבו. הוא היה יותר שטוח בטעמו, ומודגש בו טעם החזיר העדין.

חמש אמות מידה
את טופס הטעימה שהעברנו בין חברי הפאנל הרכבנו על פי חמישה תבחיני אמת מידה, שבחלקם היו ע"י מתן ציונים, ובחלקם נתבקשו הטועמים להסביר ולפרט את התרשמותם המילולית והחווייתית.
להלן התבחינים אותם בחרנו:
· צבע ומראה היין
· ארומה ובוקה
· רמת השתלטות של היין אל מול הנקניק בפה
· טעם מסיים – aftertaste
· תמורה בעד המחיר
מדרג ציונים :
1. בינוני, 2. כמעט טוב, 3. טוב, 4. טוב מאד, 5. מצוין.

פירוט היינות:
חברת יבוא "ישראקו":
סרדסול רזרב 1999 – אזור נאוורה
פרוטוס רובלה 2004 – אזור ריביירה דל דוארו
מרטין סנדויה רזרבה 1998 – אזור ריוחה

חברת יבוא "ישראל צרפת":
פאוסטינו 7 2004 – אזור ריוחה
פאוסטינו 5 – אזור ריוחה

חברת יבוא "הכרם":
הויה דה קדנס רזררבה
מרקז דה צ'יבה קריאנזה
קסטיו דה ליריה קריאנזה
מאטרומרה מליור
סרו אניון קריאנזה – אזור ריוחה

החברה הסקוטית:
מרקס דל פוארטו קריאנזה – ריוחה
מרקס דל פוארטו רזרבה – ריוחה
מרקס דל פוארטו גראן רזרבה – ריוחה

חברת יבוא שקד:
סיירה קנטבריה

ואלה מחירי היינות בקבוצות השונות
קבוצת ה-50 ₪ – מרקס דל פוארטו ריוחה 60 ₪, מרקיז דה צ'יווה 33 ₪, הויה דה קדנס 48 ₪ – כאמור, היין שפתחנו היה "קורקי" ולכן נפסל לטעימה, סרדוסול 49.90 ₪ – ארומה קלסית של עולם ישן,יין עז ודומיננטי תמורה טובה למחירו. לירייה 36 ₪. בקבוצה זו היה הלירייה נותן התמורה הכי טובה למחירו יין בוגר עם צבע יפה.

קבוצת ה-70 ₪ – סרו אניו 58 ₪, סיירה קנטבריה 60 ₪, פאוסטינו 7 ב-70 ₪, מיילור 78 ₪, פרוטוס 83 ₪.

קבוצת ה-90 ₪ ומעלה – סדרת הריזרב – מרקיז דל פוארטו 93 ₪, פאוסטינו 5 ב-140 ₪, מרקיז דל פוארטו גרנד ריזרב משנת 1996 ב-180 ₪, מרטין סנדויה 110 ₪.

הפתעה בשלב הגמר
בשלב הגמר נכונה לכלל הטועמים הפתעה. יתרון אלמוניותו של הבקבוק המכוסה בחן את טעמם של הנוכחים עד תום. בקבוק ההויה דה קדנס שנפסל בקבוצת הטעימה הראשונה בשל היותו "קורקי", הובא למבחן בשנית בבקבוק מכוסה כמו כל האחרים, ושולב בקטגוריית המחירים הגבוהה על אף שייכותו לקבוצה הזולה. הפעם היין היה תקין לחלוטין, וזכה למחמאות ושבחים מפי כלל הטועמים. זהו יין מורכב, בעל גוף מלא ועוצמתי, עם צבע נהדר בורדו עמוק נוטה לשחור, ארומה עשבונית של פטרוזיליה וטעמים ירוקים, סיומת ארוכה ומהנה, והתמורה הטובה ביותר לקנייה.

שימו לב שאחרי 11 שנה מייצורו, למרקיז דל פוארטו גרנד ריזרב משנת 1996 ב-180 ₪ היה כוח לעמוד למבחן הטעימה לצד יינות צעירים ממנו, וגם לעורר רושם. זהו יין אציל המגיע מיקבי מרקס דל פוארטו הממוקמים בפוונמאיור, שנחשבת לאחת מחלקות האדמה היותר מובחרות בלב ריוחה העלית. היין עשוי מ-90% ענבי טמפרניו, 8% ענבי מזואלו, 2% ענבי גראצ'יאנו. ביקב בחרו את שנת הבציר 1996 כשנה עם האיכויות יוצאות הדופן הגבוהות ביותר, ובחרו עבורו את הענבים הבשלים ביותר והמובחרים ביותר. היין נבחר בשל הארומות של פטל המאפיין את הטמפריניו, ובשל החומציות ורמות הטאנין אשר הבטיחו לו יכולת התיישנות מרשימה. היין התיישן בחביות 32 חודש, ולאחר הביקבוק נותר להמשיך התיישנות במרתפי היקב למשך 4 שנים.
בטעימה שלנו מצאנו צבע רובי עמוק, אף עם ארומות קלסיות של יין שעבר התיישנות ארוכה, ריחות עור ותבלין קלייה ורמז לליקר דובדבן. חומציות טובה בשלות ואיזון סיומת ארוכה. חלק מהטועמים סברו כי היין מגיע עתה לשיאו ומכאן הוא צפוי לרדת, אך לדעת רבים הוא בהחלט ראוי לאזכור ואת, עניין המחיר אם הוא שווה לכם או לאו, תחליטו בעצמכם.

ולהלן דירוג הציונים (מהמקום הראשון אל האחרון):
יינות עד 50 ₪
סרדסול רזרב 1999 – אזור נאוורה
מרקס דל פוארטו קריאנזה – ריוחה
סרו אניון קריאנזה – אזור ריוחה
מרקז דה צ'יבה קריאנזה

יינות עד 70 ₪
מאטרומרה קריאנז
קסטיו דה ליריה מליור ה
פאוסטינו 7 2004 – אזור ריוחה
סיירה קנטבריה
פרוטוס רובלה 2004 – אזור ריביירה דל דוארו.

יינות מעל 90 ₪
הויה דה קדנס רזררבה – זכה במקום הראשון הכולל בטעימה, לאחר שבקבוק ראשון נפסל מהטעימה של ה-50 ₪ בשל היותו "קורקי". בקבוק נוסף נפתח בלי ידיעתנו והוכנס לרשימה של ה-90 ₪ בצורה עיוורת, כמו כלל היינות האחרים.
מרטין סנדויה רזרבה 1998 – אזור ריוחה
מרקס דל פוארטו גראן רזרבה – ריוחה
פאוסטינו 5 – אזור ריוחה
מרקס דל פוארטו רזרבה – ריוחה

וכמה הערות לסיום מנקודת מבטי האישית:
המהירות בה עברנו מיין ליין הייתה גדולה מדי, וראוי היה להקדיש לכל יין ויין קצת מלל, קצת רקע, ויותר זמן לטעימה.
המפגש היה נכון, וקבוצת האנשים שלקחה בו חלק התחברה מהר מאד איש לרעו בשיחה ידידותית קלה ורגועה ובאווירה מהנה נטולת מחויבות. קבוצת מיקוד שכזו, המורכבת מאנשים כמוכם וכמוני, תעניק לכם אמת מידה נגישה ומובנת – כפי שהיה בטעימה זאת .
אחת התובנות מטעימת יינות עיוורת, ובעיקר לנו צרכני היין, היא שלאו דווקא השם והמחיר קובעים, אלא טעמו האינדיווידואלי של האדם ובחירתו האישית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר