היין של יקב ברקאי – תמורה מעולה עם נוף פלאי

ביקב הממוקם במחסן זעיר בתחתית ביתם של בני הזוג ברקאי, נמצאות כמה חביות יין עליהן שוקד איתי ומטפח חודשים רבים וארוכים במלאכת עשיית היין של יקב ברקאי

כאשר הגענו בצהרי יום ו' לאחר תיאום טלפוני מוקדם – שמונה מבקרים לבית המשפחה של מיכל ואיתי ברקאי במושב נווה מיכאל, או בשמו האחר רוגלית, הנמצא דרומית לבית שמש לא רחוק מעמק האלה; קינן בלבי החשש שמא יתערער השקט המקומי, ושלוותם של הזוג תופרע.

הנוף פלאי, ירוק ומרשים, עצי לימון וקלמנטינה בלדי, צמחי תבלין, מערה שנחשפה ע"י רשות העתיקות בתוך חצר הבית, רוח נעימה, תרנגולות וכלבים משוטטים בחצר; והכל בעטיפה של ציור.

ביקב הממוקם במחסן זעיר בתחתית ביתם של בני הזוג ברקאי, נמצאות כמה חביות יין עליהן שוקד איתי ומטפח חודשים רבים וארוכים במלאכת עשיית היין של יקב ברקאי.
מאז 1999 מייצר איתי ברקאי יין בשיתוף עם גדי שטרנבך מיקב הנס שטרנבך מגבעת ישעיהו. את ראשית דרכו של איתי בתחום היין ועשייתו, ניתן לחבר לעיסוקו העיקרי, והוא הקמת מערכת קירור ליקבים.

איתי מסתייג מהכותרת 'יקב', שכן הוא בעצמו טוען שכמות היין שהוא מייצר קטנה מדי בכדי לכנותה יקב, והיא עומדת כיום על כ-1,000 בקבוקים בשנה, כאשר בשנת 2001 הצליח לייצר כ-2,000 בקבוקים.

25 דונם כרמים בבעלות משפחת ברקאי, וכולם משתרעים למרגלות המושב. 15 דונם מהם מניבים פרי מזנים כמו קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. 10 דונם הם כרמים שניטעו בכמויות קטנות, ובהם זנים כמו זינפנדל אמריקאי וקברנה פרנק.

הטרואר של עמק האלה והכרם של ברקאי, נהנים מאדמות גיר ואדמות סחף – אדמת טרה רוסה. הלילות קרים וצוננים בעמק, וביום הטמפרטורה מטפסת לרמה מצוינת המטפחת הבשלה טובה.
אם עד לפני שנים אחדות היו הכרמים של ברקאי מוכרים ענבים ליקבי הבוטיק של הסביבה, כיום היין של ברקאי מיוצר כולו על טהרת ענבי כרמיו.

היקב יציע לכם שני יינות. הראשון הוא הקברנה סוביניון 2003 שעשוי עם 5% מרלו, והקברנה סוביניון 2004 שעשוי עם 25% מרלו.
מה-2003 נותרו ביקב למכירה מעל 200 בקבוקים, ואילו מה– 2004 נותרו כ- 200 בקבוקים בלבד.
את היינות משווק יקב ברקאי לשני בתי מלון, למספר מסעדות, ולכמה חברות היי-טק שבחרו ביין כמתנות שי לחג עבור עובדיהן.
כך מסתבר שהיקב לא דורש שיווק ממשי, והכל נמכר בעצמו, ואפילו לא ציינתי יין לצריכה עצמית שהולך כאן בשפע בקרב המשפחה והחברים הקרובים.

קברנה סוביניון 2003 – זהו יין ששהה בהשריה על קליפות הענבים, ולאחר מכן עבר תהליך התיישנות בחביות בתקופה כוללת של 33 חודש, שהנה התקופה הארוכה ביותר שבה התנסה היקב עד היום בעשיית יין.
ההשריה הארוכה אופיינית לדברי איתי ליינות צרפתים משובחים מבורגון או בורגונדי. איתי סבור שככל שהיין שוהה בחביות יותר זמן, כך מן הסתם יידרש לו פרק זמן ארוך יותר כדי להיפתח בכוס, בטרם ייפתחו טעמיו וישתחררו ארומותיו.
היין שלגמנו פותח ספקטרום טעמים, איזון ומורכבות, שנפגשים יחדיו. היין שתי עכשיו עם גוף בינוני ופירותי, דובדבן ושזיף בולטים בטעמיו, והסיומת ארוכה מושכת ומהנה. במחיר של 55 ₪ לא תקבלו טוב ממנו.

קברנה סוביניון 2004 – בעקבות 13 חודש בחבית כחלק מתהליך אותו מכנה איתי 'אופרציה לימודית', הופק יין שעם צאתו וביקבוקו היה אהוב מאד על היינן, והתוצאה הייתה איזון ויין טוב.
במהלך תהליך הפקת היין ניסה איתי לקצר לראשונה את זמני ההשריה וזמן החבית. הענבים ליין זה מגיעים כולם משנת היבול הראשונה בכרם ברקאי. היין שלגמנו היה צעיר, קצת עפיץ ותופס בחך, פירותיות גבוהה, גוף בינוני, עוצמות ואינטנסיביות ליין שייטב לשתיה בעוד כשנה שנתיים.
איתי, שהיה משוכנע שה– 2004 יעלה על ה- 2003, תמחר אותו גבוה יותר ל-65 ₪, אבל ה- 2003 בטעמיו ובתמורה, לטעמי ולטעם הסובבים אותי בטעימה, עלה על הצעיר.

בחדר החביות הזעיר של יקב ברקאי נח לו עתה מרלו 2005. ייננים קולגות מקצועיות של איתי היו סבורים יחד איתו, שכבר אחרי שלושה חודשי חבית היה היין שתי ומוכן. אבל שהותו בחבית חדשה גרמה לעץ החבית להשתלט על הפרי, ולפיכך זמן ההתיישנות הולך עתה ומתארך, וביקב טרם הוחלט כיצד ההתיישנות תשפיע על היין ומתי יוחלט לבקבקו.

תוויות היין של יקב ברקאי מקפלות בתוכן סיפור קטן ששמעתי ממיכל, רעייתו של איתי. מסתבר שאחותה של מיכל, עלמת חן בשם דנה, החזיקה ברשותה תליון עשוי מתכת בדמותו של שועל כרמים שדוף גוף לצד אשכולות יין. התליון עובד לתמונה שעברה טיפול במחשב, ומכאן הדרך לתווית ייחודית ומרשימה המזוהה עם יקב ברקאי הייתה קצרה.


יקב ברקאי
מושב נווה מיכאל/רוגלית
טל. 02-9993281
איתי ברקאי: 052-2509022

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר