הוכתרו שמני הזית המצטיינים של ישראל

השנה חל שדרוג בבידול שמני הזית בתחרות. במקום קטגוריית יצרנים גדולים ויצרנים קטנים, הונהג לראשונה בידול בין שמנים בעלי פירותיות גבוהה ושמנים בעלי פירותיות נמוכה

שישה יצרני שמן זית זכו בפרסי שמן הזית המצטיין 2006, בתום תחרות הנערכת מידי שנה ע"י מועצת הזיתים בישראל.

אמין חסן, מנכ"ל מועצת הזיתים בישראל, אומר כי השנה חל שדרוג בבידול שמני הזית. במקום קטגוריית יצרנים גדולים ויצרנים קטנים, הונהג לראשונה בידול בין שמנים בעלי פירותיות גבוהה ושמנים בעלי פירותיות נמוכה.
הפירותיות מורגשת בטעם והיא מאופיינת בחריפות, מרירות וארומה חזקה.
הפירותיות הנמוכה יותר היא פועל יוצא של זנים שנמסקו מאוחר, ופירותיהם בשלים יותר. הפירותיות הגבוהה היא של זיתים שנמסקו מוקדם יותר ופירותיהם עדיין ירוקים, ומורגש בהם הטעם הפירותי של הזית.

בקטגורית פירותיות גבוהה זכה במקום הראשון "דרך השמן בנגב" מבית "חלוצה", במקום השני "משק סת"ם", ובמקום השלישי "משק פז".
בקטגוריית פירותיות נמוכה זכה במקום הראשון "יד מרדכי", במקום השני "ארץ הירדן", ובמקום השלישי "משק הלפרן מולר".

בחינת השמן נערכה במקביל בשני מישורים: האחד כלל 4 בדיקות כימיות במעבדה שהוסמכה ע"י המועצה, והשני כלל בחינה אורגנוליפטית באמצעות מבחן טעימה שנערך ע"י צוות הטועמים של מועצת הזיתים, שזכה להסמכה בינלאומית של ארגון יצרני שמן הזית הבינלאומי.
דרגת האיכות הסופית של השמנים נקבעה באמצעות שקלול נתוני הבדיקה הכימית והאורגנוליפטית, בהתאם לנוסחת החישוב שהוכתבה ע"י מוסדות האיחוד האירופי.

כיום יש בארץ מגמה בולטת של עלייה בדרישות הצרכן לשמן זית מעולה בעל תו תקן, ונכון להיום 144 מותגי שמן זית נושאים תו תקן המצביע על איכות המוצר.

השמנים הזוכים:
דרך השמן בנגב מבית חלוצה הוא מפעל משותף של קיבוץ רביבים ומשפחת נקש, המגדלים כרמי זיתים בחולות חלוצה תוך ניצול השילוב של אקלים מדברי ומים מליחים, היוצרים תנאי גידול אופטימליים.
משק סת"ם מנוהל ע"י שני אחים בכפר קיש שלרגלי התבור. המשפחה מגדלת זיתים לשמן זית, שקדים ודבש. המשק מצויד בציוד מתקדם, כולל מכונת ניעור.
משק פז הוא מפעל משפחתי הממוקם בכפר שמואל שבעמק איילון. זיתי המשק נמסקים ידנית, ללא פגיעה בפרי ובעץ ומובלים מיד לאחר המסיק לבית הבד שבמתחם.
קיבוץ יד מרדכי בנגב המערבי ידוע בתוצרת הדבש שלו, והרחיב פעילותו גם לשמני זית איכותיים.
אנשי המפעל אומרים על תוצרתם: "שמן זית יד מרדכי הוא פרי האהבה הגדולה שלנו לטבע. הוא מגיע ממסורת של חקלאים העושים הכל כדי שנוכל ליהנות מפרי האדמה בדרך הטבעית והבריאה ביותר,
ארץ הירדן מיוצר ע"י מגדלים ותיקים במושב היוגב, וזו השנה הראשונה שלהם בשיווק מותג במסגרת מועצת הזיתים. המשק, שעוסק גם בגידול ירקות אורגניים, מתפעל בית בד משלו ועוסק עתה בשדרוג הציוד ובהרחבת כושר הייצור.
משק הלפרן מולר במושב שדה יעקב שבעמק יזרעאל, מציג את תהליך הגידול, המסיק והייצור, בחנות תצוגה במקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר