החלה פריחת החלמונית הגדולה בשמורת רכס בשנית בגולן ובשמורת הר מירון

החלמונית הינה אחד מסמני הסתיו המובהקים, ומופיעה בכל שנה בחודש אוקטובר. בניגוד לפרחים אחרים הפריחה של החלמונית, מופיעה לפני העלים

החלה פריחת החלמונית הגדולה- Large Sternbergia בשמורות הר מירון ורכס בשנית (תל חזקה -בצפון רמת הגולן) .

החלמונית הינה אחד מסמני הסתיו המובהקים ומופיעה בכל שנה בחודש אוקטובר. בניגוד לפרחים אחרים הפריחה של החלמונית, מופיעה לפני העלים.
פרח החלמונית הגדולה, הינו פרח יפיפה ומרשים ביותר. פריחתו הייחודית וצבעו הצהוב בוהק למרחקים ויוצר כתמי צבע עזים המנוגדים לנוף האפור המאפיין את סביבתו ואת צבעי העונה.

החלמונית הגדולה הינו פרח גדול (עד 20 ס"מ) שזכה לכינוי "פרח התדהמה הצהוב" בשל יציאתו ללא אזהרה מוקדמת מהקרקע. מתוך הבצל הטמון בתוך האדמה פורחת החלמונית בעונה בה הקרקע עוד יבשה, פעולה זו מתאפשרת בזכות אגירה משנים קודמות של מים וחומרי מזון אל תוך הבצל.
הבצל ממנו יוצא הפרח, טמון בתוך האדמה ומוציא בין פרח אחד לשניים. חלקו התחתון של הפרח, נראה כצינור אשר גודלו מגיע עד ל- 8 ס"מ. חלקו העליון מחולק ל – 6 עלים רחבים (קוטר עליו יכול להגיע עד 8 ס"מ). הפרח הבודד נפתח באור היום ונסגר במזג אויר סגרירי ובלילה. צבעו מתחיל בגוון צהוב הנוטה לירקרק ובהמשך מתחזק צבעו ומגיע לצבע הצהוב חלמוני. קצה עליו מחודדים ופונים פנימה במטרה למשוך חרקים לאבקה. החלמונית הגדולה היא פרח ריחני ומפריש צוף, היא שייכת למשפחת הנרקיסים והינה פרח מוגן.

שמורת הר מירון היא הגדולה והגבוהה בשמורות הגליל, את החלמונית ניתן לראות בסיור בשמורה ב"שביל הפסגה", השביל הגבוה ביותר בגליל, המקיף את פסגת הר מירון (1,208מטרים מעל פני הים) ומעניק תצפיות ממעוף הציפור על הגליל העליון, דרום לבנון והגולן, עובר בחורש ים-תיכוני בו ניתן לצפות בציפורים וחיות בר. הסיור אורך כשעה ומחצה, ומתאים לכל הגילאים. הכניסה לשמורה וההדרכה הינם ללא תשלום מהשעה 08:00 בבוקר ועד 17:00 אחר הצהריים.

שמורת רכס בשנית תל חזקה, הנה שמורת טבע פתוחה (מרכז הגולן) השמורה אוצרת בחובה טבע פראי ונדיר ובו חורש עצי אלון, אלה אטלנטית, עצי אגס סורי, שזיף הדוב וגולת הכותרת – שניים ממבשרי הסתיו הנדירים והיפים בפרחי ארצנו החלמונית והסתוונית. מומלץ לעשות טיול רגלי הנמשך כשעתיים, בשביל החד כיווני המסומן בירוק, המגיע למעיין גו'עזה (אלוני הבשן). רצוי להשאיר שתי מכוניות האחת בתחילתו של הסיור והשני בסיומו. ההליכה נוחה ומתאימה לכל המשפחה.

איך להגיע?
שמורת רכס בשנית: לשמורה מגיעים מהפינה הצפון מזרחית של הכינרת. מצומת יהודיה עולים לגולן בכביש 87, בכביש 87, ממשיכים ישר בצומת קצביה ובצומת המפלים. בצומת בשן פונים שמאלה לכביש 98. נוסעים בכביש 98, ולאחר כ- 2. ק"מ, אחרי הפניה לאלוני הבשן, פונים ימינה בכביש מפותל העולה לתל חזקה. עוקבים אחר סימון השבילים הירוק על עמודי הטלפון בצדו השמאלי של הכביש.

שמורת הר מירון: ממרכז הארץ נוסעים בכביש החוף (כביש מס' 2) עד מחלף זכרון יעקב, שבו עוזבים את הכביש ופונים לכוון צפון בכביש מס' 70. בכביש זה נוסעים תחילה לצפון-מזרח, עד צומת יוקנעם, בו פונה הכביש מערבה, לכוון חיפה. בצומת יגור פונים צפונה (ימינה) אל המשכו של כביש מס' 70, אתו ממשיכים צפונה עד צומת אחיהוד. בצומת אחיהוד פונים מזרחה (ימינה) אל כביש (כביש מס' 85). בכביש עכו צפת נוסעים כ – 25 ק"מ עד הכפר הגדול רמה ופונים צפונה (שמאלה) בכניסה הראשית (המזרחית) של הכפר אל כביש מעלה הוד (כביש מס' 864) המוליך לכוון הכפרים בית-ג'אן ופקיעין. הכביש מתפתל ועולה במעלה המתלול עד לשמורת מירון.