החום של האלפסים מפצה על הקור בחוץ

ביקב הר אודם מייצרים יינות מענבי קברנה סוביניון, מרלו, בלנד קברנה מרלו, בלנד קברנה סירה, שיכר ופורט כיינות קינוח לישראלים שאוהבים את המתוק

ההפתעה התחילה בעלייה לרמת הגולן: אין ירוק. האדמה יבשה או כמעט יבשה, ויש הרבה צהוב וחום – איפה הירוק והמים של השנה שעברה?
מיכאל אלפסי, היזם והבעלים של יקב הר אודם במושב אודם בצפון רמת הגולן יחד עם שני בניו, ישי ואדם, אומר שבאודם ירדו למרות הכל 350 מ"מ גשם עד למועד ביקורנו במקום, ומכיוון שהאזור קר, יש הרבה עננים, האידוי איטי והמים נשמרים בקרקע. הבעיה תהיה בדרום רמת הגולן במקום כמו כרמי אלעד – שם האדמה ממש יבשה, ואפילו השקו החורף. לעומת זה, מדובר בחורף קר מאוד – בגלל שבהיר, ובבוקר מגיעים האלפסים לעבודה ביקב טמפרטורה של מינוס 4 מעלות.
היום הם מתכננים נטיעות באזור בעקבות פניית הבנים לגופים המיישבים, ומנסים לאתר מקום לנטיעת כרמים בסביבות המושב.

ביקב הר אודם מייצרים יינות מענבי קברנה סוביניון, מרלו, בלנד קברנה מרלו, בלנד קברנה סירה, שיכר ופורט כיינות קינוח לישראלים שאוהבים את המתוק. האלפסים מקפידים על יריעה רחבה לצרכן במחיר ובאיכות, תוך חופש בחירה בין שלוש סדרות: וולקני – יינות עם אופי מיוחד, ביניהם השרדונה וגם קברנה כרם אורגני. סדרת נמרוד – הסדרה המרכזית ומירב הכמות, והר אודם – הסדרה העליונה.

ההפצה מתבצעת ישירות מול מסעדות וחנויות יין. תחילה עבדו עם חנויות כמו יואב יער סופרדרינק ברמת השרון, אבי בן בירושלים ואנדרה סואידן בחיפה. בחמישה החודשים האחרונים החלה החדירה למסעדות עם נוכחות בסבסטיאן, קזנקי, קנטינה (מצליחים שם מאוד), כרמלה בנחלה. בצפון: אחוזת שולמית, פוקאצ'ה בר ונחלים, וכמובן במרכז המבקרים היפה והידידותי של היקב.

מיכאל ואדם אומרים כי במסעדות המחיר משחק. עד לפני חודש, היינות בשני הקצוות, וולקני והר אודם, היו במרכז המכירות, ובחודש האחרון נמרוד תופס תאוצה חזקה.
לדבריהם, כשבציר 2004 יצא לשוק היה עם להם מה להרחיב את המכירות, כי הגידול בין 2003 ל- 2004 היה משמעותי: מ- 7,000 ל- 24,000 בקבוקים, לאור ההחלטות לקדם את היקב כיקב. השנה ייצרו כ- 33,000 בקבוקים, והיעד הנו להגיע ל- 70,000-75,000 בקבוקים.
הם גם מייצאים ליפן, אחרי שהיפנים הגיעו לתערוכת טרה וינו, שם נוצרו הקשרים הבסיסיים. "זה מהלך ממושך וארוך בגלל הבדלי אופי בינינו לבין היפנים", אומר מיכאל אלפסי.

ביקב גאים בפרסים בהם זכו: המרלו 2003 זכה בזהב כפול בתחרות טרה וינו, ובשתי מדליות זהב בעולם בפנמה וארגנטינה. הזכייה בפנמה הייתה בתחרות היין של הדיוטי פרי העולמי – ומכאן חשיבותה. לקחו בה חלק 2,400 יינות, ונכחו בה קניינים ונציגי מלונות רבים.
התחרות בארגנטינה הייתה ייחודית בכך שכל הטועמות בה היו נשים.
ואם הזכרנו דיוטי פרי, לאלפסים יש תובנות בנושא, אחרי שעמדו שבוע ימים בדיוטי פרי בנתב"ג לטעימות יינות בשעות השיא של הלילה עד הבוקר. "הרוב מחפשים יין למתנה, ואין להם זמן וסבלנות לטעום באמת ולשמוע על היקב והיינות", אומר ישי.

באנו לטעום ולשמוע מה חדש ביקב הר אודם, ונהנינו מאוד – כרגיל.
טעימת חבית של שרדונה 2006 – היין הלבן היחיד של יקב אודם, מענבים שנבצרו בתחילת ספטמבר בכרם בגבעת ישעיהו. למה לא מהכרם מאודם? כי כל הענבים מהחלקה של אודם הולכים ליקבי רמת הגולן. זו פעם שניה שהיקב עושה שרדונה. בפעם הקודמת הביאו ענבים ממנרה.
מדובר בחלקה מיוחדת בגבעת ישעיהו, השייכת לשמואל תמיר – מחבורת אריק אינשטיין שחזר בתשובה, כורם קפדן ביותר המגדל את הענבים בדיוק לפי דרישות משפחת אלפסי. הכרם ממוקם בתוך עמק בוואדי סגור, שנהנה מהפרש טמפרטורות גדול בין יום ולילה.
הכיוון שהלכו אליו בהר אודם הוא ייצור יין פרחוני מאוד, נגיש וקריספי. זהו יין ישראלי בהיבט של טעמים פירותיים – שרדונה במלוא הדרו, המבטיח את התוצאה הרצויה, ויהיו ממנו כ- 3,500 בקבוקים.

נמרוד 2004 – בלנד קברנה ומרלו, 15 חודש בחבית, ענבים מכרם במושב שעל. יצא לשוק לפני חצי שנה, וקבלת הפנים לו מאוד אוהדת. זהו הרובד המרכזי של היקב, כאשר כמויות היין נמצאות בבלנד.
שני היינות הזניים יצאו לשוק כמה חודשם קודם ונמצאים לפני סיום – יושנו 8 חודשים בחביות.
הנמרוד 2004 מחליק בגרון, נעים, ובעל גוף טוב. היין יכול להתיישן עוד כמה שנים טובות אם כי נגיש מיידית לשתייה.

הר אודם קברנה סוביניון 2004 – יין שביקב מתגאים בו ביותר. זהו יין זני שענביו מגיעים מכרם שעל, והאלפסים מתאמצים ללוות את היין בסדרה זאת כבר מהכרם עם בחירת השורות על סמך חומצה ובריקס, ואפיון השורות המתאימות מחלקה של 10 דונם. ההמשך מגיע בבציר בזמן הנכון וביצוע התהליך העדין והממצה ביותר האפשרי עם תסיסה ארוכה יותר, קרה יותר, המתחילה בהשריה. היישון בוצע במשך 15 חודש ב- 70% חביות חדשות בקלייה בינונית, לאיזון ושילוב בין חבית לכרם.

וולקני קברנה סוביניון 2005 מכרם אורגני – זהו סיפור בפני עצמו, כי לא כולם אוהבים יין מכרם אורגני, אך בכל מקרה הוא הופך לנושא שיחה אצל מי שטועמים אותו. כאן הכרם, שהכורם שלו בועז בן יוסף הוא אישיות בפני עצמו, בא לביטוי עם שילוב רחב של גורמים שקשה לבודד. מדובר באזור גידול שונה – מעלה צבייה בבקעת סכנין, כרם יין יחיד באזור, אדמת טרה רוסה – לא בזלת כמו ברמת הגולן. השיטה אורגנית חושפת את הגפן להתמודדות מול הטבע ומפגעיו. היבול נמוך יותר, והגפנים נראות צעירות יותר עקב ההתמודדות עם הטבע.
ביקב עשו ניסיון עם יין זה ב- 2004, התאהבו בו, וחוזרים אליו שנה שלישית.
אנחנו זיהינו ביין מגוון טעמים, סיומת ארוכה ומגוונת. היין מיועד לאוכל טוב ושמן, ונותן נופך מיוחד לכל נגיסה, דווקא בזכות הטאניניות והעפיצות הגבוהות.

ולפני קינוח: פורט לבן על טהרת שרדונה 2005 – שמו בישראל ענבר – בזכות הצבע שלו. בזמן ביקורנו היה בהכנה למילוי בבקבוקים. ביקב הר אודם חושבים שהם הראשונים בארץ שעושים פורט לבן, ובכל מקרה בין היחידים.
לפורט מתיקות נעימה, והוא יעבור סינון עדין לפני הביקבוק. הניחוחות מזכירים קוניאק, ונותרת שמנוניות על דפנות הכוס.

לקינוח: שיכר דובדבנים – האלפסים אומרים כי דרך משקה זה הבינו הרבה דברים על הצרכן, ובמיוחד על הצרכנית הישראלית: 80% מהאנשים שמגיעים ליקב הם מטיילים באזור, ולא מטיילי יין. חלקם לא מכירים יין ולא שותים, ושיכר הדובדבנים פותח את הדלת לכל נושא היין.
זהו משקה אזורי, לאור העובדה שיש בצפון רמת הגולן המון דובדבנים בקיץ. ב- 2005 היו יבולי שיא והיה קשה למכור את הפירות. לפיכך החליטו לעשות שיכר. אספו דובדבנים וגודגדנים, הורידו עוקצים, המתיקו וחיזקו – וזה מה שיצא.

ועוד קינוח: פורט – או כפי שכתוב על התווית: יין בסגנון פורט – מה נאמר ומה נגיד על פורט משובח זה המהווה סיום טוב לארוחה: מורכבות גדולה, טעם עשיר ועומק, סיומת ארוכה, מעט עפיצות – מזכיר כי המקור שלו ביין, ולא במיץ דובדבנים.

המחירים בחנות היקב:
סדרת וולקני – 55 ₪
סדרת נמרוד – 72 ₪
הר אודם מרלו – 105 ₪
הר אודם קברנה – 115 ₪

מבצע חורף לו הוקצו 2,500 בקבוקים: מי שיגיע ליקב ויקנה 9 בקבוקי יין יקבל 3 בקבוקים נוספים. מי שיקנה 4 בקבוקים יקבל חמישי בחינם.
המבצע בפברואר – ואולי במרץ, כך שכדאי להזדרז.



יקב הר אודם
מושב אודם רמת הגולן
טל. 04-6871122
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר